הביקוש לאהבה לא מסתיים אף פעם: הצורך בלהרגיש נאהבים מלווה אותנו כל הזמן. ההתפתחות הטכנולוגית בשנים האחרונות הביאה להופעה של אפליקציות שמבטיחות לנו מענה בדיוק לרצון הזה. אבל האם הן באמת ממלאות את המטרה שלשמה הן נוצרו או שאולי מדובר במנגנון מתוחכם שנועד לשרת אינטרסים אחרים?
דרור גלוברמן יוצא בסרטו "הקרב על המוח - האלגוריתם של האהבה" (ראשון, אחרי "מי יתחתן איתי", קשת 12) למסע בעקבות האלגוריתם של אפליקציות ההיכרויות. במסגרת זאת הוא מנסה לענות על שאלות כמו כמה משתמשים נצטרך לראות עד שנגיע לקשר והאם השתנה משהו באופן בו אנו, הצרכנים, מסתכלים על חווית הדייטים.
גלוברמן התייחס הבוקר ב"חדשות הבוקר עם יואב לימור" למניפולציה של אפליקציות ההיכרויות. "עולם הדייטינג השתנה לחלוטין. באפליקציות ההיכרויות יש את המניפולציה הכי אכזרית שהאלגוריתם עושה על בני אדם כי הוא מנצל את הצורך הבסיסי שלנו להיות נאהבים ולא בודדים".
איך עובדים עלינו?
"התדמית מבחוץ היא שיש שם מלא אופציות ורק תבחר. כל הקדמה הזו בסוף מחזירה אותנו לג'ונגל, ואנשים מונעים מהדחפים הכי פרימיטיביים. בסוף, צריך לראות כ-30,000 חשבונות עד שיהיה לך קשר".
אבל למה שהאפליקציה לא תרצה לעזור?
"אם מצאת קשר ויצאת מהאפליקציה אז היא הפסידה. ברגע שמישהו לא חוזר, הם מקפיצים לו התראה של מישהי אטרקטיבית כדי למשוך אותו בחזרה. יש אשליה של שפע, והאמפתיה הלכה לעזאזל כי אני רואה מסך ולא בן אדם".
מה הדור של היום חושב?
"לדור היום, בגלל ההצלחה של האפליקציות, חסרה דרך אחרת. אם תגיד לו שהאפליקציה לא עובדת הוא יענה 'אז מה, אין אופציה אחרת'".
גלוברמן מדגיש כי למשתמשים יש פער גם ביכולת להעריך את הסיכוי למצוא זוגיות באפליקציות האלו. בשיחה עם צעירים משתמשי האפליקציה עולה כי הסיכוי להיכנס לקשר קטן.
נטלי, תעזרי לי עכשיו רגע עם המספרים, מתוך תמונות של מאה גברים, כמה יקבלו ימינה?
"אולי עשרים. עשרים זה הרבה".
כמה סוויפים בממוצע צריך לעשות כדי לקבל מאץ' אחד?
"כל ימינה רביעי של אני מקבלת איזה מאץ'".
מתוך עשרים ימינה, רבע יש לך מאץ', זה חמישה. מתוך חמישה מאצ'ים כמה יהפכו להיות שיחה?
"אולי שלושה יכתבו לי".
כמה מהשיחות האלה יימשכו יותר מארבע שורות?
"אולי אחת".
אז יש לנו מתוך מאה סוויפים שיחה אחת. מה הסיכוי של השיחה הזאת להפוך לדי, ושל הדייט לקשר?
"אני לא יודעת. קשה לי להגדיר במספרים".
סיכוי קטן.
"כן".