הרבה דברים קרו בזמן שעבדתם מהבית. היום נדבר על המוצרים הכי נמכרים בחגי הקניות, על השפעות הקורונה על הכלכלה האמריקאית, על המטבע הוירטואלי של פייסבוק והניסוי המרתק שלה - ועל ההנפקה של Airbnb.

>> לפרקים המלאים של "בזמן שעבדתם" היכנסו ל-podbean
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" באפל פודקאסט
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" בספוטיפיי

המוצרים הכי נמכרים בחגי הקניות נחשפים

הקורונה אולי עצרה לנו את החיים בלא מעט מובנים, אבל את הטירוף של חגי הקניות האמריקאים היא לא הצליחה לבלום. רק בחג ההודיה (Thanksgiving), למשל, נרשמו מכירות בסך 5.1 מיליארד דולר – 21.5% יותר מבשנה שעברה. וזה לא עוצר כאן: חברת האנליסטים אדובי כבר חוזה מכירות בהיקף של 190 מיליארד דולר רק בארצות הברית. זו כבר עליה מטורפת יותר של 33% ביחס לשנה שעברה. 

בלאק פריידי (צילום: shutterstock By Rawpixel.com)
חגי הקניות בארה"ב: צמיחה אדירה|צילום: shutterstock By Rawpixel.com

אז מה המוצרים הכי נמכרים בחג? במקום החמישי מחשבים ניידים של HP, במקום הרביעי השעונים החכמים של אפל, במקום השלישי, טלוויזיות של סמסונג ו-TCL ובמקום השני בובות בארבי. מי החברה המפתיעה שהביסה את כולם והגיעה למקום הראשון, ואיך נראו חגי הקניות בישראל? האזינו לפודקאסט המלא.

הקורונה הכלכלית, גרסת ארה"ב

שימו לב לנתון המטורף הבא: אמזון קלטה חצי מיליון עובדים חדשים תוך פחות משנה. "אף חברה בהיסטוריה לא גייסה כל כך הרבה עובדים בזמן כל כך קצר", אמר נלסון ליכטנשטיין, היסטוריון מאוניברסיטת קליפורניה. מצד אחד מדובר בבשורה משמחת כי עבודה עדיפה על אבטלה, בטח בתקופה כזו. מצד שני, תנאי ההעסקה באמזון ידועים כגרועים במיוחד: חברת הענק, שמודעת לתדמית הרעה שלה בכל מה שקשור ליחס לעובדים, החליטה בתעלול יחצני לחלק כ-500 מיליארד דולר ל-1.2 מיליון העובדים שלה, כך שכל עובד קיבל בממוצע 400 דולר. האם זה מספיק, לאור העדויות המזעזעות שעולות ממרכזי הלוגיסטיקה של בזוס? 

תעשיית הקולנוע ניצבת בניגוד מוחלט להתרחבות וההשתלטות של אמזון על כל חלקה בתחום המסחר. סוף השבוע של חג ההודיה נחשב היסטורית כאחד המוצלחים לתעשיית הקולנוע, עם המון שוברי קופות שיצאו לאורך השנים בחג וגרפו 250 מיליון דולר. עכשיו, בצל הקורונה, האולפנים הגדולים נאלצים להסתפק בפירורים.

מרכז משלוחים של אמזון בצרפת (צילום: Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com)
אמזון: הגיוס המאסיבי בהיסטוריה של ארה"ב|צילום: Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com

כמה הרוויחה תעשיית הקולנוע בתקופה האחרונה, מה קרה לתל"ג של ארה"ב בעקבות הקורונה ואיזה תחזית היסטורית שינתה לשכת הסטטיסטיקה האמריקאית? האזינו לפודקאסט המלא.

המטבע של פייסבוק חוזר

לפני שנה וחצי פייסבוק הקימה התאגדות של 100 חברות, חלקן מתחום הבנקאות והאשראי, במטרה לייסד מטבע דיגיטלי מאובטח ונפרד מכל יישות מדינית. המבקרים של המיזם השאפתני טענו שפייסבוק מנסה להגדיל את כוחה אף יותר, והובילו לפרישתן של כמה וכמה חברות. האם המיזם בדרך לקאמבק, למרות הביקורת?

לפי העיתון הבריטי Financial Times, פייסבוק תשיק את ליברה, המטבע הדיגיטלי שלה, כבר בחודש ינואר הקרוב. אז למה בעצם צריך מטבע כזה? בזמנו, מארק צוקרברג הציג מספר טיעונים לטובת המטבע: כ-31% מאוכלוסיית העולם לא מחזיקים בחשבון בנק, מנגנון העברת הכספים הבינלאומי הוא איטי להחריד וכרוך בעמלות יקרות, וכ-85% מהעסקאות עדיין מתבצעות במזומן. אבל עם צוקרברג, כמו עם צוקרברג, יש אותיות קטנות שצריך לקרוא. 

ליברה - מטבע וירטואלי (צילום: Blue Planet Studio, ShutterStock)
ליברה של פייסבוק: האם המהלך יצליח?|צילום: Blue Planet Studio, ShutterStock

פייסבוק תכננה להפוך את עצמה לארנק שלכם, אלא שהדברים התחילו להשתבש עם חשיפת פרשת קיימברידג' אנליטיקה ולאור הזימון של צוקרברג לשימוע בקונגרס. זה התחיל ממקסין ווטרס, שביקשה מהחברה לעצור כל פעילות עד שתינתן לקונגרס ולרגולטורים הזדמנות להחליט בנידון; אותו צעד גורלי עצר את פייסבוק וגרם ללא מעט חברות, ביניהן פייפאל, ויזה ומאסטרקארד, לסגת מהרעיון.

אז מה שונה בהשקה המחודשת של ליברה 2.0, למה זה קורה דווקא עכשיו ואיך זה קשור לוואטסאפ? האזינו לפודקאסט המלא.

הניסוי המרתק של פייסבוק

אם צפיתם ב"הדילמה החברתית" (מסך עשן) בנטפליקס, אתם בוודאי יודעים שהאלגוריתם של פייסבוק מעדיף פוסטים רוויי שנאה והסתה על פני תוכן נעים והוליסטי. כעת, דיווח של ה"ניו יורק טיימס" מבהיר שכוונותיו של צוקרברג מעולם לא היו טהורות, בניגוד לטענותיו.

לפי הדיווח, קבוצת עובדים המציאה את הנוסחה P(Bad for the world), שמטרתה להסיר מהרשת החברתית "פוסטים רעים לעולם". במסגרת הפיילוט, משתמשים התבקשו להחליט אם פוסט מסוים הוא מועיל או פוגעני. הפוסטים שהוגדרו בתור רעים נעלמו, ואלה שהוגדרו כטובים - נשארו. עם תום המחקר, המשתתפים העידו שמצב רוחם השתפר, כי הם ראו פוסטים יותר טובים; יחד עם זאת, מספר הכניסות שלהם לפייסבוק ירד. עם הנתונים האלה הגיעו אותם עובדים לצוקרברג, והבחירה שלו הייתה ברורה: כסף על פני ערכים.

מארק צוקרברג מנכל פייסבוק (צילום: Frederic Legrand - COMEO, ShutterStock)
מארק צוקברג: שוב מעדיף את הכסף על פני הערכים|צילום: Frederic Legrand - COMEO, ShutterStock

איך הבחירה האסטרטגית של צוקרברג משפיעה על נתוניה של פייסבוק, למי מפנים את הטענות בישראל ואיך כל זה קשור לכנסת? האזינו לפודקאסט המלא.

ההנפקה של Airbnb

דווקא עכשיו, בשיאו של משבר היסטורי וחובק עולם בענף התיירות, החברה הגדולה בתחום יוצאת להנפקה. מנכ"ל Airbnb הבין שהמשתמשים שלו רוצים לברוח מהעיר, והחליט לצאת בצעד אסטרטגי מעניין: לחתוך את שווי החברה בחצי ולחשב מסלול מחדש. 

אפליקציית התיירות הפופולרית Airbnb החלה לקדם יציאה אל כל מיני מקומות מבודדים בארה"ב, כשבמקום ההשכרה ליומיים או שלושה, ניתן לשכור מקומות לחודש ומעלה. כתוצאה מכך, מקומות בארה"ב כמו אוקלהומה, מונטנה, צפון דקוטה ומקומות נוספים נהנים משגשוג חסר תקדים. 

 

airbnb (צילום: AlesiaKan, shutterstock)
Airbnb: בדרך להנפקה|צילום: AlesiaKan, shutterstock

החלטותיו של המנכ"ל נשאו פרי. למרות מגמת הצניחה הכללית של החברה בתקופת הקורונה, השינוי האסטרטגי הוביל לשיפור משמעותי. המחיר היה פיטורים המוניים, אך Airbnb הגיעה לרווחיות, וצועדת לקראת ההנפקה כשהיא חזקה מתמיד. איזה עוד מהלכים החברה עושה כדי להתכונן ליום שאחרי הקורונה? מה המחווה שהיא מציעה למארחים בארה"ב? ומה האירוע שהתרחש בסין והביך את החברה? האזינו לפודקאסט המלא.

>> בזמן שעבדתם: פרק 26