אתמול סיפרנו לכם שסשה ברון כהן החליט להחרים את פייסבוק ואינסטגרם. מאז החרם רק הולך והתרחב: קים קרדשיאן-ווסט הודיעה גם היא שהיא מתגייסת למאבק, לצד שורת שחקניות, זמרים, דוגמניות וספורטאים נוספים כמו ג'ניפר לורנס, קייטי פרי, ליאונרדו דיקפריו, דמי לובאטו, מארק רופאלו, מייקל ג'ורדן, נעמי קמפבל ואשטון קוצ'ר. הכוכבים התחייבו שיקפיאו את חשבון האינסטגרם שלהם למשך 24 שעות, ולא יעלו פוסטים או יפרסמו סטוריז.

"אני אוהבת את זה שאני יכולה ליצור איתכם קשר ישיר דרך אינסטגרם ופייסבוק, אבל אני לא יכולה לצפות מן הצד ולשמור על שתיקה בשעה שהפלטפורמות הללו מאפשרות את ההפצה של שנאה, תעמולה ומיסאינפורמציה על ידי קבוצות שמטרתן לזרוע פילוג באמריקה, ונוקטות צעדים רק אחרי שאנשים נהרגים", כתבה קים קרדשיאן-ווסט ל-188 מיליון העוקבים שלה באינסטגרם בשלישי בערב.

"למידע השקרי שמשותף ברשתות החברתיות יש השפעה רצינית על הבחירות שלנו, והוא חותר תחת הדמוקרטיה שלנו. אנא הצטרפו אליי מחר כשאקפיא את חשבון הפייסבוק והאינסטגרם שלי כדי להגיד לפייסבוק #StopHateForProfit", סיכמה.

גם השחקן ליאונרדיו דיקפריו שיתף את 46 מיליון עוקביו בהחלטתו. "אני עומד לצדם של ארגוני זכויות האזרח המובילים במדינה, שקוראים היום לכל המשתמשים באינסטגרם ובפייסבוק למחות נגד הפצתן של שנאה וגזענות בפלטפורמות, ונגד החתירה תחת הדמוקרטיה שמתרחשת בהן. אני אכן משתמש באינסטגרם ובפייסבוק, אבל אני רוצה שהן יהיו מקור לטוב – לא לשנאה, לאלימות ולדיסאינפורמציה. זו יכולה להיות הזדמנות עבור פייסבוק לעבוד עם הארגונים הללו ועם הקהילה כדי להפוך את הרשת החברתית למקום טוב ובטוח יותר לכולם", הוסיף.

הזמרת קייטי פרי פתחה את ההודעה ל-107 מיליון עוקביה עם ציטוט של ג'ורג' אורוול, מחבר הספר 1984. "בזמנים של הולכת שולל כללית, אמירת אמת היא מעשה מהפכני. אני אוהבת לשתף איתכם את המוזיקה שלי ואת החיים שלי, אבל בכנות, אני לא יכולה לשבת בשקט כשהפלטפורמות הללו מעלימות עין מקבוצות ופוסטים שמפיצים שנאה ודיסאינפורמציה וזורעים בלבול באופן מכוון".

מדובר בנזק תדמיתי חסר תקדים עבור פייסבוק, גדול בהרבה מהנזק שנגרם לה מקמפיין #StopHateForProfit שהחל בחודש יוני. אותו החרם החל אחרי הרצח של ג'ורג' פלויד והמהומות שפרצו בארצות הברית בסוף חודש יוני, לאחר שצוקרברג סירב לסמן את הפוסטים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בתור פוסטים שמפיצים שנאה. צוקרברג הסביר כי פייסבוק "לא אחראית להכריע מחלוקות הנוגעות לפוסטים שעולים בה", והדגיש את חשיבותו של חופש הביטוי ברשת. בתגובה, מאות חברות ענק כמו קוקה קולה, פפסי, מיקרוסופט, יונליוור וסטארבקס הצטרפו לחרם על הרשת החברתית; זאת, בטענה שהאלגוריתם שלה מפיץ שנאה ומעמקי את השסעים בן הגולשים. אלא שהחרם הזה לא הצליח לצבור תאוצה ולהסב לפייסבוק נזק ממשי, ולא הצליח לפרוץ את גבולות המדינה.

מאחורי חרם המפרסמים עמדו ארגוני זכויות אדם ואזרח, כמו הליגה נגד השמצה וה-NAACP (האיגוד הלאומי לקידום אנשים צבעוניים), שדרשו מפייסבוק לשנות את מדיניותה ולנקוט יד קשה נגד תוכן מסית וגזעני. למרות המאמץ הכביר וההיקף העצום של החברות שתמכו בקמפיין - יותר מ-1,000 - צוקרברג הרגיש רק מכה קטנה בכנף; בתחילת חודש יולי הוא אמר שהם "עוד יחזרו".

בשבוע לאחר מכן, צוקרברג וסמנכ"לית התפעול של החברה, שריל סנדברג, ערכו שיחת זום עם נציגי הארגונים. האחרונים יצאו מאוכזבים במיוחד מן השיחה, וטענו שסנדברג וצוקרברג חזרו על הטיעונים שלהם ולא נענו לשום דרישה. מאז ראינו כל מני צעדים סמליים; פייסבוק הכריזה שתאסור על מודעות פוליטיות ממומנות בשבוע שלפני הבחירות לנשיאות בנובמבר, ואף תשלם למאות אלפי משתמשים שיסגרו את חשבון הפייסבוק שלהם לפני כן, במטרה לבדוק את השפעתה על ההליך הדמוקרטי במדינה. 

אבל כישלון חרם המפרסמים לא הכניע את הארגונים, וגם הצעדים הסמליים של פייסבוק לא גרמו להם להרים ידיים. השבוע (שני) הם הכריזו שיחלו בשלב השני של קמפיין StopHateForProfit, שיתמקד הפעם בסלבס; מדובר בפיגורות עם עשרות מיליוני עוקבים, שהשפעתם על דעת הקהל כנראה גדולה יותר ממותגים זקנים כמו קוקה קולה או פפסי. הסיבה המוצהרת לקמפיין הזה, אגב, היא שפייסבוק לא הסירה דף שעודד אמריקאים לבנים וחמושים לצאת לרחובות קנושה שבוויסקונסין, אחרי ששוטרים ירו שבעה כדורים בגבו של ג'ייקוב בלייק, גבר שחור בן 29. בינתיים נראה שהסלבס מתגייסים, ולנו נותר לראות איך פייסבוק תגיב.