בחג הסוכות, חג של שמחה, אנחנו יוצאים אל הסוכה ומזמינים לא פעם חברים וקרובים להסתופף איתנו תחת הסכך. מנהג יהודי שבא בעקבות דברים המופיעים בספר הזוהר, הוא להזמין אל הסוכה אורחים נוספים, אורחים מהעבר. אלו שבעת האושפיזין (אורחים), שבעה מאבות האומה, שמוזמנים לסוכה, כל אחד ביום אחר של חג הסוכות. מנהג חדש הוא לצרף אל האושפיזין גם אושפיזות. הנה האושפיזין ויחד עימם אושפיזות שבחרנו.

יום ראשון: אברהם ושרה

אברהם ושרה הם הזוג 'היהודי' הראשון. משם מתחיל הסיפור היהודי להתגלגל. את סיפור ההיכרות שלהם התנ"ך לא מספר, הם מופיעים לפנינו כזוג נשוי. שניהם זוכים לעיצוב אלוהי של שמם. אברהם היה בתחילה אברם, ואלוהים הוא ששינה את שמו לאברהם. שרה, הייתה במקור שרי, עד שאלוהים ציווה על שינוי שמה.

משמעות השם אברהם

את השם אברהם מסביר אלוהים בעצמו "וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ". ה"הָם" של אברהם מוסבר כקיצור של 'המון', אברהם יהיה אב המון גויים

שותפים לשם: אברהם שלונסקי, אברום בורג, אברהם לינקולן, אברהם גרנט.

משמעות השם שרה

שינוי שמה של שרה היה בגיל 90. המשמעות של המילים שרה ושרי קשורה בשליטה. וכך שרה משמעה אולי גבירה. הפסוקים לא מבארים מדוע שונה שמה של שרה. רק נאמר כך: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ" (בראשית יז, טו). שינוי שמה של שרה בא יחד עם ההודעה של אלוהים לאברהם על כך ששרה עומדת ללדת בן ושמו יהיה יצחק. המדרש קושר בין החלפת השם לנס ההולדה (בראשית רבה מד , י); "אמרו: אברם אינו מוליד , אברהם מוליד , שרי אינה יולדת , שרה יולדת;"

שותפות לשם: שרה נתניהו, שרה אהרונסון, שרה ג'סיקה פרקר.

יום שני: יצחק ורבקה

האהבה הראשונה של גבר לאישה בתנ"ך מופיעה בתיאור הזוגיות של יצחק ורבקה. "וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ" (בראשית כד, סז). האם גם רבקה אהבה את יצחק? הפסוקים לא מתייחסים לכך. סיפור חייהם מגלה הבדלי אופי בולטים בין השניים - רבקה יוזמת ודעתנית, יצחק מצטייר כדמות פסיבית יותר. יצחק ייזכר במיוחד כבן שנעקד, רבקה תתבלט כמי שניווטה את יעקב לקחת את הברכות המיועדות לעשיו.

משמעות השם יצחק

את שמו של יצחק בוחר אלוהים, כשהוא מודיע לאברהם - "אֲבָל שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן וְקָרָאתָ אֶת שְׁמוֹ יִצְחָק" (בראשית יז, יט). משמעות השם לא מפורשת, אבל ריבוי הצחוקים שסביב הולדת יצחק, הצחוקים של אברהם ושרה לנוכח הפלא של לידה בגיל מאוחר כל כך, מסבירים היטב את הרקע לשם.

שותפים לשם: יצחק רבין, יצחק הרצוג, יצחק שמיר, יצחק נבון, יצחק בן צבי, יצחק שדה,  יצחק בשביס זינגר.

משמעות השם רבקה

יש המפרשים רבקה -  'עֶגְלָה', בדומה לצירוף "עגל מרבק" (שמואל א' כ"ח כד). השורש רבק בשפות שמיות נושא משמעות של קשירת שה או פרה. בסורית משמעו 'דיש'. אם מחפשים משמעות נעימה יותר לשם אפשר לפנות אל הערבית ובה השורש רבק יכול להתפרש כנהג בעדינות, ברכות, באהבה.

שותפות לשם: רבקה מיכאלי, רבקה זוהר, ריקי בליך, ריקי גל.

יום שלישי: יעקב ורחל

יעקב הוא האב השלישי והאחרון, ממנו מתחיל עם ישראל. את נקודת ההתחלה אפשר למקם במפגש של יעקב ורחל על הבאר. הבאר חסומה באבן כבדה וכשרחל מגיעה יעקב גולל את האבן ומסיר את החסם. ברגע הזה מתחיל סיפור האהבה של יעקב ורחל ובעצם מתחיל סיפור לידת 12 השבטים (שרחל היא אמא רק של שניים מהם, אבל זה כבר סיפור אחר) והקמת העם.

משמעות השם יעקב

יעקב נולד מיד לאחר אחיו התאום - עשיו. הפסוקים מספרים: "וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב" (בראשית כה, כו). לא לגמרי ברור מיהו הקורא בשם, אך ברורה משמעות השם - יעקב על שם האחיזה בעקב. לימים, לאחר שיעקב יגנוב ממנו את הברכה, יאמר עשיו במרירות - "וַיֹּאמֶר הֲכִי קָרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב וַיַּעְקְבֵנִי זֶה פַעֲמַיִם אֶת בְּכֹרָתִי לָקָח וְהִנֵּה עַתָּה לָקַח בִּרְכָתִי" (בראשית כז, לו). ייתכן שמשמעו המקורי של השם הוא קיצור של יעקבאל או שם דומה, שמשמעותו קרובה ל'יגן אל'.

שותפים לשם: קובי אריאלי, ג'קי לוי, יעקב אשר, קובי מחט, קובי אושרת.

משמעות השם רחל

רחל היא רחלה, כבשה. רחל הייתה רועת צאן, והצאן היה חלק מסיפור חייה. שימו לב למשחק המילים היפה בפסוקים המתארים את המפגש הראשון בין יעקב ורחל: "...וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ.וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל" (בראשית כט, י-יא) - יעקב משקה את הצאן ונושק לרחל, נשיקה - השקאה, צאן - רחל.

שותפות לשם: רחל בלובשטיין (המשוררת), רחל ינאית, רחל אליאור, רייצ'ל מדאו, רייצ'ל בלום.

היום הרביעי: יוסף ואסנת

סיפור חייו של יוסף הוא מהסיפורים העשירים במקרא. יוסף, הבן האהוב על יעקב, התגלגל למצרים בשל קנאת אחיו כלפיו והפך משנה למלך מצרים. השנים הרבות של יוסף במצרים הפכו אותו במידה רבה למצרי. ביטוי בולט למיצריותו היא האישה שנישא לה - אסנת בת פוטיפרע כהן און, האישה שניתנה ליוסף על ידי המלך פרעה.

משמעות השם יוסף

את שמו של יוסף, נתנה לו אימו וגם נימקה "וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יוֹסֵף לֵאמֹר יֹסֵף ה' לִי בֵּן אַחֵר". בשם של יוסף נמצאת תקווה שהוא לא יהיה הבן האחרון, שיהיה בן נוסף. זה יכול להיות קצת מעליב שקוראים לך בשם כזה (זה כמו לקרוא לבן שלך 'רוצה עוד') על כל פנים למרות השם (ואולי בגללו?) יוסף הגיע רחוק. יוסף נשא שם נוסף שניתן לו על ידי פרעה והוא 'צפנת פענח'. השם יוסף תפס ורבים נקראים כך היום, צפנת פענח תפס פחות.

שותפים לשם: הרב עובדיה יוסף, יוסף בורג, ספי ריבלין, יוסי בניון.

משמעות השם אסנת

אסנת הוא שם מצרי. אחת ההצעות להבנת משמעות השם היא: אס-נת - אשר היא ניתנת, כלומר אשר ניתנת לאלה, האלה המצרית.

שותפות לשם: אסנת פישמן, אסנת בראזני.

יום חמישי: משה וציפורה

הדמות המרכזית בתורת משה, היא, ניחשתם נכון, משה. האיש שנולד בסתר, הושם בתיבה, נמשה מן המים והפך לגואלם של ישראל ולנותן התורה. לאורך פרקי המקרא אנחנו מתוודעים לדמותו של משה, נחשפים לצדדים השונים של אישיותו. על אשתו, ציפורה בת יתרו, אנחנו שומעים רק פה ושם, בדרך כלל בדרך אגב. בספר במדבר מכנים אהרון ומרים את אשת משה 'אישה כושית'. לפי אחד ההסברים, במדיין, מקום מוצאה של ציפורה, היו גם מבני כוש.

משמעות השם משה

משה, גואל ישראל, מקבל את שמו באופן אירוני מבת פרעה, ביתו של האויב הראשי של משה. לא רק את שמו הוא מקבל אלא כנראה גם את חייו. בת פרעה היא שלוקחת את משה מהתיבה שבא הוחבא על שפת היאור ודואגת לו. היא זו שקוראת לו בשם - "וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה וַתֹּאמֶר כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ" (שמות ב, י). מעניין שבעתיד משה עצמו גם כן יציל אנשים מן המים, בעת שייקח עימו את עם ישראל ויחצה עימם את ים סוף. המשוי יהפוך למשה. האם בת פרעה ידעה לדבר עברית? לא בטוח, לשם משה יש גם משמעות במצרית - בן. הנסיכה שאמצה את הילד העברי לבן, הביעה בשמו את הקשר אליו.

שותפים לשם: משה דיין, משה דץ, מוישה אופניק, משה יעלון.

פירוש השם ציפורה

כמו בני אדם נוספים במקרא, נקראת ציפורה בשם עוף כנף. כך למשל אנחנו מוצאים את השמות איה, את יונה, ואת שם אביו של בלק - ציפור.

שותפות לשם: ציפי שביט, ציפי ליבני.

יום שישי: אהרון ומרים

שני אחים היו למשה. האחות הגדולה - מרים, שמוזכרת גם כ"מרים הנביאה". מרים היא זו ששמרה על משה בעת שהושם בסוף עם לידתו. לימים היא תתגלה כמנהיגה שתסחוף את הנשים אחריה בשירה וריקודים בקריעת ים סוף.

אהרון, האח השני אחרי מרים, שימש כדוברו של משה אל מול פרעה. בהמשך יהפוך אהרון לאבי שושלת הכהונה. אהרן על פי המשנה במסכת אבות היה אישיות מאירה - " אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה".

משמעות השם אהרון

פירוש לשמו של אהרון לא נמסר בפסוקים. גם החוקרים מתקשים למצוא את מקורו של השם. מה שמשאיר מקום לדרשנים. מוזמנים לדרוש.

שותפים לשם: השופט אהרון ברק, הסופר אהרן אפלפלד, אהרון רזאל, דודו אהרון, אהרון אהרונסון.

משמעות השם מרים

השם מרים מופיע בתנ"ך, אבל הוא הגיע אל השמות העבריים מאחת השפות הזרות הקדומות. יש חוקרים שמציעים שהשם מרים הגיע מהשפה החורית (החורים היו עם קדום שחי במזרח התיכון). בחורית המילה מרא- היא אדון. לפי פירוש זה- משמעות השם מרים הוא- גברת אצילה.

יש חוקרים שמציעים שמקור השם הוא מצרי. במצרית הפועל מרא הוא לאהוב. לפי פירוש זה –משמעות השם מרים הוא – אהובת האל (ים) או מבורכת על יד האל (ים).

שותפות לשם: השופטת מרים נאור, הסופרת מרים רות, מרים פרץ, מירי רגב, מירי מסיקה.

יום שביעי: דוד ומיכל

דמותו הססגונית של דוד נפרשת לאורך פרקי ספר שמואל. מלך שעוצמה, אכזריות ורגישות, השתלבו בו למין פסיפס מיוחד. זהו מלך שהרגיש עצמו חופשי דיו כדי להשיל מעליו את כובד המלכות ולפזז ולרקד בכל עוז לפני ארון ה'. מיכל אשתו, בת המלך שאול, התמלאה לעג למראה המלך המרקד ובזה לו. אבל לא רק בוז היה שם לאורך הדרך, הייתה גם אהבה. מיכל היא האישה היחידה בתנ"ך שנאמר עליה שאהבה גבר - "וַתֶּאֱהַב מִיכַל בַּת שָׁאוּל אֶת דָּוִד" (שמואל א יח, כ)

משמעות השם דוד

השם דוד יכול להתפרש כקשור למילים - דּוֹד וידידות, מילים הקשורות למילה אהבה. על פי זה משמעו של השם דוד הוא אהוב.

שותפים לשם: דוד בן גוריון, דוד גרוסמן, דיויד ברוזה, דודו אהרון.

משמעות השם מיכל

משמעות השם מיכל איננה ברורה לחוקרי המקרא. יש מפרשים את השם כצורה מקוצרת של השם מיכאל, שפרושו - מי כמו האל?! אין כמו האל! יש שניסו להבין את השם כ"מי יכול", ויש שיצרו זיקה בין השם לבין שם אלוהות כנענית שנמצאה בכתבי אוגרית. בפעם היחידה בתנ"ך שהמילה מופיעה לא כשם פרטי, היא מכוונת לנחל או לפלג (שמואל ב פרק יז פסוק כ), וייתכן שזו משמעות השם.

שותפות לשם: מיקי קם, מיכל ינאי, מיכל דליות.