הורים רבים, גם אלו שאינם קרובים ליהדות, בוחרים להתייעץ עם רבנים בנושא בחירת השם לתינוק החדש. לאנשים רבים יש נטייה לחשוב ששם הוא בסך הכול כינוי המשמש לזיהוי אדם אך לפי היהדות, לשם יש משמעות רוחניות. יש שמות טובים ויש שמות מאוד לא מומלצים. הקבלה מפרטת בנושא, קבלו את הכללים החשובים.

תינוק ישן על שמיכה (צילום: Grafissimo, Istock)
שם טוב משמן טוב|צילום: Grafissimo, Istock

מה משמעות השם?
השאלה הראשונה שהורים שואלים את עצמם היא למה לא להיות ספונטניים ולהחליט על שם שנשמע יפה? לפי הקבלה, שם האדם יכול ליצור מציאות ולהשפיע על גורלו במהלך החיים. אומרים שכל אות מחוברת לצינור שפע ולכן הבחירה של האותיות והחיבור ביניהן יוצר את החיבור לצינורות העליונים.

הבן איש חי (רבי יוסף חיים מבגדד) כתב שאלוהים שולח את שם התינוק ללב ההורים. עם זה, חשוב להבין שאין שם בלתי הפיך וכל שם יכול להיות טוב בסופו של דבר. הקבלה מזהירה שהאדם עלול לחוות יותר קשיים בחייו, אבל עם הכוונה נכונה הוא יוכל לנתב את גורלו לכיוון טוב יותר. במצבים מסוימים אפשר גם לשנות את השם אבל שימו לב - ברמה הרוחנית, שינוי שם משול להתערבות גנטית לכן יש צורך להיזהר ולעשות את זה רק במקרים קיצוניים בעזרת אנשי דת מוסמכים.

חשוב להבין ששם מסוים לא מבטיח חיים מושלמים אלא רק יכול לעזור או להזיק במידה מה. הרב אהרן לוי מבהיר כי "מעבר לכל הפופוליזם בנושא של שמות ואותיות צריכים לדעת שאין שחור ולבן. גם אדם שאין לו שם מומלץ יוכל להגיע למקום חיובי עם קצת יותר מאמץ".

מהיכן המנהג לקרוא לילד בשני שמות?

לדברי הרב לוי, "בדרך כלל לא תמצא בתנ"ך, במשנה או בתלמוד אנשים שהיו להם יותר משם אחד. בגולה נתנו לפעמים שני שמות מטעמים טכניים - אחד יהודי ואחד מקומי. רבי יהודה החסיד אסר לשאת מישהי ששמה כשם אמו וכתוצאה מכך החלו לקרוא בשני שמות, על מנת לאפשר נישואים כאלה. אם לכלה ולחמותה יש שם אחד זהה, יוכלו פשוט לקרוא לאחת מהן בשם השני".

בחירת השם
שמות חיוביים לפי הקבלה הם השמות הקלאסיים שאנחנו מכירים, בעיקר של האבות וצדיקים: אברהם, יצחק, יעקב, יוסף, משה, אהרון, דוד, שלמה וכו'. עם השמות השליליים הכללים מורכבים יותר. קודם כל, אין לקרוא לילד או לילדה בשם בעל משמעות שלילית. הפירוש של השם חנית, למשל, הוא חרב ולכן זהו שם שלילי. שנית, כדאי להימנע משמות בעלי שתי אותיות. מאחר וכל אות היא צינור שפע, שתי אותיות מחברות את הילד לשני צינורות בלבד. רצוי להתחיל משמות בעלי שלוש אותיות ומעלה.

גבר ואישה יושבים בשולחן עם כוסות וחושבים (צילום: killerb10, Istock)
אל תבחרו סתם שם שעולה לכם בראש|צילום: killerb10, Istock

אין לקרוא לילד על שם אדם שהיה רשע, נפטר מתחת לגיל 50 או שהתאבד. אם בכל זאת חשוב לכם לקרוא לילד על שמו של אדם שנפטר צעיר, שנו קצת את השם או תנו שם המזכיר את הנפטר במשמעותו. לפי הקבלה, אסור לקרוא לבנות בשמות שנוהגים לתת לבנים ולהיפך. הדבר מעניק לבת חיבור לצינורות זכריים וכתוצאה עלולים לצוץ בעתיד בעיות פוריות. לנשים הנתקלות בבעיות פוריות מומלץ, לעתים ובהדרכה צמודה של רב רציני, להוסיף לשמן את האות ה', במידה והדבר אפשרי. לפי היהדות, האות ה' קשורה לפוריות.

בנוסף, לא מומלץ לקרוא בשמות תנ"כיים של דמויות שליליות, כמו נמרוד, בלעם, אמון או מואב. הסיבה: הם יוצרים נקודת פתיחה לא פשוטה והרבה יותר מורכבת עבור הילד. כאמור, לפי הקבלה, לאותיות משמעות רוחנית וכמו שערבוב חומרים כימיים גורם לריאקציה, כך צירוף אותיות גורם לריאקציה רוחנית.

>> איך קוראים אותך: מה משמעות האותיות בשם שלכם
>> מצפים לתינוק? באתר תשעה חודשים תמצאו כל מה שאתם צריכים לדעת על הריון ולידה