ביום רביעי האחרון גוגל הודיעה כי היא משנה את הגדרות הפרטיות ושבמכשירי האנדרואיד תוגבל האפשרות של פייסבוק לשאוב אינפורמציה מהמשתמשים. בדוחות האחרונים שלה פייסבוק הודיעה כי תפסיד 10 מיליארד דולר ב-2022 כי אפל אפשרה למשתמשים שלה לבחור האם ברצונם להעביר מידע לפייסבוק אודות השימוש שלהם באפליקציות אחרות כדי לשפר את הפרסום בפלטפורמה.

רוב המשתמשים של אפל מסרבים לאפשר זאת לפייסבוק, וכך הפרסומות של פייסבוק הפכו ל"עיוורות" יותר, משום שחלק גדול מהמידע שהיה מגיע מהמשתמשים של אפל אודות השימוש האישי שלהם כבר לא זורם אליה יותר. עד כה חסימת המידע התרחשה רק באייפונים, וכעת גוגל מכריזה על כוונות דומות גם באנדרואיד. 

אז איך התהליך הזה, שהיה שווה לפייסבוק הרבה מאוד כסף, היה עובד? אם גולש היה רואה מודעה יפה למוצר של איקאה בפייסבוק, ולמחרת נכנס לאתר של איקאה ובוחר את הכיסא במודעה, פייסבוק הייתה יודעת שהוא ביקר באתר של איקאה וגם שראה את המודעה בפייסבוק. מה שהשתנה על ידי אפל הוא שפייסבוק היום לא יודעת שהגולש הוא אותו אחד.

אפל בעצם עצרה את המידע שהועבר בין השרתים של איקאה ופייסבוק, ושאפשר לה לדעת מה כל אחד מהמשתמשים עושה. זה דרמטי מאוד כי על התהליך הזה מושתת הרבה מאוד ממנגנון הפרסום, שאפשר לפייסבוק להתאים את הפרסומות שלה באופן מדויק ואישי עבור כל משתמש, ובזכות המנגנון הפרסומי המתוחכם הזה פייסבוק עשתה הרבה מאוד כסף.

קהל הלקוחות של אפל משתייך לעשירונים הגבוהים של האוכלוסייה, אך חלקה של אפל בשוק הסמארטפונים בעולם הוא רק 13 אחוזים. 87 האחוזים הנותרים הם בעלי אנדרואיד וכעת גוגל אומרת שגם אצלה המודל הזה עומד להשתנות. פייסבוק עשויה לחטוף מכה גם בגזרה הזו, אך בשלב זה אף אחד לא באמת יודע להעריך מה יהיו ממדי הנזק. 

האם כל המהלך הזה של גוגל הוא תגובה לחשש הגדול ממה שעומד להגיע מהצד של הרגולטורים בארה"ב? ישנה סברה שגוגל מעריכה שאם תראה לממשל שהיא לא נותנת לפייסבוק לעשות כל מה שהיא רוצה על ידי העברת מידע מאפליקציה אחת לאפליקציה אחרת, אז הגזירה לא תהיה כל כך נוראית אם יוחלט לנקוט נגדה הליכים בחשד לתיאום מחירים מול פייסבוק.

>> בזמן שעבדתם, פרק 77 - בוגרי אוניברסיטה או מכללה? אלו שיאני המשכורות