עציצים שמשקים פעמיים בשנה (צילום: זוהר צלח)
צילום: זוהר צלח

אחת הסיבות הנפוצות ביותר לנבילתם של עציצים היא המחסור במים. הסטארטאפ הישראלי Tomgrow הכריז אמש (רביעי) כי פיתח טכנולוגיה שנותנת מענה לדבר הזה, ולמעשה מאפשרת להשקות את הצמח פעמיים בשנה בלבד.

הטכנולוגיה, שנקראית MediumX, נראית כמו קוביות ג'ל שקופות המשמשות את הצמח במקום אדמה. בחברה סיפרו כי על הפיתוח שקדו במחלקת הפיתוח והמחקר של החברה בשלוש השנים האחרונות, כאשר פרופסור רועי אמיר וד"ר עמית סיט מאוניברסיטת תל אביב תרמו לפיתוח.

TOMGROW  (צילום: TOMGROW )
TOMGROW |צילום: TOMGROW

הקוביות כוללות רשת ננומטרית תלת ממדית, אשר ביכולתה לשמר מים, והיא עשויה מ-99% מים וחומרי הזנה חיוניים לצמח. בזכות הטכנולוגיה, הצמח נשמר במצב אופטימלי לאורך זמן, והוא יודע לקחת רק את מה שהוא צריך מה-MediumX, והוא אינו חשוף לנזקים הנובעים מחסר או יתר בהשקיה ודישון. על פי החברה, מדובר בחסכון משמעותי של 95% בתדירות ההשקיה ובחסכון של 75% במים, בהשוואה לצמחים אשר צומחים באדמה רגילה, וזקוקים להשקיה פעם או פעמיים בשבוע.

הטכנולוגיה והפלטפורמה של Tomgrow כוללת חיישן המנטר, סורק ומעביר מידע לענן באופן קבוע אודות מצבו של הצמח: תכולת המים והדשנים, האם הצמח סובל מחרקים, מחוסר אור ואפילו אם ניסו לקטוף אותו. הניטור מתבצע בזמן אמת, ומאפשר לשמר את הצמחייה לאורך זמן.

TOMGROW  (צילום: TOMGROW )
TOMGROW|צילום: TOMGROW

עלות עציץ Tomgrow עם מצע ה-MediumX החדש תתחיל ב-960 שקלים. בשלב הראשון העציצים משווקים לבתי מלון, חברות, קניונים ומשרדים, ובהמשך הם צפויים להיות זמינים גם לרכישה.

"בשלב הראשון, הטכנולוגיה שלנו תהפוך את הצמחייה לאוטונומית, כאשר היא תפחית בצורה משמעותית את המשאבים בכוח אדם ומים", מסר רותם ברקין, מנכ"ל החברה. "בימים אלו אנחנו עדים להתפתחות נוספת של הטכנולוגיה, אשר תגיע לשיאה בעוד כשנתיים, כאשר היא תאפשר לצמחים לצמוח במקומות מקורים, ללא טיפול בני אדם".

עציצים שמשקים פעמיים בשנה (צילום: TOMGROW)
עציצים שמשקים פעמיים בשנה|צילום: TOMGROW

"בשלבים הבאים, הטכנולוגיה של Tomgrow תאפשר פריצת דרך בתחום החקלאות כולו ואף תסייע בהתמודדות עם השפעות סביבתיות כבדות בתעשיית החקלאות בארץ ובעולם", הוסיף רבקין. "משבר האקלים מלווה ועד ילווה אותנו שנים רבות ואנו נדרשים למצוא פתרונות חדשים לשמור על כדור הארץ".

רותם ברקין, מנכ
רותם ברקין, מנכ"ל TOMGROW|צילום: שמוליק בלמס

בחברה כבר פועלים גם בתחום גידולי הפרימיום של פירות וירקות שנמצאים בפיתוח כמו אוכמניות, קייל, קנאביס וכמהין. "לדאבוני אנחנו היחידים שיש להם ניסוי אינדור (בחממה) של אוכמניות שלא משקים אותם כבר חמישה חודשים", סיפר בשיחה עם mako ברקין. "מאמין שב-2023-2024 כבר נוכל לשווק את הגידולים האלה".