רגע לפני שמתחילים, אזהרה לקוראים בתנך: "אין אהבות שמחות". האהבה, בעיקר אהבה שבין גבר לאישה, היא דבר נדיר בסיפורי התנ"ך (אנחנו לא אומרים שלא הייתה אהבה, אבל התנ"ך מקמץ בסיפורים עליה), וכשהיא חלק מהסיפור - היא בדרך כלל מסובכת, לא מאוזנת ואפילו טרגית.

אהבה ראשונה: יצחק ורבקה

יצחק ורבקה הם הזוג הראשון בתנך שהמילה אהבה מתארת את יחסיהם. מי אוהב את מי? יצחק אוהב את רבקה. ככה זה כתוב: "וַיְבִאֶהָ יִצְחָק הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ וַיִּקַּח אֶת רִבְקָה וַתְּהִי לוֹ לְאִשָּׁה וַיֶּאֱהָבֶהָ וַיִּנָּחֵם יִצְחָק אַחֲרֵי אִמּוֹ" (בראשית כד, סז). רבקה היא הנחמה ליצחק , היא ממלאת את הבור שנפער בליבו לאחר מות אימו שרה. ומה עם רבקה? מה היא הרגישה כלפי יצחק? התנ"ך לא מספר לנו באופן מפורש. אבל יש שני דברים חשובים שהוא מספר לנו על סיפור הנישואים של יצחק ורבקה.

הראשון: רבקה בחרה להתחתן עם יצחק. היא אמנם לא ראתה אותו בחיים לפני שהוצעו לה נישואים, אבל כאשר הגיע עבד אברהם לביתה שבחרן, ולאחר שהוא זיהה אותה כאישה מתאימה ליצחק (היא התגלתה כאישה רבת חסד כששאבה מים עבור העבד הזר וכל גמליו), הוא בקש את ידה מאביה.

העסקה לא נסגרה בין הגברים. "וַיֹּאמְרוּ נִקְרָא לַנַּעֲרָ וְנִשְׁאֲלָה אֶת־פִּיהָ" (בראשית כד, נז) . רק לאחר שרבקה אמרה שזה רצונה, הנישואים וגם רבקה יצאו לדרך. הדבר השני המעניין שרומז לנו על התחושות של רבקה כלפי יצחק מתרחש במפגש הראשון ביניהם. רבקה מגיעה עם שיירת הגמלים מביתה שבחרן לכנען  "וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת־עֵינֶיהָ וַתֵּרֶא אֶת־יִצְחָק וַתִּפֹּל מֵעַל הַגָּמָל׃"(בראשית כד, סד) התרגשות שיא.

רבקה מצטיירת כאישה נוכחת, דעתנית ויוזמת. רושם שמתחזק לנוכח דמותו של יצחק שמצטיירת כדמות פסיבית יותר. רבקה כאמור נשאלה לגבי נישואיה, ובהמשך הסיפור מתגלה דעתה ויוזמתה כאשר היא יוזמת במהלך ערמומי את מתן ברכת יצחק לבנה האהוב - יעקב, ולא לעשיו.

מה משמעות השם רבקה?

יש המפרשים רבקה -  'עֶגְלָה', בדומה לצירוף "עגל מרבק" (שמואל א' כ"ח כד). השורש רבק בשפות שמיות נושא משמעות של קשירת שה או פרה. בסורית משמעו 'דיש'. אם מחפשים משמעות נעימה יותר לשם אפשר לפנות אל הערבית ובה השורש רבק יכול להתפרש כנהג בעדינות, ברכות, באהבה.

שותפות לשם: רבקה מיכאלי, רבקה זוהר, רבקה בלאק, רבקה אהרונסון, רבקה רומיין

רבקה מיכאלי (צילום: החדשות )
צילום: החדשות

מה משמעות השם יצחק?

יצחק אבינו את קיבל את שמו מאלוהים בעצמו שמודיע לו שאשתו תלד בן "וקראת את שמו יצחק". למה יצחק? אלוהים אמנם לא מפרש, אבל ה'צחוקים' שמופיעים בסיפור מסבירים. שרה צוחקת למשמע הבשורה שאישה בת 90 תלד וכך גם אברהם. השם יצחק מכיל את הצחוק. השימוש בלשון עתיד 'יצחק', יכול לבטא גם תקווה. מי לא רוצה שהבן שלו יצחק?

שותפים לשם: יצחק רבין, יצחק הרצוג, יצחק שמיר, יצחק נבון, יצחק בן צבי, יצחק שדה,  יצחק בשביס זינגר.

הנשיא ה- 11 של מדינת ישראל רובי ריבלין ויצחק הרצוג (צילום: לעמ)
הנשיא ה- 11 של מדינת ישראל רובי ריבלין ויצחק הרצוג החלפת נשיאות |צילום: לעמ

יעקב ורחל: התאהבות ליד הבאר

ראשיתה של אהבת יעקב ורחל, כאילו לקוחה מהסרטים. יעקב הבורח מעשיו אחיו מגיע לחרן. שם בארץ זרה ליד הבאר הוא רואה את רחל. משהו ניעור בו. הוא גולל את  האבן שעל פי הבאר, מעשה שדורש כוח פיזי רב, משקה באבירות את צאנה וגם- נותן לה נשיקה.  כשיעקב מבקש למסד את הקשר ולשאת את רחל לאישה העניניים מתחילים להסתבך…. יעקב עובד קשה עבור הנישואים. שבע שנים הוא רועה את הצאן של לבן, אבא של רחל. במשימה הזו יעקב עומד בגבורה "וַיִּהְיוּ בְעֵינָיו כְּיָמִים אֲחָדִים בְּאַהֲבָתוֹ אֹתָהּ" (בראשית כט, כ) . אבל כשסוף סוף מגיע הרגע, ויעקב עומד תחת החופה מוחלפת רחל הצעירה בלאה, אחותה הבכורה. יעקב לא רק צריך לעבוד שבע שנים נוספות כדי לזכות ברחל אהובתו, אל גם מוצא את עצמו במשולש מלא מתחים של נישואים לשתי אחיות, אחת פוריה ושנואה, ואחת אהובה ועקרה. הסיפור לא נהיה יותר פשוט כשמצטרפות לתמונה המשפחתית- שתי נשים נוספות, בלהה וזלפה.

נראה שמבין ארבע נשותיו של יעקב רחל עד הסוף היתה האהובה מכולן. אבל חייה לא היו קלים. שני בנים ילדה רחל ליעקב - יוסף ובנימין. בלידתו של בנימין נפטרה רחל. כפי שיעקב אהב את רחל מכל נשותיו, כך אהב את יוסף מכל בניו.

 מה משמעות השם יעקב?

סיפור לידתו של יעקב מבאר את שמו. רבקה אמו נשאה בבטנה תאומים. בעת הלידה מתוארת התמונה הבאה: "וְאַחֲרֵי כֵן יָצָא אָחִיו וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב" (בראשית כה, כו). יעקב מכיל בשמו את האחיזה בעקב. לאחר שיעקב יגנוב את הברכה מעשיו, יאמר עשיו - "הֲכִי קָרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב וַיַּעְקְבֵנִי זֶה פַעֲמַיִם!" (בראשית כז, לו). ייתכן שמשמעו המקורי של השם הוא קיצור של יעקבאל או שם דומה, שמשמעותו קרובה ל'יגן אל'.

שותפים לשם: יעקב שחר, יעקב אשר

מה משמעות השם רחל?

רחל היא רחלה, כבשה. רחל הייתה רועת צאן, והצאן היה חלק מסיפור חייה. שימו לב למשחק המילים היפה בפסוקים המתארים את המפגש הראשון בין יעקב ורחל "...וַיָּגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וַיַּשְׁקְ אֶת צֹאן לָבָן אֲחִי אִמּוֹ.וַיִּשַּׁק יַעֲקֹב לְרָחֵל" (בראשית כט, י-יא) - יעקב משקה את הצאן ונושק לרחל, נשיקה - השקאה, צאן - רחל.

שותפות לשם: רחל בלובשטיין (המשוררת), רחל ינאית, רחל אליאור, רייצ'ל מדאו, רייצ'ל בלום

דוד ומיכל

פעם אחת בלבד בתנ"ך נאמר על אישה בפירוש שהיא אהבה גבר. ""וַתֶּאֱהַב מִיכַל בַּת שָׁאוּל אֶת דָּוִד" (שמואל א יח, כ). ואיזה סיפור אהבה סבוך הוא זה! לא פשוט להתאהב באיש שאבא שלך חפץ במותו.

מיכל היא בתו של שאול, המלך הראשון. בשלב בסיפור שבו מיכל מאוהבת בדוד, שאול  כבר החל לראות בדוד אויב, והתייחס לרגשות בתו ולשאיפותיו הפוליטיות של דוד כהזדמנות לפגוע בדוד. שאול דורש תמורת נישואי דוד למיכל - ...מֵאָה עָרְלוֹת פְּלִשְׁתִּים. הוא מקווה שבמהלך השגתן דוד יפגע וימות. אבל דוד מכה בפלישתים, מביא מאתיים ערלות פלישתים , ומקבל את מיכל לאישה.

היחסים בין שאול לדוד נעשים יותר ויותר מתוחים, ובשלב מסוים – כבר בהיותו נשוי למיכל – שולח שָׁאוּל מַלְאָכִים אֶל-בֵּית דָּוִד, לְשָׁמְרוֹ, וְלַהֲמִיתוֹ, בַּבֹּקֶר. אלא שמיכל מבריחה את דוד מבעד לחלון, מסדרת תרפים (פסילים) שאותם כיסתה על מיטתו; לעבדי שאול הבאים לקחתו היא מודיעה: חֹלֶה הוּא (שמואל א י"ט יד). התרמית מתגלה ויחסי מיכל ושאול מקבלים עתה תפנית. המלך האב בא בטענות לביתו: לָמָּה כָּכָה רִמִּיתִנִי, וַתְּשַׁלְּחִי אֶת-אֹיְבִי, וַיִּמָּלֵט (שם יז), והיא מתגוננת ומספרת: הוּא-אָמַר אֵלַי שַׁלְּחִנִי לָמָה אֲמִיתֵךְ. מיכל נאמנה לדוד ואילו דוד החי עתה כנרדף במדבר יהודה נושא שתי נשים (שמואל א כה מב מג).

מיכל, שכפי שכבר הבנו, משמשת כלי בידי שאול, ניתנת לאיש משבטו של המלך – שבט בנימין – פלטי בו ליש. כשהתעצם דוד, גבר על בית שאול ועמד לקבל את המלוכה על כל שבטי ישראל, הוא דרש שמיכל תוחזר אליו. וכך היה. מיכל אהבה את דוד. ודוד? האם גם הוא אהב אותה או שמא גם עבורו היא הייתה רק כלי פוליטי?

סיפורה של מערכת היחסים בין השניים מסתיים בטון צורם מאד, בעת חגיגה גדולה שערך דוד עם הבאת הארון לירושלים. מיכל נשקפת מבעד לחלון, רואה את בעלה המלך מְפַזֵּז וּמְכַרְכֵּר לִפְנֵי ה', וַתִּבֶז לוֹ בְּלִבָּהּ (שמואל ב ו' טז). חילופי דברים קשים נאמרים בין השניים. סרקזם מרירות ואכזריות מלווים את מילותיהם. הסיפור מסתיים באמירה-  וּלְמִיכַל בַּת-שָׁאוּל לֹא-הָיָה לָהּ יָלֶד עַד יוֹם מוֹתָהּ. האם משום שהייתה עקרה? או משום שדוד לא ביקש להיות עמה ולא רצה בן שיהיה ממשיך שושלת שאול?

מה משמעות השם מיכל?

משמעות השם מיכל איננה ברורה לחוקרי המקרא. יש מפרשים את השם כצורה מקוצרת של השם מיכאל, שפרושו- מי כמו האל? אין כמו האל!

יש שניסו להבין את השם כ'מי יכול', ויש שיצרו זיקה בין השם לבין שם אלוהות כנענית שנמצאה בכתבי אוגרית. הפעם היחידה התנ"ך שהמילה מופיעה לא כשם פרטי היא מכוונת לנחל או לפלג (שמואל ב יז כ), וייתכן שזו משמעות השם.

שותפות לשם: מיכל ינאי, מיכל ויצמן (מיכל הקטנה), מיכל צפיר, מיכל אמדורסקי, מיכל בת אדם,  מיכל זוארץ, מיכל רוזין,

 

מיכל הקטנה משיבה אש (צילום: מתוך
מה יש לה להגיד למבקרים שתקפו אותה? |צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס", קשת12

מה משמעות השם דוד?

התנ"ך לא מספק לנו הסבר, אבל חוקרי שפה מחפשים מילים קרובות בעברית ובשפות שמיות אחרות כדי להבין את המשמעות. הנה כמה הסברים לשם:

השם דָּוִד קשור במילים דּוֹד ויָדִיד שמשמען בעברית - 'אהוב'. כך למשל בשיר השירים שרה הנערה על אהובה: "חִכּוֹ מַמְתַקִּים וְכֻלּוֹ מַחֲּמַדִּים זֶה דוֹדִי וְזֶה רֵעִי" (שיר השירים ו , טז),  וגם מזמינה אותו למעשה האהבים המכונה בכתוב – דודים "נַשְׁכִּימָה לַכְּרָמִים .... שָׁם אֶתֵּן אֶת־דֹּדַי לָךְ" (שיר השירים ז, יג). גם המילה ידיד היא קרובת משפחה של המילה דוד = אהוב, ואולי גם צמח הדודאים שנחשב בעולם העתיק לצמח שמגביר את הפריון, קבל את שמו על שם מעשה האהבה.

השם דוד קשור במילה האכדית דַוִידֻ[ם], שמשמעה שר צבא או לוחם. לפי הפירוש הזה דוד היה תואר ורק אחר כך הפך לשם פרטי.

שותפים לשם: דוד לוי, דוד בן גוריון, דוד ד'אור, דוד קירובשי.

 

צילום: באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

אהבה כמו בשירים: השולמית ו...

שיר השירים הוא מגילה שכולה שירי אהבה. אהבת גבר לאישה ואהבה אישה לאיש. יש הרואים בה משל ליחסים בין עם ישראל לקב"ה, אבל גם כמשל היא משל נועז ומלא רגש.

איך נשמעת האהבה בשיר השירים? האהבה היא קודם כל עזה! "עַזָּה כַמָּוֶת אַהֲבָה, קָשָׁה כִשְׁאוֹל קִנְאָה" (שיר השירים ח', ו). כל כך עזה ש "מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה, וּנְהָרוֹת לֹא יִשְׁטְפוּהָ" (שיר השירים  ח', ז).

האהבה מלאת יופי. שיר השירים שופע תיאורים של יופי האהובה בעיני הגבר ויופי האהוב בעיני האישה. למשל "הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי הִנָּךְ יָפָה עֵינַיִךְ יוֹנִים׃" (שיר השירים א טו) דּוֹדִי צַח וְאָדוֹם דָּגוּל מֵרְבָבָה׃" (שיר השירים ה, י)

האהבה היא המתח שבין החיפוש והתשוקה למימוש. לאורך כל שיר השירים האהוב והאהובה מחפשים אחד את השני, כמעט נפגשים, לעתים ממש מחמיצים את המפגש ולמעשה עד סוף השיר לא ממשים את אהבתם….

מי האוהבים בשיר השירים?

מגילת שיר השירים מיוחסת לשלמה המלך, אבל לא בטוח ששלמה הוא גיבור המגילה. יתכן שמדובר באהוב אנונימי, אולי הוא רועה צעיר שבו מאוהבת הנערה ששלמה רוצה בה.

ואיך קוראים לאהובה?

שמה או אולי הכינוי שלה הוא שולמית: "שׁוּבִי שׁוּבִי הַשּׁוּלַמִּית שׁוּבִי שׁוּבִי וְנֶחֱזֶה בָּךְ מַה תֶּחֱזוּ בַּשּׁוּלַמִּית כִּמְחֹלַת הַמַּחֲנָיִם." (שיר השירים ז, א)

מה משמעות השם שולמית?

יתכן שמגילת שיר השירים "השולמית" הוא לא שם אלא כינוי שמשמעותו האישה שבה מהעיר שולם או מהעיר שלם (כמו לומר - התל אביבית).

בתרגום השבעים, התרגום היוני לתנ"ך מופיע שמה של השולמית: השונמית. נראה כי זו מסורת המזהה את הדמות באבישג השונמית האישה הצעירה והיפה מהעיר שונם שהובאה לדוד המלך בזקנתו. אם נראה בשולמית שם ולא כינוי, נראה כי השם קשור במילה שלום ואולי זה השם הנשי המקביל לשם הגברי - שלמה.

שותפות לשם: שולמית לפיד, שולמית אלוני, שולמית לבנת

הכתבה בשיתוף עם מיזם 929 - מיזם ישראלי תרבותי בראשות הרב בני לאו, המנגיש את התנ"ך בשיח פתוח.