הפוסט של קורין גדעון על התנאים בבית החולים איכילוב הסעיר אימהות רבות, גם בגלל פתיחת הדיון על מה צריכה או לא צריכה לקבל יולדת מיד לאחר הלידה, אבל בעיקר בגלל התגובה התקיפה של איכילוב שהבהיר שגדעון שוכנה ב"חדר פרטי מפואר" ואף רמז על האופן שבו התנהגה אל הצוות.

הפוסט של גדעון הוביל לתגובה חריפה ועוקצנית מצד צוות ומנהל המחלקה פרופסור יריב יוגב. בפוסט שהעלתה הבוקר כתבה: "כל הסיפור זה שהיה לי קשה לשהות בחדר בלי חלון כנראה היחיד במחלקה שהוא כזה, וזה הכל, הניסוח היה קיצוני, כיאה לאישה 12 שעות אחרי לידה, מהרגע שהגעתי לפה ללדת, לא ביקשתי שום יחס מיוחד, וכך גם היה בבקשה לעבור חדר, יעיד על כך הצוות. אלה ימים קשים במדינה ובמערכת הרפואה המדהימה שלנו וזה לא הזמן לריב. יש לי ילדה בריאה ברוך השם, זה כל מה שחשוב, תודה ובשורות טובות לכולנו". 

"אני חושבת שצריך להיות בחמלה כלפי אישה שכרגע ילדה בפעם הראשונה", אומרת טל ונונו, אמא לשניים מחיפה, בת 44, מנהלת קבוצת הפייסבוק "תשעה ירחי לידה – הריון ביחד". "אני מרגישה שיש פה ניצול כי פרופסור יוגב ענה והגיב לא בצורה יפה ומכבדת. קורין גדעון נמצאת בחדר לחוצה וכואבת ובאמת רוצה אוויר. כרגע אולי יש את הקורונה אבל אני מקווה ומאמינה שחולי קורונה ישתחררו ואף אחד לא אומר להם שיש חולים יותר קשים עם סרטן, מותר לה לקטר, היא ילדה כרגע.

"משהו בבטן גורם לי להבין שאני יותר נוטה לצד שלה. לא לשכוח שמדובר באמא בפעם הראשונה, צעירה, אחרי לידה, בתקופה כל כך מזעזעת, עם הורמונים ולחץ ובלי אפשרות למבקרים, יכולה להבין את החנק והלחץ. צמד המילים 'ללא חלון' נשמע מילים של מותרות, כי זה ישר עושה לנו אסוציאציות של המקום במטוס ללא החלון, או החדר במלון ללא נוף לים, אבל לא, זה לא המקרה, זה ממש חדר בלי חלון. אני למשל, גם הייתי מתחרפנת בחדר כזה, נחנקת ומרגישה בלי אוויר. אני לא חושבת שצריך להיות חדר כזה במחלקת יולדות ואם הוא קיים אז צריך לשים לב מי נכנס אליו ואני יכולה לנחש שאם אין מקום אחר והיו ממש מבינים ללבה, מרגיעים, מלטפים, היא הייתה פחות זועמת".

טל ונונו (צילום: באדיבות המצולמת)
טל ונונו|צילום: באדיבות המצולמת

"לא שופטים אישה אחרי לידה", מסכימה ליאור רותם גורדון, אמא לשלוש בנות, בת 35, מגבעתיים, מנהלת קבוצה בפייסבוק: "לגדול יחד". "אישה שמגיעה לחדר לידה לא מכירה את הצוות ועדיין ישר חודרים, רואים ושותפים לדברים הכי עוצמתיים, מרגשים ואינטימיים שאישה יכולה לעבור. אישה לא יודעת ולא בוחרת את חדר הלידה ואת החדר בו תהיה אחר כך באשפוז. יש כאן זרות בכל כך הרבה מובנים. את לא מכירה את התינוק הזה, את ההנקה, והורגלנו לקבל גזרה שככה נראה בית חולים. כשמגיעה אל האישה אחות אחרי לידה, היא תומכת ועוזרת ושם למענך, אבל עדיין החוויה שלך היא שאת בעולם חדש זר ואחר. החוסר בחלון הוא סממן לחוסר באוויר, ברצון אפשרי לאמא שלך, אולי תמיכה נפשית רגשית שהיא צריכה לקבל מבית החולים. רגע חווית החיבור ישפיע על האמהות, על התקשורת עם התינוק גם אחרי הלידה. אני ילדתי בשיבא ואני יודעת שיש חדרים שנראים אחרת אבל זה לא בסדר. זה צריך להיות הסטנדרט, מגיע לנו טוב".

"יש כאן זרות בכל כך הרבה מובנים. את לא מכירה את התינוק הזה, את ההנקה, והורגלנו לקבל גזרה שככה נראה בית חולים"

ליאור רותם גורדון (צילום: אורי טל, באדיבות המצולמת)
ליאור רותם גורדון|צילום: אורי טל, באדיבות המצולמת

רוית שטרן גינת, בת 44, אמא לשלוש, דולה ומדריכת הכנה ללידה וותיקה, מנכ"לית גְּדוּלָּה, הריון לידה והורות ראשונית רואה בדיון שהתפתח סביב גדעון שיח שמקטין נשים. "מחנכים אותנו על כל דבר להגיד תודה, אם יש לך לידה בריאה, על כך שיש ילדים, העיקר שיש לך ידיים מלאות אבל התרגלנו להסתפק במינימום. אני רוצה להיות כמו מלכה אחרי הלידה. אם גברים היו צריכים להתאשפז אחרי לידה דברים היו משתנים כבר מזמן. בואו נעריץ נשים אחרי לידה. ונפסיק להקטין אישה שמבקשת משהו שמגיע לה, את הזכות לנשום.

"היא ילדה הרגע, מגיע לה הכל, לא מגיע לה לסתום כי יש לה תינוקת בריאה. עכשיו כשקורין גדעון יוצאת עם דעותיה יש עליה עליהום. אנחנו צריכות להיות מודעות שיש כמה אפשרויות ללדת, תסתכלו מה קורה בעולם, לשל בארה"ב ותראו אותנו. אנחנו רגילים לסטנדרט ירוד. לדעתי בואו ננצל את ההזדמנות למרות ההורמונליות ונחשוב לאן יש עוד להשתפר לטובת יולדות נוספות. זה לא רק עניין של תנאים אלא של אפשרויות, זה לא שאשה יכולה לבחור להשתחרר הביתה בקלות".

רוית שטרן גינת (צילום: אריאל צעירי אפשטיין, באדיבות המצולמת)
רוית שטרן גינת|צילום: אריאל צעירי אפשטיין, באדיבות המצולמת

אולם לא כל האימהות היו שותפות לתחושות האלה, גם בגלל שגדעון טרחה לציין את מעמדה כסלב. "לכל אישה בעיקר הורמונלית יש את הזכות להתמרמר אחרי לידה אבל כשאת כותבת בתור 'קורין גדעון' זה מעצבן", כתבה המעצבת הגרפית אביטל קרסני. "מי אמר שלקורין גדעון או לכל סלבס מגיע יחס מועדף?

"יש המון נשים שקוראות אותך ובמקרה הטוב פשוט השאירו אותך בהתאוששות, בלי תינוק ועם עוד מלא נשים כי לא היו חדרים פנויים במקרה הפחות טוב את במחלקת קורונה מבודדת מכולם ובמקרה הנורא מכל יצאת בידיים ריקות. אז קיבלת חדר פרטי בלי חלון?".

"וגם אם היא היתה במחלקה הישנה יש כורסאות ואם אין, בודקים למה... בכל זאת, זו לא תקופה רגילה, והיולדות משוחררות אחרי 36 שעות זה זמן מאוד קצר להיות במחלקה", ציינה הילה שביט סילשי. "ואם יש תלונות או יש מה לשפר אז ממשבים ולא מוציאים כזה פוסט שברור לה ולכולנו שיש לה את הכח התקשורתי שיגיע לכל כך הרבה אוזניים, אני חושבת שהיא יכלה לקחת את הכח הזה שלה למקום חיובי והיא בחרה פחות נכון וזה צורם וזה חבל".