אתם יודעים שתחרות הסטרטאפים של ישראל כבר יצאה לדרך, נכון? ושההרשמה לשני המסלולים כבר הסתיימה - גם מסלול Starup2, שמיועד ליוזמות ישראליות, וגם מסלול BankApp שעוסק באפליקציות פיננסיות. בואו נדבר קצת על המסלול הראשון.

מתברר שיותר מ-200 יזמים כבר נרשמו אליו, רובם אגב מתחומי ה-Onilne Marketplace (גם B2B וגם B2C), מתחומי פיתוח התוכנה (Developer Tools) ומתחומי הבריאות - מיזמי רפואה למיניהם. מה שאומר שמרבית ההשקעות יילכו לפרויקטים בתחומים הללו. רובם המוחלט של היזמים שנרשמו הם מאזור המרכז (בעיקר תל אביב, אבל גם רמת גן), אם כי יש גם עשרות אחרים מירושלים, חיפה, נתניה, באר שבע ואפילו כמה מרמת הגולן ואצבע הגליל.

על חברת Flying Spark שמשתתפת בתחרות ומייצרת אבקת חלבון מזחלי זבובי פירות כבר סיפרנו לכם, אבל בין המועמדות הבולטות הנוספות אפשר להזכיר גם את חברת Taranis, שמפתחת פלטפורמה לחקלאיים אשר תסייע לה לזהות מראש ולנהל סיכוני מחלות של צמחים ומגפות חרקים, ואת חברת Intendo שמתעסקת בתוכנת מחשב חדשנית לשיקום המוח בשימוש ביתי או בקליניקה. הרעיון של אינטנדו, אגב, הגיעה כתוצאה מתקרית מוח שעבר אביה של המנכ"לית, אשר החליטה לרתום את ה-PHD שלה במדעי המוח כדי לפתח כלים שיסייעו לחולים נוספים.

זה אולי המקום לציין שאמנם מדובר בתחרות, אבל אין פה לפי המארגנים מצב של חלוקת פרסים, מקומות או מדליות. מטרתה של חברת OurCrowd, שמנהלת את המסלול הזה, היא לבדוק נכונות להשקעה מקרן הון סיכון מקצועי, כך שלא מן הנמנע שכמה וכמה חברות יוכלו לקבל מימון ראשוני לפרויקט שלהן.

סטארטאפים (צילום: ThinkStock)
סטארטאפים|צילום: ThinkStock

בשלב הבא, כל החברות שהגישו מועמדות נבדקות על פי מספר תחומים - 

1) חדשנות: האם מיזם המציג גישה חדשה, מוצר חדש וחדשני, טכנולוגיה חדשה, פיתוח שוק חדש או המצאה חדשה.

2) השפעה גלובלית: בחינת יכולת המיזם לכבוש שווקים בינלאומיים, וגודל שוק המטרה.

3) רמת הקושי: מהי רמת האתגר הטכנולוגי? האם ניתן להגן על הנכסים הטכנולוגיים של החברה?

4) ניהול וחשיבה אסטרטגית: יכולת היזם להפוך את החזון שלו למציאות עסקית, והאם בנה תוכנית עסקית ואסטרטגית מתוך הבנת שוק עמוקה.

5) יכולת פיננסית: בחינת ההשקעות במיזם, גיוסים והיכולות הפיננסיות.

6) מנהיגות: מי היזם? מי הצוות? מהן היכולת של היזם למקסום הזדמנויות?

למעשה, 10 מתוך החברות שהגישו מועמדות כבר זומנו למשרדי החברה לשיחות ראשוניות, שעל בסיסן יוחלט אם להתקדם איתן הלאה לפגישות נוספות ולהתחיל תהליך של בדיקות מעמיקות על המיזם, היזמים, המוצר(ים), השוק, התחרות, האסטרטגיה, שביעות רצון הלקוחות הפוטנציאלים וכן הלאה. במקביל מתייעצים ב- OurCrowd עם יועצים חיצוניים שהם מומחים בתחומים הספציפיים של הפרויקטים המדוברים, כמו למשל חברות רפואה וועדות רופאים לחוות דעת על רעיונות בתחומי הבריאות, חברות תשתיות אינטרנט למביני עניין בתחום וכדומה.

 אז על כמה כסף מדובר?

ג'ון מדווד, מקים ourcrowd
ג'ון מדווד, מקים OurCrowd

אם וכאשר מיזם עובר את כל הבדיקות לשביעות רצונה של החברה, היא עולה לאישור סופי של ועדת ההשקעות, הרשמית. האנשים שמנהלים את כל התהליך הזה, אגב, הם השותפים הכלליים בקרן OurCrowd First - יורי נלקן ואדאורדו שובל, שני יזמים סדרתיים שהיו מעורבים ביניהם ב-8 אקזיטים, יחד עם ועדת ההשקעות בראשותם של מנהל ההשקעות אלן זיבוטופסקי וג'ון מדדווד, מנכ"ל חברת OurCrowd. כל אלה יחד מחליטים על תנאי השקעה שיוצעו למיזם (לפי סכום ההשקעה, שווי החברה ועוד מספר פרמטרים כמו תנאי הצטרפות לדירקטוריון וכן הלאה). כך שהסכום הסופי יכול להשתנות בהתאם לחברה ולפרוייקט.  מדובר בסכומים שיכולים להגיע גם ל-500 אלף דולר. 

יחד עם זאת, באירוע המסכם של התחרות עצמה ב-25 בינואר, (לאחר סיום שני המסלולים), כן יוענק פרס מסוים - פרס "חביב הקהל", שיקבל סכום של כ-200 אלף שקלים מתנת בנק הפועלים.

ועכשיו סקופ - חברה אחת לפחות כבר יכולה להיות רגועה: מארגני התחרות הסכימו לגלות לנו שמיזם PushApps, המתעסק בהעשרת מסרוני Push Notifications בסמארטפונים, כבר צפוי לקבל השקעה מסויימת. שיהיה במזל.

אילו עוד יזמים יזכו להשקעה רשמית מ- OurCrowd? שלושה שבועות וכולנו נגלה.