>> לפרקים המלאים של "בזמן שעבדתם" היכנסו ל-podbean
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" באפל פודקאסט
>> להאזנה לכל פרקי "בזמן שעבדתם" בספוטיפיי

מתי נקבל חיסון לקורונה?

בצל שיאי ההדבקה בישראל, השאלה שעולה בקרב רבים היא מתי כבר יגיע החיסון לקורונה. אז איפה בדיוק זה עומד? ובכן, בעולם כולו יש לא פחות מ-142 פיתוחים לחיסוני קורונה שעדיין לא הגיעו לשלב הבדיקות. 29 חברות לפיתוח חיסונים נמצאות בשלב הבדיקה הראשון, 18 בשלב הבדיקה השני ו-9 בשלב השלישי, כאשר אף חיסון עדיין לא אושר.

אחת מתוך תשע החברות שהייתה מועמדת מובילה להשיג אישור לחיסון, ספגה מכה רצינית כאשר התגלה שהיא מפסיקה את הניסויים לאחר שהדביקה בטעות את אחד הנסיינים בווירוס אחר, שפוגע בעמוד השדרה. אם בהתחלה ההערכה הייתה שעד סוף השנה יגיע החיסון - התחזית הולכת ומשתנה.

ואיך זה משפיע על החוסן האישי?

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אמראיקאית דיווחה על ירידה של 9.5% בתל"ג הלאומי - נתון שלילי שלא נראה כמותו כבר יותר מעשור. אבל מה שמטריד באמת בנתונים שהתפרסמו, הוא אחוזי התושבים שלא מצליחים לשמור על אופטימיות.

71% מהאמריקאים חושבים שהקורונה והשפעותיה השליליות יימשכו יותר מארבעה חודשים, ו-53% חושבים שמצבם רק ילך ויורע בתקופה הקרובה. העובדה שתושבי המעצמה הכלכלית הגדולה והחשובה בעולם לא מצליחים לשמור על אופטימיות ולראות את האופק, מצביעה על הלך הרוח בעולם כולו.

סקר של מקינזי נוגע בדיוק בנקודה הזו, כשבדק ושאל אמריקאים ממה הם הכי פוחדים בתקופה הנוכחית. במקום הראשון - תאמינו או לא - הפחד הכי גדול של אמריקאים הוא "השתתפות באירוע גדול", במקום השני הדבר הכי מפחיד הוא השימוש בתחבורה ציבורית, במקום השלישי - לעלות על טיסה, ובמקום הרביעי - ביקור בחלל ציבורי עם התקהלות גדולה.

קורונה (צילום: AFP)
הכי מפחדים להיות ליד אנשים|צילום: AFP

ומה לגבי ההשפעה הכלכלית?

סקר נוסף של מקינזי שבדק את השינויים בהרגלי הצריכה, גילה ש-75% מהאמריקאים שינו את הדרך שבה הם רוכשים מוצרים. כך למשל 40% מהאמריקאים החלו לרכוש דרך אפליקציה. בתוך רבעון אחד, הקמעונאות עלתה ב-44%, וכל זה קרה כשבמקביל הייתה דווקא ירידה כללית במכירות.

הנתון הזה מדהים בגלל המשמעות: האנושות עשתה קפיצה של חמש שנים בפחות משני רבעונים, למעבר מחיים אנלוגיים לחיים דיגיטליים. וההתקדמות הזו קורית בשלל תחומים - משירותים ממשלתיים ומסחר ועד רפואה וחינוך מרחוק.

אגב, אתם בטח רוצים לדעת: תחומי הקנייה שחווים עלייה רצינית הם חומרי בנייה, משקאות חריפים, קניות אונליין של מזון ומכשירים אלקטרוניים. ומה הסיבות לעלייה דווקא בתחומים האלה ומי החנויות עם העלייה הגבוהה ביותר? הקשיבו לפודקאסט המלא לכל הפרטים.

אישה מחזיקה סמארטפון (צילום:  YOOTH, ShutterStock)
עוברים להזמין באפליקציה|צילום: YOOTH, ShutterStock

עולם חדש של קניות

העלייה החדה בצרכנות דיגיטלית גרמה לבעיה חדשה בקניות הרגילות: אלה שמגיעים פיזית לחנויות עדיין רוצים להיות מוגנים מפני העולם. הצורך הזה יצר שלל פתרונות חדשניים, כמו אופציה לסרוק דרך הטלפון את הברקוד של המוצרים ולשלם לבד מהמכשיר הנייד - ללא כל צורך בעובדי החנות, עגלת קניות חכמה שמזהה את המוצרים ואפליקציה שיודעת לומר איפה נמצא כל מוצר בסופר כדי לקצר את הזמן בחלל הסגור והמלא. אבל אופציית הקניות והרכישה החדשנית שמסווה לנו הכי הרבה גאווה - היא זו הישראלית של חברת פלייטרקס, בניצוחה של יריב בש.

פלייטרקס מפעילה שירותי משלחוים באמצעות רחפנים, ומי שמתמשת בה היא הענקית האמריקאית וולמרט, שמהווה את הריטייל הגדול בעולם. היריבה הגדולה ביותר של וולמרט בתחום משלוחי הרחפנים היא כמובן אמזון, ואין ספק שקרב מעניין צפוי כאן.

אז מה יהיה לגבי יום שישי השחור?

ומה עם השנה החדשה וחג ההודיה? מדובר במועדים שידועים בקניות המוניות. הצרכנים רוצים לקנות מתנות לחגים האזרחיים - והחנויות מספקות הנחות ענק. אבל השנה הכל משתנה.

כל החנויות יהיו סגורות בימים האלה, מחשש להדבקות המוניות. אז איך החנויות יפצו על הפסד תקופת טירוף הקניות השנתי? הום דיפו, למשל, כבר הודיעה ש"יום שישי השחור" ייערך בסניפיה כחודשיים. הדילים הארוכים במיוחד נועדו לפצות על תקופה ארוכה של סגירה דווקא בימי השיא.

האם שיטות המכירה החדשות - והמקוונות ברובן - יצליחו להביא את החברות ליעדים שלהם ברבעון החשוב הזה? נחכה ונראה.

צפו בסרטון המטריד שפורסם (צילום: יוטיוב)
השנה כבר לא תראו תמונות של התנפלות על מוצרים|צילום: יוטיוב

ואיך העולם ממשיך להתייחס לעבודה מהבית?

פינטרסט - ענקית מדיה חברתית - הודיעה שהיא מבטלת את ההקמה של בניין החברה הרשמי בסן פרנסיסקו. פינטרסט התחייבה לבנות בניין חדש ענק והיא מוכנה לשלם קנס של 90 מיליון דולר רק כדי להשתחרר מהנכס הזה. ומה הסיבה להחלטה הזו? העבודה מהבית, כמובן.

לפי פינטרסט, ההצדקה לשלם את הקנס ולהיפטר מהכנס, היא שהעבודה מהבית התגלתה כחיובית יותר עבורה. לדבריה, זה יוביל לגיוון גדול יותר בקרב העובדים - שלא יהיו חייבים להיות אנשי תעשייה מסן פרנסיסקו בלבד אלא מכל מקום בעולם, והמשכורות לא יצטרכו להגיע לרף של אחת מהערים היקרות בעולם. ונראה שהעובדים, מצדם, לגמרי בעד.

למעשה, מחקר חדש בארה"ב חשף ש-2 מתוך 3 עובדי הייטק בסן פרנסיסקו מוכנים לעזוב את העיר לתמיד, אם יתנו להם לעבוד מרחוק. בהתאם לכך, חברות טק בעיר החלו בהפחתת שכר לעובדיה שמעדיפים באמת לעבוד מחוץ לעיר - משום שאחת ההצדקות לשכר הגבוה הוא יוקר המחייה.

מי שמתנגד למהלך הזה הוא ריד הייסטינגס, מייסד ומנכ"ל נטפליקס, שכבר הצהיר בריאיון שעבודה מהבית היא שלילית בכל מובן. לדבריו, ברגע שמרבית עובדי החברה יקבלו חיסון עבור הקורונה - כשזה יאושר ויימכר לציבור הרחב - לא תהיה יותר אפשרות לעבוד מהבית עבור עובדי נטפליקס. אז עובדי תעשיית הטק משוחררים לבתים, אבל עובדי תעשיית המדיה - כנראה יחזרו אליה.

שיא שלילי

מוכנים להשפעה האחרונה של הקורונה שנעסוק בה היום? הנה נתון שחייבים להכיר: בארה"ב נרשם שיא כל הזמנים של צעירים שחזרו לגור עם ההורים - 52% מהצעירים בין גיל 18 ל-29 גרים אצל ההורים או חזרו לגור איתם. על הנתון הזה, אגב, עוקבים כבר מ-1900, כאשר השיא הנוכחי עקף תקופות קשות אחרות, כמו צעירים שחזרו לגור עם ההורים לאחר מלחמת העולם השנייה ובתקופת השפל הכלכלי הגדול.

אם יש מה ללמוד מהנתון המטורף הזה, הוא שייקח עוד הרבה זמן להניע את גלגלי העולם מחדש, אחרי הפגיעה המתמשכת מהנגיף.

ובונוס למקשיבים לפודקאסט המלא: מהו ההליכון החדשני שמטריף עכשיו את ארה"ב ונרכש בכמויות? צפו בקטע המלא.

 

>> "הם שולטים בעולם ומנהלים רשת לסחר בנשים" | בזמן שעבדתם: פרק 15