אישה בהריון ובן זוגה במטוס (צילום: Gene Chutka, Istock)
איך נשמע לך נופש בקריביים בחודש שמיני?|צילום: Gene Chutka, Istock
ככה זה. כשהטמפרטורות עולות, המזוודות נפתחות. במיוחד בהריון הראשון, יש נשים שמרגישות שחופשה אחרונה בסטטוס שלפני הלידה היא הכרחית, ומוכנות לנסוע לכל מקום על הגלובוס – רק לסמן עוד V  ברשימת "הדברים שיצטרכו לחכות כמה שנים".  אבל השילוב של בטן הריונית, ראש מלא בחרדות והפחדות של חברות התעופה והביטוח עושה את שלו, וככל שההריון מתקדם – כך מתקשה יותר ההריונית הממוצעת לקבל את החותמת המיוחלת בדרכון. מומחים בריטים טוענים כי ההמלצות וההפחדות פשוט לא עולות בקנה אחד עם המציאות, ומודיעים: "אישה בריאה בהריון תקין יכולה לטוס עד שבוע 37 בלי חשש". כן, כן, גם לניו יורק.

"אין מה לחשוש מירידות בלחץ האוויר או קרישי דם"

"נשים בהריון חוששות לטוס משבועות מוקדמים יחסית, והמטרה שלנו בנייר העמדה הזה היא להרגיע אותן", כתבו קבוצת הרופאים מהקולג' המלכותי למיילדות וגינקולוגיה שבלונדון. "נשים לא צריכות לסרב להיבדק בסורק הביטחון בשדב התעופה, וגם לא לחשוש מירידות בלחץ האוויר במטוס או מקרישי דם – כל עוד הן מקפידות על ההנחיות שקיבלו מהרופאים שלהן, טיסות הן בטוחות לחלוטין עבורן עד שבוע 37. נשים בהריון תאומים יכולות לטוס עד שבוע 32, בהנחה שאין להן סיבוכים נוספים מלבד העובדה שמדובר בהריון כפול".

ועדיין, רוב חברות התעופה לא ששות להטיס נשים בחודש התשיעי, ולא יעלו למטוס אישה בשבוע 36 ואילך. הסיבה היא לא חשש מהחובה לספק לתינוק כרטיסי טיסה חינם לכל החיים – שמועה שטרם זכתה לאישור או הכחשה – אלא מלידה בשחקים, בתנאים שרחוקים מלהיות אידאליים. בחלק מחברות התעופה ידרשו אישור חתום מרופא מעקב ההריון, שלמעשה מסיר מהן את האחריות לכל השלכה שתהיה לטיסה על האישה ועל ההריון שהיא נושאת, או יבקשו מההריונית לחתום על טופס ויתור, שבו היא מצהירה כי אין חברת התעופה אחראית לכל תוצאה שתיגרם לה או לעובר מהטיסה.

אבל הבעיה המרכזית העומדת בפני נשים הרות שרוצות לטוס היא דווקא הביטוח – חברות הביטוח לא ממהרות ליטול על עצמן את הסיכון שבמכירת פוליסה להריונית, ומי שהריונה הושג דרך טיפולי פריון תתקשה עוד יותר ברכישת כיסוי ביטוחי. אגב, לא מומלץ להתחכם, מכיוון שאם חלילה תזדקקי לטיפול רפואי בחו"ל, חברת הביטוח תוכל לטעון כי הסתרת מידע חיוני על ההריון ולפטור את עצמה מתשלום עבור השירות שקיבלת. נקודה חשובה נוספת היא העובדה כי רוב הביטוחים הקיימים בשוק אינם מכסים הוצאות טיפול בעובר, כך שאם תלדי פג בחו"ל תיאלצי לשלם בעצמך את עלויות הפגייה, שיכולות להגיע לאלפי דולרים ביום.

"חשוב להקפיד על קימה והסתובבות"

בראיינט פארק, ניו יורק (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מתאים דווקא ניו יורק עכשיו, רגע לפני. היית עולה על טיסה בחודש תשיעי?|צילום: אימג'בנק / Thinkstock
"שבוע 37 הוא גבול הגיוני לטיסה", אומר ד"ר ערן הורוביץ, רופא נשים בכיר לפריון והפריה חוץ גופית. "רוב הנשים יולדות בין שבוע 37 ל-42, ובהנחה שהאישה בריאה ולא סובלת מסיבוכים, אין מניעה שתטוס גם בשבלים מאוחרים יחסית של ההריון. חשוב כמובן להקפיד על קימה והסתובבות, אפילו לכמה דקות, מדי שעה-שעתיים, כדי למנוע היווצרות של קרישי דם. נשים בהריון מצויות בקבוצת סיכון לפתח קרישים כאלו, שעלולים להיסחף לריאות וליצור סיבוכים משמעותיים, אולם הפסקות קצרות בישיבה מספיקות כדי למזער את הסיכון למינימום. בנוסף, אישה הרה שטסה חייבת להקפיד על שתייה מרובה עוד יותר מהרגיל, אולם מעבר לכך אין מניעה או איסור על טיסות".

>> כל מה שחשוב לדעת על טיסות בהריון
>> החופשה הבאה שלך- חופשת לידה: האם כדאי לצאת לפני הלידה

הריון יפה לך: הצטרפי לעמוד הפייסבוק של תשעה חודשים