"אני לא מבינה למה רק מי שעושה בלגן מצליחה לקבל חיסון בזמן", אומרת עדי בורג כפיר, אם לילדה בת שנתיים מגבעת שמואל. "למה אני סוג ב'?"

עוד לפני שבתה נולדה, הבינה בורג כפיר שבעיר שלה יש בעיה עם טיפת חלב. חברות ושכנות שעברו את זה על בשרן התריעו בפניה שתתכונן למלחמה. "אחרי הלידה התקשרתי והשארתי להם הודעה. פקידה חזרה אליי אחרי כמה ימים. הסברתי שנולדה לי תינוקת ויש חיסון שצריך לעשות בדחיפות בגיל שבועיים, אבל אמרו לי שהתור הפנוי הקרוב שיש הוא רק בעוד חודש וחצי". כשבורג כפיר הבהירה שמשרד הבריאות ממליץ לעשות את החיסון בגיל שבועיים, בתחנה לבריאות הילד משכו בכתפיים והודיעו שזה מה יש.

"לא הייתה לי ברירה, ראיתי מודעה באינטרנט שיש שירות אחות טיפת חלב פרטית", היא מספרת, "הייתי אמא טרייה, לא ידעתי מה לעשות. מאחר שבסניף שלי לא קיבלתי מענה נאלצתי להזמין אותה" האחות הפרטית הגיעה הביתה ובדקה את בתה של בורג כפיר. "נאלצתי לשלם כמה מאות שקלים".

ומה קרה אחרי, זה השתפר?
"במשך השנתיים האחרונות לא הצלחתי להשיג תור למתן חיסונים. אי אפשר להשיג אותם. הם קובעים ומבטלים על דעת עצמם. חיסון של חצי שנה למשל התבצע בגיל 10 חודשים כי הם לא היו פנויים. חיסון של שנה וחצי נקבע לשבעה חודשים אחרי. יום לפני אחות טיפת חלב התקשרה להקדים בשעה ובאותו יום היא התקשרה וביטלה את הפגישה. מאז למעלה מחודשיים הם בכלל לא התקשרו לתאם  תור חדש. בשבוע שעבר הזמנתי שוב אחות פרטית ושילמתי מכיסי 800 שקל כדי שהיא תחסן את בתי. מה, אפשר לא לתת לה חיסון לחצבת? את החיסון לרוטה בכלל פספסנו כי הם לא אמרו לנו שצריך. אני אמא לתינוקת ראשונה, אני לא אמורה לנחש חיסונים. הם אף פעם לא נתנו לי רשימת חיסונים וזמנים. אני מרגישה אמא נוראית כי אני לא נתתי לבת שלי חיסון, הכל בגלל שלא חוזרים אלי לקבוע תור".

ניסית לעבור לסניף אחר?
"ניסיתי לעבור לסניף של קרית אונו. זה סמוך לביתי, חמש דקות נסיעה ממני, וזה בתוך קניון וחדש, אבל לא נתנו לי. גם כשביקשתי אמרו לי שזה מה יש ואם זה עליי להתמודד".

עומס גדול בתחנות השונות

כששירותי המדינה לא עובדים כמו שצריך, להורים המודאגים אין ברירה אלא לפנות לרפואה פרטית, ומן העבר השני – יש לא מעט אחיות שמציעות את שירותיהן. מרינה דור, למשל, היא אחות טיפת חלב פרטית ואף עובדת בטיפת חלב. דור מציעה להורים טריים "ליווי אישי, מותאם לכל אמא ונותנת מענה רגשי לכל מה שהאמא צריכה", להגדרתה.

למה למעשה ההורים צריכים את שירותייך?
"אני  לא חושבת שלא מרוצים משירותי טיפת חלב, אלא כמו בכל תחום אחר,  אמהות רוצות זמינות, נוחות ורוגע. נשים רבות לא יודעות כי אחרי לידות ראשונות מגיע להן ביקור בית מאחות טיפת חלב בחינם, וממהרות להזמין אליהן הביתה את השירות במיוחד כי יש עומס גדול בתחנות השונות".

רעות סבג, אמא לשניים, גם היא מגבעת שמואל, זוכרת שפעם המצב לא היה כל כך גרוע. "עם בתי הגדולה למדתי שאני צריכה להגיע ולקבוע חיסונים מראש, כך לפחות זה עבד רוב הפעמים. אבל היו דברים אחרים. למשל, לא פעם הגעתי ובתי בכתה אחרי חיסון, אז האחות אמרה לי לצאת מהחדר כי בתי מפריעה. היו פעמים שהגעתי והיה סגור למרות שקבעו תור. הבן שלי נולד לפני שנה, ועכשיו המצב בסניף נהיה יותר גרוע. אין תורים פנויים לחיסונים, אז חיסון של גיל ארבעה חודשים קיבלנו בגיל שבעה חודשים אחרי תחנונים. אני מתקשרת לפקידה וגם היא אומרת שהיא לא יכולה לעזור כי אין תורים".

משרד הבריאות מסר בתגובה: "אכן קיימים עומסים בתחנות טיפת חלב בכלל וגם בתחנת גבעת שמואל. עם זאת, הנהלת נפת פתח תקווה וצוות האחיות עושים מאמצים רבים על מנת שהמטופלים יקבלו שירות מקצועי, איכותי ובזמן, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. במידה ויש מקרים ספציפיים נשמח לטפל ולסייע במידת הצורך כמקובל בפניות.