"בחיים לא חשבתי שהילדה שלי תופיע בפרסומות עד שקיבלתי מייל בו נכתב 'פמפרס מחפשת אמא ברונטית ותינוקת שיככבו בפרסומת'. תיק תק ומצאנו את עצמנו באודישנים".
האמא שרה מורגן בקט נתבקשה להפשיט את התינוקת עד החיתול ויחדיו הן עשו פוזות למצלמה. להפתעתן לאחר כמה ימים הם קיבלו את ההודעה המשמחת: "לוהקתן לפרסומת בהצלחה". הצילומים נמשכו יומיים התינוקת קיבלה שכר של 100 דולר ליום ולעומת זאת האם הרוויחה 250 דולר עבור יום הצילומים השני בלבד.
המושג "יום צילום" מתקצר כאשר מצלמים תינוקות על הסט, יום הצילום של מורגן בקט ובתה החל ב7:30 והסתיים ב-8:45. הצילומים מוגבלים ל- 20 דקות בלבד כדי לא להתיש את התינוקת, שמוקפת ביותר מדי פרצופים לא מוכרים.
"האם הייתי עושה זאת שוב?", סיפרה האמא ל"דיילי מייל", "לא בטוח. אבל זה מחמיא שבתי נבחרה לצילומים. אם הייתי שמה לב שזה גורם לה למצוקה היינו מסתלקות משם במהירות הבזק", היא מבטיחה. לדבריה מדובר בחוויה ואחרי הכול הבת שלה מככבת על שלטי חוצות בניו יורק, וזה הרי כבוד גדול.
מכבבים גם בסרטונים לעסקים
גם בישראל הורים רבים להוטים לראות את ילדיהם על המסך. "הורים רבים שולחים תמונות של התינוקות שלהם. הגיל הנדרש להשתתפות בפרסומות הוא החל משנה לפי הוראות משרד העבודה", מספר אופיר ואזנה, מנכ"ל סוכנות הדוגמנות T4YOU שמייצגת גם תינוקות וילדים.
הטייפקאסט לבחירת תינוק מגוון, באופן מפתיע, ותלוי בפרסומת המצולמת. "מדינת ישראל היא כור היתוך ולכן גם המראות מגוונים, לכל לקוח או משרד פרסום יש דרישות משלו, יש כאלו שיעדיפו את המראה האירופאי ויש כאלו שיבחרו במראה האסייתי", מסביר ואזנה. "הדבר הכי חשוב שהצרכנים יתחברו לתינוק שעל המסך והוא יעורר בהם רגש והם יגידו, 'איזה בבי איך בא לי לאכול אותו'".
השלב השני בדרך אל התהילה הוא האודישנים. "אנחנו שולחים כחמישה תינוקות לאודישן בהם הם מצטלמים בסטילס או בווידאו. לרוב על סט הצילומים נמצאת קאוצ'רית של תינוקות וילדים, שיודעת איך להוציא מהם את המיטב ודואגת שהם לא יעמדו במקום".
נוכחותם של הזאטוטים לא מסתכמת בפרסומת לחיתולים ולתחליפי חלב. "אנחנו מצלמים גם סרטוני תדמית לכל מיני עסקים שרוצים לייצר תמונה משפחתית למשל כמו חברות הייטק". מספר ואזנה. "לאחרונה גם צולמו פרסומות נוספות כמו פרסומת לנייר טואלט ללילי וקופת חולים מכבי".
150 דולר ליום
שרה מורגן בקט אולי הצטלמה עם בתה אך ואזנה מספר שבארץ צילומי אם ובת משותפים פחות נפוצים. "לרב מדובר בשחקניות ולפני הסט כמובן נותנים להן זמן להתחבר ובודקים שאכן יש כימיה שתעבור גם בפרסומת", הוא מדגיש.
משרד התמ"ת מקפיד על זכויותיהם של התינוקות, "הצילומים נערכים בזמן קצר גם בגלל המצב רוח שלהם וגם בשל התקנות במחייבות תינוקות עד גיל 3 ביום צילום של 4 שעות בלבד וכוללים הפסקות". עבור יום הצילומים יקבלו התינוקות לרוב בין 100 ל-150 דולר."יש היענות גבוהה וההורים פחות מתעניינים בהיבט הכספי כמו בחשיפה, או במזכרת. הם רוצים לראות את הילד שלהם על המסכים".
"הקו האדום שלי זה פרסומות לא חינוכיות"
י' בת השלוש מככבת בפרסומות לרשת בגדים גדולה. היא החלה את דרכה בעולם המשחק כבר בגיל שנה. "תמיד אהבתי לצלם את בתי ופשוט החלטתי לקחת את זה לכיוון יותר מקצועי כדי שתהיה לי מזכרת והגעתי איתה לאודישנים", מספרת ר', אמה של י'. אף שבתה הספיקה לככב בלא מעט קמפיינים, האם מעדיפה לא לחשוף את שמה. "היום בגיל שלוש אפשר להגיד שהיא נהנת מהמשחק ומודעת לכל העניין, אבל בתור תינוקת כמובן שהיא פחות הבינה".
איך גורמים לתינוק לחייך מול המצלמה? ר' מפתיעה ואומרת שלא תמיד התינוק חייב לחייך, "לפעמים מספיק לצלם את התינוק עם הלחיים האדומות וזה יהיה מספיק טוב לקטלוג".
"הקו האדום שלי לגבי השתתפות בתי בפרסומות זה פרסומות לא חינוכיות", היא אומרת. "למשל הקמפיין נגד השמנה או הפרסומת של 'את לא מחליטה עליי' הן לא חינוכיות ופשוט נותנות לגיטימציה לילדים להתנהג בצורה בעייתית ואני לא אשתף פעולה עם קמפיינים מהסוג הזה".
"אמא היא גורם מרכזי על סט הצילומים"
רמי יהודיחה, מייסד ומנכ"ל חברת הפרסום lead אומר כי ליהוק תינוקות לפרסומות נולד כתוצאה משתי אפשרויות, הראשון כתוצאה מהמותג שנותן שירות לתינוקות כמו חיתולים ומזון לתינוקות והשני כאשר מותגים רוצים לשדר ערכים של אמוציונאליות, ראשוניות ואופטימיות, "למשל פרסומות לנדל"ן שרוצות למכור את הרעיון של חלום הדירה המשפחתית או פרסומות למכוניות שרוצות להראות שהרכב בטיחותי, ילהקו תינוקות".
האם ישנם תינוקות שניתן לזהות אצלם כישרון משחק מגיל צעיר? יהודיחה בטוח שכן. "יש לא מעט שניחנים מכישרון מלידה, בין עם זה מבט בעיניים, חיוך שובה לב. אולי זה פחות מורגש אצל תינוקות כי אלו דברים טבעיים אך בסופו של דבר יש כאלו שגדלים וממשיכים לשחק".