קשה לדמיין את העולם הנוכחי ללא הרשתות החברתיות. זה התחיל עם פייסבוק, שפרצה לחיינו בסוף העשור הראשון של שנות האלפיים ושינתה את הדרך שבה אנחנו גולשים באינטרנט ומתקשרים עם חברים שלנו, והמשיך עם אינסטגרם, טוויטר וטיקטוק – שהפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. אך האם אנחנו בדרך לקיצו של עידן הרשתות החברתיות? יש פרופסור בכיר אחד שחושב שכן, ויש אפילו סימנים שהוא צודק.

אייקונים של רשתות חברתיות (צילום: easy camera, shutterstock)
צילום: easy camera, shutterstock

לפני הכל, מה קורה ברשתות החברתיות הגדולות בימים אלה? באינסטגרם, אדם מוסרי, מנכ"ל החברה הודיע על שינויים דרמטיים – בראשם התמקדות בווידאו. "הרעיון היה לקחת את אינסטגרם ולהפוך אותה לטיקטוק", מסביר דני פלד ומוסיף: "מה שמוסרי לא לקח בחשבון, זה שיהיו כמו משתמשים זועמים שיהיה להם מה להגיד על הדבר הזה".

ואכן, המשתמשת "illumitati" יצרה פוסט פשוט בו נכתב: "Make Instagram Instagram Again" – שהתפוצץ לחלוטין והגיע ליותר מ-2.2 מיליון לייקים. לאותה משתמשת יש 300 אלף עוקבים, מספר לא קטן אך לא מספיק כדי ליצור כל כך הרבה באזז. למזלה, מי ששיתף את הפוסט שלה היו קים קרדשיאן וקיילי ג'נר, שעשו לו ריפוסט והפכו אותו לוויראלי.

 

למה השיתוף של הקרדשיאנס כל כך משמעותי? בפעם האחרונה שקיילי ג'נר למשל, הביעה את דעתה על רשת חברתית מסוימת – זה סימן את סופה. זה קרה ב-2018, אז צייצה ג'נר: "אז עוד מישהו לא פותח את סנאפצ'אט יותר? או שזה רק אני.. כל כך עצוב", מה שהוביל לצלילה של 7 אחוזים במניית החברה ביום אחד. אינסטגרם כמובן, נבהלה מאוד מאותו פוסט ובעיקר מהשיתוף של הקרדשיאנס – והחליטה לבטל את השינויים.

פייסבוק מצדה, פרסמה את הדוחות שלהם. לראשונה בהיסטוריה שלה, פייסבוק מראה ירידה בהכנסות ביחס לרבעון המקביל אשתקד. אם זה לא מספיק, פייסבוק גם איבדה משתמשים, ומספר המשתמשים בה ירד מ-2.936 מיליארד משתמשים ל-2.934 מיליארד משתמשים. 

ומה עם טיקטוק? היא יכולה להיות מרוצה מאוד. אם מסתכלים על משתמשים בגילי 17-12, היא עברה לראשונה את אינסטגרם כש-63% מבני הנוער משתמשים בה לעומת 57% באינסטגרם. גם מבחינת כמות הורדות - טיקטוק היא המובילה גם בחנות של גוגל וגם בחנות של אפל ואולי הכי חשוב - דקות השימוש בממוצע בה ביום גבוהים בהרבה משל כל המתחרות - יוטיוב (74), פייסבוק (49) ואינסטגרם (51).

ובכל זאת, אם שואלים את דוקטור קאל ניופורט, פרופסור למדעי המחשוב באוניברסיטת ג'ורג'טאון, שפרסם מאמר דעה בניו יורקר תחת הטייטל "טיקטוק ונפילתן של ענקיות המדיה החברתית", אנחנו בדרך לסיום עידן הרשתות החברתיות, והנה ההסבר:

וידיאו לא מצריך מעורבות גבוהה מצד המשתמשים - "אין לנו כבר סבלנות לפוסטים ארוכים", מסביר דני פלד. "אנשים רוצים לקבל את המידע בשני משפטים להתקדם הלאה".

קאל ניופורט (צילום: TEDx)
קאל ניופורט|צילום: TEDx

טיקטוק ניתקה בין החברים שלנו לווידאו ולכן קל לייצר מסה קריטית של תוכן - "אם היית מכין רשת סגורה של חברים לווידאו היית תלוי בחברים שלך", אומר פלד. "אבל בואו נגיד את האמת - יש בחוץ אנשים הרבה יותר קריאטיביים. האלגוריתם המאוד יעיל של טיקטוק מוצא את הפנינים האלה ונותן לך אותם".

האלגוריתם היעיל מביא להתמכרות תוכן - "האלגוריתם לאט לאט להבין במה אתה מתעניין ומתאים לך סרטונים לפי כך".

פייסבוק תילחץ, תנסה לחקות את טיקטוק ותתרחק עוד יותר מהגרף הסוציאלי שהוא היתרון היחיד שלה - "הכוח הכי גדול שלה זה שהיא חיברה את החברים וכעת היא מתרחקת מזה. בעיניו של פרופסור ניופורט, זה מה שיביא לסופה של פייסבוק".

אפליקציות חדשות ילחיצו את טיקטוק עם גימיקים חדשים

סוף אופטימי - האינטרנט ישתחרר ממונופולים"זה בלי ספק מאוד יחליש את הענקיות כמו שהן היו פעם", מסביר פלד. "כבר לפני שנה דיברנו על האם רגולציה תחליש את הענקיות או שזה יבוא מהיוזרים". דרור גלוברמן מוסיף: "גם כשיש מונופול משתלט והוא חזק - בסוף מי שמעיף אותו זה לא הרגולציה, אלא כשבאה חדשנות אמיתית ושואבת את היוזרים, שאולי נמאס להם גם ככה".

"אני חושב שהוא קצת אופטימי מדי", מסכם גלוברמן. "אנחנו רואים בסוף שגם אם אתה משתחרר ממונופול אחד - בא מונופול אחר ותופס את המקום".

אז לאן כל זה הולך? אם מסתכלים על המשתמשים בקרב כלל האוכלוסייה, יש עלייה בשימוש ברשתות החברתיות. אבל אם מסתכלים על גילים 18-29, רואים ירידה בשימוש ברשתות החברתיות. "בסוף הדור הצעיר הוא זה שקובע את הטון כי הם יתבגרו. זה כמובן לא יקרה בשנה, אבל נראה שזה קורה". בישראל אגב, המצב הפוך לחלוטין. פייסבוק נמצאת בשיא כל הזמנים שלה לשנת 2021 וגם אינסטגרם מתחזקת.

>> בזמן שעבדתם, פרק 97: סין משתלטת על העולם הטכנולוגי - ומה תעשה ישראל?