תגידו, בא לכם על שעון חכם? כי אנחנו קצת התאכזבנו השבוע מהגאדג'ט הכי מדובר של העונה. ביקורת הוידיאו שפרסמנו השבוע ב-NEXTER על הפבל זכתה לתגובה הזו: "למה זה טוב? הרי בכל מקרה צריך להוציא את הסמארטפון כדי לענות!". עזבו את הפבל. מה עם השעון החכם של סמסונג? כי לפני שאתם קונים מהחנות, תיכנסו לאי-ביי. המון רוכשים מיואשים ישמחו לוותר על ה-Galaxy Wear שלהם במחיר מציאה. אתם עדיין בעניין?
כל התעשייה רוטטת מהתרגשות לקראת הצונאמי של מכשירים חכמים שהם לא מחשב, תלי תלים של מלים נשפכו על האינטרנט של החפצים וכל הזה. משקפיים, צמידים, שעונים, בגדים ובכלל מכשירים לבישים (Wearables) הם חלק חשוב מהטרנד. רק שעכשיו יש כבר טרנד הפוך – טרנד של מחקרים שמראים שאחד מכל שלושה אמריקנים שרכש מכשיר לביש, הפסיק להשתמש בו בתוך שישה חודשים. ולמרות שאחד מעשרה אמריקנים רכש חפץ חכם כלשהו שעוקב אחר פעילות ספורטיבית, חצי מהם נטשו אותו.
מחקר אחר גילה תוצאות דומות: שני שליש מבעלי הסמארטפונים שמעו על שעונים חכמים, וחצי מהם יודעים על צמידים חכמים. אבל מאלה שממש רכשו את המכשירים האלה, 40% הפסיקו להשתמש בהם. הם סתם השתעממו, או שכחו. נשמע טבעי? לא בטוח. זה לא קרה למשתמשים הראשונים בסמארטפונים הראשונים. אף אחד לא ויתר פתאום על אי-מייל במסך הסלולרי.
גאדג'טים פרימיטיביים ומגושמים
גם למצלמה הדיגיטלית ולנגן ה-Mp3 לקח זמן בתחילה להיכנס לשוק. הם אמנם החליפו מוצגים מוזיאוניים כמו מצלמת פילם או ווקמן ודיסקמן, אבל היו מגושמים, איטיים ולא שימושיים מספיק. רק שבתחילת שנות ה-2000 הם השתכללו מספיק כדי להציף את המודעות של א.ל.מ ושקם אלקטריק – וזה החזיק מעמד עד שהגיע הטלפון הסלולרי, וכינס אותם לתוכו. היום, אם אין לך כרטיס טיסה, לא תטרחי לחפש את המצלמה הדיגיטלית, ונגן ה-mp3 בכלל אוגר שאריות של נזילות בטריה בג'אנקייה.
אבל יש גם גאדג'טים שעשו את הדרך הקשה לב. הם לא החליפו שום דבר, אלא יצרו צורך חדש. כשהאייפד יצא, זלזלו המזלזלים וטענו שאין לו מקום בין הסמארטפון, הטלוויזיה והמחשב האישי. שהוא לא יכול ממש להחליף אף אחד מהם, ולכן אין בו צורך ובכלל, זה לא יתפוס. הם כמובן טעו בגדול. מחשבי הלוח לא החליפו אף אחד מהמכשירים האלה – הם גזלו קצת מהשימושים של כל אחד מהם, וביססו לעצמם נישה משמעותית ומכובדת.
איפה נכנס שעון חכם או צמיד ספורט? רבים ממילא רצים כבר עם הסמארטפון, ורק מפעילים בו אפליקציה שעוקבת אחרי נתוני הריצה, ועל הדרך נהנים מהמוסיקה במכשיר ו(סובלים) מהזמינות לשיחות והודעות. האם זה מספיק מעניין כדי לכבוש נישה עצמאית? ממש לא בטוח. המכשירים האלה עדיין פרימיטיביים מדי, לא שימושיים מספיק, וסובלים מחיי סוללה אומללים. ויש גם את עניין הנראות. הם עדיין מגושמים מדי. יש מעט אנשים שמוכנים להיראות אידיוטים רק כי הם משתמשים באיזו טכנולוגיה חדשה (כן, אנשים עם נרתיק סמארטפון על החגורה, אני מסתכל עליכם).
+ תמונות מתערוכת הלבישים בלונדון בחדש שעבר דווקא חשפו כמה גאדג'טים מפתיעים בעיצובם שהיינו שמחים ללבוש.
אנחנו בעידן הדיאל-אפ
שלא יהיה לכם ספק: בסוף זה יקרה. שלל של מכשירים חכמים לשלל מטרות ובמגוון צורות יסתובבו על המדפים ובכיסים, על האוזניים והעיניים, על פרקי הידיים והקרסוליים של כולנו. בטח יהיה גם צ'יפ ייעודי לפופיק. מי ינצחו? אלה שיפגינו עיצוב וחוכמה כמו התרמוסטט של NEST, שבדיוק יצא השבוע מארה"ב והתחיל במסע לכיבוש העולם. אלה שימצאו קילר-אפ, איזה שימוש בלתי נמנע שלא נוכל לסרב לו. נדמה שעסקי המשקפיים החכמים נמצאים ממש בדרך לשם (וגם מעוררים שאלות קשות), כי הם ממש לא מיועדים רק לגיימרים או לגיקים. פייסבוק נכנסה לתחום בסערה, והנה ניסיון אחד לנחש מה היא תעשה במשקפיים החכמים שרכשה.
כמו עידן הדיאל-אפ, גם זו תקופת מעבר, שבה המכשירים ואנחנו מתרגלים זה לזה, במין תהליך אבולוציוני הדדי. בסוף יהיה לנו כנראה חיים עוד הרבה יותר נוחים. רבים יתגעגעו לעבר השקט של פעם. ומעטים יתהו אילו מחירים נסתרים כולנו משלמים עבור הקידמה והנוחות הזו.