לקס היא עורכת דין להגירה המתגוררת בפלורידה עם בעלה והבנים התאומים שלה. למרות שהיא שיתפה במקור את סיפור ההיריון בסיכון גבוה ב-TikTok במרץ 2021, הסרטון האחרון שלה על כך שילדיהם הם מונו-תאומים - לקח את הסיפור שלה לגבהים חדשים.

@lex.ginger And Patrick never missed another appointment. #momsoftiktok #twins #putafingerdown ♬ original sound - Lex Ginger

בדצמבר 2018, לקס גילתה שהיא בהריון. זו הייתה הפתעה בהתחשב בתנאים הקיימים שלה, שיכולים להשפיע על הפוריות. "אמרו לי שיהיה קשה מאוד להיכנס להריון כי יש לי תסמונת שחלות פוליציסטיות ופקטור V, שהוא הפרעה בקרישת דם", אמרה לקס ל-TODAY. היא ובעלה התמוגגו מלצפות.

ללקס היה תור אולטרסאונד ראשון בשבוע 6. בסריקה היה ברור שישנו שק חלמון אחד, המספק את חומרי ההזנה של העובר בתחילת ההיריון עד להיווצרות השליה. "זה היה נראה שיש תינוק אחד", נזכרה לקס. הרופא שלה הופתע מהפעילות הלבבית החזקה ששמעה, אבל בגלל שכל השאר נראה נורמלי, הוא דיווח על כך כהיריון בריא.

שבוע לאחר מכן, בשבוע 7 להיריון, לקס התעוררה עם בחילות בוקר מתישות. "לא יכולתי לקום מהמיטה. לא יכולתי לאכול או לשתות מים", אמרה. זה לא עבר והתברר שהיא סובלת מהיפראמזיס גרבידרום, בחילות והקאות קשות ומתמשכות במהלך ההיריון.

"זה הרגיש כמו חלום רע"

הגינקולוגית של לקס רשמה לה את התרופות להקלה על התרופות וביקשה ממנה להגיע לאסוף את המרשם באופן אישי במרפאה, כדי שתוכל לבדוק אותה על הדרך. בציפייה לפגישה קצרה וחסרת אירועים מיוחדים לקס אמרה לבעלה כי הוא לא צריך להצטרף אליה ויכול ללכת לעבודה. ספוילר: הוא מעולם לא החמיץ פגישה נוספת לאחר הפגישה הזו. 

כשלקס הגיעה למרפאה, הגינקולוגית שלה נבהלה מכך שנראתה חולנית וביקשה לעשות אולטרסאונד מהיר כדי לוודא שהכל בסדר. זה הרגע שבו הדברים קיבלו תפנית שלא לקס ולא הרופאה שלה ציפו לה. 

"האולטרסאונד לקח הרבה מאוד זמן", אמרה לקס. לאחר מספר דקות, הרופאה שאלה את לקס אם היא יודעת שיש לה תאומים. "אמרתי: 'לא, אני לא כי בדיוק הייתי שם שבוע קודם ויש לי שק חלמון אחד'. ... והיא אמרה, 'כן, את כן'", שחזרה לקס. לאחר מכן הרופאה הראתה לה את האולטרסאונד, שלקס אמרה שנראה כמו שתי שעועית קטנות עם נקודות מהבהבות במרכז. הפעילות הלבבית החזקה שזוהתה בשישה שבועות הייתה למעשה מפעימות לב של שני עוברים, ממש זו על גבי זו.

לקס חוותה מנעד רגשות רחב - מכך שהיא לא מוכנה להיות אמא ל-2 בגיל 26, ועד היותה אסירת תודה להיותה בהיריון עם תאומים, לאחר שציפתה לבעיות פוריות. אבל אז הגינקולוגית שלה השתתקה והמשיכה להזיז את בדיקת האולטרסאונד סביב בטנה. "שמתי לב שהם כל כך קרובים זה לזה, אז שאלתי אם הם מאוחדים, והיא אמרה שהם יכולים להיות", אמרה לקס.

לא רק שלקס הייתה לבד, אלא שהיא גם שכחה את הטלפון שלה ולכן לא הצליחה להשיג את בעלה. "הייתי מבוהלת. זה הרגיש כמו חלום רע", אמרה. הרופאה שלה התקשרה אז לטכנאי אולטרסאונד שיבדוק, והוא אמר ללקס כי בהתבסס על כמה הם קרובים, סביר להניח שהתאומים היו מונו-מונו או מחוברים.

"הרופאה אמרה שמעולם לא נתקלה במקרה כזה"

לקס מעולם לא שמעה על תאומים מונו מונו לפני כן. "שאלתי את הרופאה שלי כמה פעמים היא ראתה את זה, והיא אמרה שמעולם לא," אמרה לקס. זה היה ממש משהו מתוך ספר לימוד רפואי. אז מה זה אומר? תאומים מונואמניוטיים-מונוכוריוניים הם תאומים זהים שנמצאים באותו שק מי שפיר וחולקים שליה, אמר ל-TODAY ד"ר מאורו שנונה, מומחה לרפואת עובר אימהי מוסמך במאיו קליניק במינסוטה.

"אנחנו מסווגים תאומים לפי הזיגוטה, אם הם באים מאותה ביצית מופרית ובין אם לאו", אמר שנונה. מונוזיגוטיים, הלא הם תאומים זהים, מתרחשים כאשר ביצית מופרית מתפצלת לשניים, ודיזיגוטיים, הלא הם תאומים אחים, מגיעים משתי ביציות מופרות נפרדות. לאחר מכן, יש עוד שלוש קטגוריות של תאומים, אמר:

Dichorion-Diamniotic (Di-Di): לכל תאום יש שק מי שפיר משלו ושליה משלו, ממש כמו תינוק יחיד. אלה יכולים להיות אחים או זהים.

מונוכורוני-דיאמניוטי (מונו-די): לכל תאום יש שק מי שפיר משלו, אבל הם חולקים את השליה. זה אפשרי רק עם תאומים זהים.

מונוכוריונית-מונואמניוטית (מונו-מונו): שני התאומים חולקים את אותו שק מי שפיר ואת אותה שליה. תאומים אלו תמיד זהים וניתן לחבר אותם. זהו הסוג הנדיר ביותר, המהווה פחות מ-0.1% מכלל ההריונות, לפי אוניברסיטת קולומביה.

אז איך מגיעים תאומים זהים לתצורות השונות הללו? התיאוריה היא שזה תלוי בכמה ימים לאחר שהביצית המופרית מתפצלת. "אם הם מתפצלים בשלושת הימים הראשונים, יש בסופו של דבר עם שתי שליות ושני שקים (די-די). אם הם מתפצלים בין היום הרביעי לשמונה, יש שליה אחת ושני שקים (מונו-די). אם הם יתפצלו בין היום השמיני ל-12, הם יחלקו שליה ושק (מונו-מונו)", אמר שנונה. "אם הביצית מתפצלת לאחר 13 ימים, אתה יכול בסופו של דבר להגיע למצב של תאומים סיאמיים", הוא הוסיף.

רוב המחקרים מעריכים כי מבין התאומים המונו מונו שמגיעים לטרימסטר השני, 12-23% ימותו במהלך שארית ההיריון או החודש הראשון לחיים. סיבת המוות השכיחה ביותר בתאומים מונו מונו היא הסתבכות בחבל הטבור. כפי שנאמר ללקס על ידי הרופאים שלה, זה יכול לקרות בכל שלב במהלך היריון חד מונו עד ליום הלידה.

טיפול וניטור מוקדם מגדילים את סיכויי ההישרדות של תאומים מונו מונו. רוב החולים בהריון עם תאומים מונו מונו יאושפזו עד שבוע 28, מה שעוזר למנוע הסתבכות חבל. תאומים מונו מונו מיילדים בדרך כלל בין השבוע ה-32 ל-34, ותמיד בניתוח קיסרי בגלל הסיכון להסתבכות בחבל במהלך הלידה.

"סיכוי של 50% בלבד שנצליח לעבור את 12 השבועות"

כל התאומים המחוברים הם מונו מונו, אבל לא כל התאומים החד מונו - מחוברים. אז באותה פגישה, לקס עברה סוג של אולטרסאונד שמשתמש בגלי קול כדי להעריך את מחזור הדם בעובר. "היו הרבה מאוד זרימות דם נפרדות", אמרה לקס, מה שהצביע על כך שהעוברים לא היו מחוברים. אבל זה היה מוקדם מדי כדי להיות בטוחים. היא נאלצה לחכות עד 14 השבועות האולטרסאונד שלה כדי לאשר שהתאומים היו מונו מונו אבל לא מחוברים.

"ואז (הרופא) נתן את המכה: יש רק סיכוי של 50% שנגיע ל-12 שבועות", אמרה לקס. "לא יכולתי לראות מומחית לרפואת אם-עובר לפני 14 שבועות, כי אין שום דבר שהם באמת יכולים לעשות", אמרה לקס. בינתיים, הרופאה שלה ביקש ממנה להגיע כל שבוע למה שנקרא "בדיקת דופק" כדי לוודא שהתינוקות עדיין בחיים. "הייתי מאוד מדוכאת", הוסיפה לקס.

היא עברה את 14 השבועות, ובשלב זה הרופאים אישרו שמדובר בהריון חד מונו ל-2 בנים. הודות למטפל שלה, גם בריאותה הנפשית השתפרה עד אז. אם את יכולה לקבל טיפול, קבלי אותו כי זה עשה הבדל ועזר לי למסגר מחדש דברים", אמרה. "זה גם עזר שבעלי הוא פשוט אדם חיובי בצורה יוצאת דופן. הריונות בסיכון גבוה מוציאים את התוכנית והחזון שלך לגמרי מהידיים שלך", הוסיפה.

לקס הסיחה את דעתה למשך שארית הריונה. לפני שאושפזה בבית החולים. על ידי לימודים למבחן הלשכה של מדינת פלורידה. היא גם הצטרפה לקבוצת פייסבוק מונו מונו, שבה יכלה לשאול שאלות ולשתף את החוויות שלה עם כ-2,000 אימהות אחרות שעברו את אותו הדבר.

ב-16 במאי 2019, לקס ילדה שני תינוקות בריאים וצורחים תוך 15 שניות אחד מהשני. "היה להם ציון אפגר של תשע מתוך 10, אז הם היו מדהימים", אמרה לקס. לאחר שהתאומים בילו 30 יום ביחידה לטיפול נמרץ יילודים והתאמנו על רפלקס נשימת היניקה-בליעה שלהם, לקס ובעלה הצליחו לקחת את התאומים המונו-מונו שלהם הביתה.

"ברגע שהם בחוץ ובריאים, החלק של המונו מונו - לא רלוונטי יותר", אמרה לקס. היום הבנים שלה הם רק ילדים רגילים, בריאים ומאושרים בני 3. לקס, שהתחברה באמצעות מדיה חברתית לאימהות רבות לתאומים והציעה כמה עצות: "תתרחקו מגוגל, פנו למטפל אם אתן מסוגלות, ותנסו להישאר חיוביות ככל האפשר".