הימים חולפים, שנה עוברת, המנגינה תמיד נשארת, אבל דבר אחד בטוח – לא משנה באיזה חודש אתם, כנראה שיהיו כמה תינוקות (אנשים לעתיד) שנולדו בו. ולכן, כשירות לציבור, החלטנו להכין לכם רשימת שמות מומלצים להפליא, שתסגור לכם את הפינה של השם – לא משנה מה התאריך המשוער שלכם.

חודש תשרי: החגיגיים

כן כן, אז יכול להיות שהפעם קצת הגזמנו עם הטיימינג, אבל לכל שנה – יש גם את שנה הבאה. אז מה יש לנו בחודש תשרי? התחלות חדשות, וידוי על חטאים, קמפינג בסוכה וגם כמה הקפות עם ספרי תורה. בגדול, ים של השראה להורים המתלבטים על שם לילד. אם הלידה היא בתחילת החודש, אפשר תמיד לבחור שמות כמו רימון, תמר, ראשית, חגית ואפילו דבש. באזורי יום כיפור תוכלו לבחור תמיד בטוהר או יונה (על שם הנביא), ואילו סוכות מביא איתו שלל שמות – כמו אסיף (שהרי מדובר בחג האסיף), הדס, ערבה ואפילו הדר (על שם האתרוג שהינו פרי עץ הדר) ודקל (ממנו מגיע הלולב). אה כן, ומה תגידו על שמות האושפיזין שמתלבשים פה בול?

חודש חשוון: שיר סתיו

חודש חשוון מביא איתו את הסתיו, עונת המעבר הקרירה הזו שנושאת איתה תחילתו של ריח גשם באוויר? לאווירה כזו אפשר לבחור שמות כמו סתיו, טל, מטר, טליה – כולם עוסקים בעולם הטבע והמים. אם תרצו ללכת עוד יותר רחוק ולבחור שמות של פרחים וצמחים שעונתם היא סתיו, תוכלו ללכת על סתוונית, חצב, אמנון, תמר, איריס, ורד ועוד.

נגה ארז (צילום: דודי חסון)
נגה ארז. מתאימה לכסלו|צילום: דודי חסון

חודש כסלו: כמה אור

מלבד היותו חודש חורפי במיוחד, חודש כסלו כולל בתוכו את חג החנוכה, הלא הוא חג האורות. גם כאן תוכלו לבחור שמות מאירים כמו אור, נרי, אורי, נריה, מאור, אורטל, נגה, זוהר, הילה, תאיר, ליאור, מאיר, אורלי, אורון, זיו, נאור ועוד שלל הטיות (באמת שלא חסר). כמו כן, תוכלו להתייחס גם לנס החנוכה – עם שמות כמו נסיה, נסלי, פלא, ניסים ועוד. אם תרצו ללכת על שמות מכבים כמו יהודה, שמעון, מתיתיהו – זו גם אופציה, וכמובן איך אפשר בלי מעוז וצור?

חודש טבת: החורף כבר כאן

חודש טבת הוא חודש חורפי במיוחד. שמות כמו פלג, נחל, ים, כנרת, מיטל, גל, אדווה, יובל, רביב, ברק, סער, קשת ועוד – הם שמות מעולמות המים בטבע, אפשר תמיד ללכת לכיוונים מיוחדים יותר כמו אשד ונהר או צמחיית חורף אהובה – כלנית, נרקיס ורקפת.

אילנית לוי על ההיריון והקשיים שהיו בדרך (צילום: מתוך
אילנית לוי. מככבת בשבט|צילום: מתוך "ערב טוב עם גיא פינס", קשת12

חודש שבט: מתחברים לטבע

גם שבט הוא חודש חורפי, אך בגלל ט"ו בשבט המצוין בו, הפך הוא להיות חודש שמסמל חיבור לטבע. שמות כמו אילן (או אילנית ואילנה), אורן, אלון (או אלונה), אלה, שקד (לא שקדוני), הדר (על שם פירות החורף), תאנה, רימון, גפן, קמה, תמר, דקל ובכלל כל הפירות והצמחים שאתם מרגישים מחוברים אליהם. כמו כן, אפשר תמיד לבחור שמות כמו נטע או נטע-לי (על שם הנטיעות), או רגב (על שם רגבי האדמה).

חודש אדר: עושים שמח

טוב, באופן עקרוני החורף בישראל לוקח כמה חודשים טובים (אבל כולנו יודעים שכמות הגשם בו לא תמיד משקפת את אורך העונה). למרבה המזל, גם חודש אדר כולל את חג הפורים, חג גדול לילדים (וגם למבוגרים). נתחיל עם שמות כמו מרדכי (היהודי) ואסתרמלכה. שד"א קרויה גם הדסה), שמגיעים מהמגילה. אה כן, ולמקוריים מבינכם – תנסו לא לזלוג לשמות כמו אחשוורוש או המן, חראם על הילד.

תוכלו לבחור בשם אדר, לבנים ולבנות, על שם החודש וכן לבחור ביטויי שמחה כמו גיל, גילי, רון, רונן, רינה, אורהשמחה והיד עוד נטויה.

עומר אדם (צילום: שי פרנקו )
עומר אדם. מבשר את האביב|צילום: שי פרנקו

חודש ניסן: בשורת אביב

שמחה רבה, אביב הגיע פסח בא – ואיתו הלידה. כאן גם שם החודש – ניסן, וגם שם העונה – אביב (או אביבה ואביבית), יכולים להיות שמות ראויים ויפים לילדים. תוכלו גם לבחור שמות הקשורים לחג הפסח כמו חירות, גאולה, דרור, דרורה – וגם שמות מההגדה כמו משה, יוכבד, ציפורה ועקיבא. מספר שיר השירים, שנהוג לקרוא אותו בחג – תוכלו לבחור שמות כמו עופר, צבי, גפן, מור, ניצן, וצביה. כמו גם שושנה, שרון ושולמית. ואל תשכחו את השם עומר, שהרי אז מתחילה ספירת העומר ועונת החקלאות הבאה.

חודש אייר: משואה לתקומה

חודש אייר, שממשיך את רוחות האביב, מביא איתו הרבה ימים משמעותיים כמו יום הזיכרון, יום העצמאות ובהמשך ל"ג בעומר. שמות כמו ישראל, ישראלה, חירות (על שם מלחמת החירות), תקווה, ציון, ציונה, מדינה, מולדת ובכלל שמות של מקומות בארץ – יישובים, הרים, קיבוצים, נחלים – יכולים להוות ציונות לשמה. אם הלידה דווקא זולגת לכיווני ל"ג בעומר – תוכלו לבחור את השמות יוחאי או שמעון (על שם רבי שמעון בר יוחאי), מירון, הוד (כי לפי הספירה היום הזה נחשב להוד שבהוד), ואפילו עומר, נור או שמות הקשורים למדורה. רק אל תתפשרו על מרשמלו.

חודש סיון: זמר זמר לך

סוף האביב, ותחילת הקיץ, הם זמן מצוין לחגוג את שבועות, הלא הוא חג הקציר, חג מתן תורה, חג הביכורים, חג החלב וכמובן – חג הקיבוצים והחקלאות. תוכלו לבחור שמות מעולמות הטבע והחקלאות כמו אלומה, עמיר, בר, דגן, עומר, טנא, זמר ועוד. אם תרצו ללכת לכיוון של מתן תורה, תוכלו לבחור בשם מתן, סיני (בגלל הר סיני עליו היא ניתנה), אורה (כינוי לתורה) ועוד. אה כן, ויש גם את רות, בועז, נעמי, דוד, אלימלך, וכל החברים ממגילת רות שיכולים לתת גם הם כיוון.

המונית של אשר בעוטף עזה (צילום: מתוך
יובל סמו. נוסעים לים|צילום: מתוך "ארץ נהדרת", קשת12

חודש תמוז: זרעי קיץ

חודש תמוז מהווה את תחילת הקיץ, והקיץ מביא איתו מלא שמות יפים שעושים לנו חשק ללכת להשתכשך קצת במים – ים, גל, אדווה, יובל, ימית, כנרת, מעיין, חוף, אלמוג, ריף, חופית ועוד. בין השמות מיוחדים וחמים לעונה: קאי, שפירושו בהוואית אוקיינוס וביפנית ים.

חודש אב: הכל אני יכול בחופש הגדול

בחודש אב אנחנו נמצאים בשיאו של הקיץ (ויעידו על כך המזגנים שלנו), מה שגורם לכלל השמות הקיציים להמשיך ולהיות רלוונטיים ומתאימים. תוכלו להוסיף גם שמות כמו דרור וחירות, לתחושת החופש, או גולן, גלבוע, כרמל – לאווירת הטיולים הבלתי נגמרת. תאריך נוסף שאנחנו מציינים בחודש אב הוא תשעה באב, היום בו חרב על פי המסורת בית המקדש, כך שיש מי שנוהגים לקרוא לילדיהם בשמות הנרדפים לו כמו – דביר, אריאל, אלעד, שילה, ציון, מוריה (על שם הר המוריה), ינון, אליה ועוד.

חודש אלול: קצת רוחניות באוויר

רגע לפני שאנחנו מתחילים את כל הסבב מחדש, מגיע חודש אלול שמכין אותנו היטב לחודש החגים ונקרא גם חודש הרחמים והסליחות. השם רחמים יכול להיות הולם לחודש הזה, אך יש כמה אפשרויות אלטרנטיביות כמו דודי, טוהר, מלאכי, קרן (על שם קרן השופר), שובאל, אלישיב ועוד.