מי תהיה החברה הראשונה שתעלה לאוויר מכונית מעופפת? חברה סינית טוענת שהיא שואפת להפוך להיות הראשונה שמייצרת באופן המוני מכוניות מעופפות עד 2026, כאשר המדינה מגבירה את מאמציה לפתח את "כלכלת הגובה הנמוך" (תעשיית הכלים שטסים נמוך) שלה.
הרכב העתידני המדובר הוא מעין "נושאת מסוקים יבשתית", בתוכו תמצאו רחפן נוסעים מתקפל שיוצא מתא המטען של רכב מסחרי בעל שישה גלגלים, והוא מפותח על ידי חברה-בת של יצרנית הרכב החשמלי Xpeng. בתיאוריה, המשתמשים יוכלו לנהוג לאתר המראה, לנתק את הרחפן, להיכנס אליו ולהשלים את יתרת נסיעתם דרך האוויר. הדבר עשוי לקצר את זמני הנסיעה ולהנגיש אזורים מרוחקים. בסרטון לכבוד יום אהבה שהחברה הוציאה, נראית משפחה מגיעה לחנייה וממשיכה את המסע לעבר אי בודד בעזרת אותו רחפן.
הפרויקט מהווה חלק מתעשייה המתפתחת במהירות, הכוללת גם משלוחי רחפנים ושירותי מוניות אוויריות במסוקים. לפי הערכות בתעשייה, השוק הזה יהיה שווה כ-138 מיליארד דולר ב-2025, ויותר מפי שלושה עד 2030.
הדגם של Xpeng, שמחירו לא יעלה על 280 אלף דולר ומסוגל להכיל ארבעה נוסעים ברכב ושניים ברחפן, ביצע את טיסת הבכורה הפומבית שלו בתערוכה האווירית של בג'והאי בנובמבר 2024, ולפי הדיווחים כבר התקבלו כ-3,000 הזמנות פוטנציאליות.
באוקטובר האחרון החברה החלה בבניית מפעל עם יכולת ייצור של 10,000 מכוניות מעופפות בשנה, עם צפי להשלמתו ברבעון הראשון של שנה הבאה. על פי יו"ר החברה הם מתכננים לספק את הרכבים הראשונים לקראת מחצית השנה הבאה.
אם התוכניות יתממשו, החברה תהיה הראשונה "בסין ובעולם" שתייצר ותספק מכוניות מעופפות בהיקף רחב, לדבריו. הצהרה זו ניתנה בשולי הדיונים השנתיים של הפרלמנט הסיני, שבהם נקבעות עדיפויות לאומיות.
השנה, בינה מלאכותית ותעשיות מתפתחות היו במוקד הדיונים, כאשר סין חוגגת את ההתקדמות של חברת ה-AI המקומית דיפסיק (DeepSeek) ונערכת לתחרות גוברת עם ארה"ב בתחום זה. "כלכלת הגובה הנמוך" היא אחת התעשיות שמקבלי ההחלטות מקווים לפתח. כבר כיום פועלים בסין, ביתה של יצרנית הרחפנים הגדולה בעולם DJI, שירותים כמו רחפנים לא מאוישים למשלוחי מזון או לריסוס יבולים בחקלאות. בנוסף, פועלות במדינה נתיבי תחבורה אוויריים, בעיקר במסוקים, ונערכים ניסויים ברחפני נוסעים ("מוניות מעופפות").
בשנה האחרונה, משרדי ממשלה ורשויות מקומיות הגבירו את מאמציהם לעצב רגולציות ולפתח תשתיות שיתמכו בצמיחת הענף. במקביל, יצרניות רכב כמו Xpeng ותאגיד הרכב הממשלתי GAC עובדים על הכנסת מכוניות מעופפות לשוק. יו"ר Xpeng ציין כי הדרך לעליית המכוניות מעופפות עדיין "ארוכה יחסית", ואחת הבעיות הגדולות ביותר היא הצורך במדיניות, חוקים ותקנות מתאימים.
WATCH — Mass production of flying cars will begin as early as 2026. The Chinese company XPeng is aiming to be the first in the world to launch it. pic.twitter.com/ZmG8H22Cl9
נראה שאם יש משהו שיעכב את עליית המכונית המעופפת הוא תחום הרגולציה: "נכון לעכשיו, אני רואה בעיות רבות", אמר היו"ר חה שיאופנג. בין היתר, מדובר בצורך באישורים רשמיים לרכב המעופף הן כתחבורה קרקעית והן כאווירית, חוקים שיקבעו כיצד מותר להמריא, ורישיונות לנהיגה והטסה. הוא אף העלה הצעות להכשרת והסמכת טייסים לרחפני נוסעים במסגרת הדיונים בפרלמנט. לדבריו, הדור הראשון של המכוניות המעופפות ישמש ככל הנראה לטיסות קצרות בלבד, בעיקר לצורכי תיירות או חילוץ קצר-טווח.