בשנות התשעים הייתה מיכל ינאי כוכבת הילדים האהובה בישראל. עם עשרות תוכניות טלוויזיה, סדרות ומופעים בהנחייתה, לא היה בית ששמה לא היה מוכר בו. בשנים שחלפו מאז, ינאי המשיכה לפעול וליצור, ובשנים האחרונות היא אף נכנסה לעולם הטכנולוגיה בתור היזמית שמאחורי אפליקציית My Medi, אפליקציה לתרגול מדיטציות ומיינדפולנס, ומככבת בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל.
"העניין של יזמות תמיד היה חלק ממני, למרות שהרבה אנשים לא יודעים את זה", אומרת ינאי בשיחה עם mako ממקום מגוריה הנוכחי באתונה, יוון. "תמיד הייתי עסוקה במה עוד אפשר לעשות, קניתי זכויות לפורמטים טלוויזיוניים ועזרתי ליצור פורמטים משלי. לפעמים אנשים מגדירים את זה כמעבר לתחום אחר, אבל אני מאמינה שהכל משלים, זה לא שינוי אלא הרחבה של העיסוק בעיניי".
באפליקציה ינאי עושה שימוש ביכולות שלה להעביר תוכן, וכן בקולה המרגיע שמוכר לרבים כל כך מילדותם, על מנת לסייע למשתמשים לתרגל מדיטציות ומיינדפולנס ובכך ליצור שגרת חיים בריאה ורגועה יותר. "כל היוזמות שלי נולדו מחרדות או מחלומות, והאפליקציה הזו נבעה מהחיפוש אחר האושר, מהרצון להירדם טוב יותר בלילה ולהיות פחות לחוצה", נזכרת ינאי.
בניגוד ל-Headspace, האפליקציה הגדולה ביותר בתחום המיינדפולנס שאף שיתפה פעולה עם נטפליקס בסדרת טלוויזיה המסייעת לאנשים לתרגל מדיטציה באמצעות צפייה בטלוויזיה, "מיי מדי" של ינאי היא האפליקציה היחידה בתחום בעברית. לדבריה, עובדה זו מקנה לה יתרון עבור הקהל הישראלי, שכן מחקרים מצביעים על כך שתרגול מדיטציות בשפת האם מועיל יותר מאשר תרגול בשפה זרה. "האפליקציה קיימת יותר משלוש שנים ויש לה כבר 120 אלף משתמשים. אני מקבלת תגובות מדהימות מאנשים שמעידים שהם יותר מסופקים מהחיים שלהם ושהם ישנים טוב יותר בלילה בזכותה", היא מספרת, "היא עוזרת לאנשים להיות מפוקסים על המטרות שלהם, אני לא מלמדת אותם שום דבר חדש".
האפליקציה כוללת תכנים רבים המוגשים בחינם, כאשר ניתן לקבל תוכן נוסף תמורת דמי מנוי חודשיים או שנתיים. למרות זאת, ינאי מספרת שעבורה "מיי מדי" היא לא רק עסק, אלא גם פרויקט של תרומה לקהילה, שכן האפליקציה ניתנת באופן מלא וחינמי בעת משברים כמו הסלמות ביטחונית או התפרצות הקורונה, אז הפכה האפליקציה למומלצת על ידי עמותת ער"ן המספקת עזרה ראשונה נפשית.
"אני פותחת את האפליקציה בחינם לאנשים חולים, לדוגמה לאנשים שנמצאים בטיפולי כימותרפיה", מוסיפה ינאי, "מבחינתי זה מתחבר לעשייה שלי בעולם הילדים ולנתינה באופן כללי. זה המעט שאני יכולה לעשות, בסוף זה נותן לי יותר בסיפוק ובתחושה".
על אף הכוונות הטובות, לא תמיד הדרך של ינאי בעולם הטכנולוגיה הייתה פשוטה. מי שנחלץ לעזרתה הוא נועם שפלטר, יזם סדרתי ויועץ עסקי מוביל. בין עסקיו אפשר למצוא את את בי ריץ', שמובילה עסקים לצמיחה והתפתחות ומקיימת סדנאות לבעלי עסקים.
"הייתי בתחושה כזו שאני יודעת מה אני רוצה ואיך אני רוצה לעשות את זה, שאני לא צריכה עזרה מאף אחד. זו התנהלות מתנשאת במובן מסוים", מעידה ינאי. "רק אחרי שיחה עם נועם הבנתי שאין לי מושג בעצם, שעדיף שאני אתמקד במה שאני יודעת שזה התוכן עצמו ושאני אשמע מהמומחים בתחומם איך הם יכולים לעזור לי מבחינה עסקית".
"יצאנו לדרך ונועם הציב לי מטרות ויעדים. לדוגמה, הוא דרש ממני בכל סוף שבוע לשלוח לו מייל מסודר עם פירוט על כל מה שעשיתי במהלך השבוע ומה אני אמורה להספיק בשבוע הבא. עצם זה שיש מישהו ששואל שאלות קשות מביא לכך שאין יותר תירוצים", מוסיפה ינאי. "ביומיום אין לי פרטנר לשבת ולחשוב איתו מה המטרות שלי קדימה, ונועם מאוד ממקד אותי במובן הזה. יש תחושה שמישהו מפקח עלייך ועל מה שאת עושה, ככה שאת צריכה לעמוד במה שהבטחת. זה מדרבן. אני מרגישה שלמדתי ממנו המון דברים, אני מתפתחת וגדלה כל הזמן".
שפלטר עצמו הוא שותף בלא מעט חברות בארץ ומקים המכללה המובילה בארץ בתחום הפיננסים. ההיכרות בינו לבין ינאי החלה כבר בשנת 2002, אז ביקש ממנה להנחות אירוע התרמה שהוא יזם עבור נכים ועיוורים. "אני זוכר שהתקשרתי אליה והיא מיד אמרה 'אני בפנים', כשהיא הבינה את מהות האירוע. מאז עברו לא מעט שנים, וכשראיתי אותה מתראיינת על 'מיי מדי' בשנת 2019 אמרתי לעצמי שיש לה אפליקציה מדהימה שעושה טוב לעולם, ואני יכול להחזיר לה על ההנחיה אז בכך שאעזור לה לפתח אותה. בהתחלה היא התחמקה, אבל כבר כשעלינו לשיחה בפעם הראשונה, היא הבינה שמדובר בעסק לכל דבר".
בשלב זה מבקשת ינאי לחדד את העובדה ש"מיי מדי" לא נולדה כעסק, אלא כיוזמה פרטית לחברים ובני משפחה. "אני זוכרת שנועם אמר לי, 'את כבר עושה את זה, אז למה לא לקחת את זה לשלב הבא?'. הוא שאל כמה משתמשים אני רוצה שיהיו לאפליקציה, ואמרתי לו בתמימות, 'כמה שיהיו - יהיו'. הוא בעצם הכניס אותי למסגרת. אחד מהדברים שמאוד אהבתי בחיבור שלנו, זה שנועם עזר לי לדייק את היעדים והמטרות שלי, אבל מצד שני, גם לשמור על הערכים שהגעתי איתם מבחינת מה שאני רוצה לתת בחזרה לעולם. יחד אנחנו מוצאים את הדרך העדינה לשלב בין הדברים".
נועם, מה בעצם גרם לך לרצות לעזור למיכל, לצד העיסוקים הרבים שלך?
"אני אוהב לראות את הצמיחה של עסקים ויוזמות עסקיות. מייעוץ לעיתים רחוקות, זה הפך לפגישות שבועיות, אם אני לא מקבל את המייל השבועי ממנה, אני ממש כועס. המטרה הייתה להכניס אותה למסגרת, כמו בכל הדברים האחרים שאני עושה. ביומיום שלי אני מייעץ בעיקר למנהלים בכירים, מייסדי חברות ומנכ"לים, איך להגדיל את העסק שלהם ולהפוך אותם למנהלים טובים יותר. אני מאמין שאם אנחנו רוצים שהמקום הזה יהיה קצת יותר טוב, הדרך לעשות את זה היא דרך הכלכלה. לצערי, בעבר ייעצתי לגופים ממשלתיים שונים, אבל הבנתי שמה שחשוב זה שאנחנו, האנשים הפשוטים, נצמח כדי שהתעשייה והכלכלה יצמחו גם כן".
"אחד הדברים החשובים ביותר לכל יזם או מנהל, וזה לא משנה באיזה תחום, זה לא להתבייש לבקש עזרה", מוסיף שפלטר. "אחת ההתלבטויות שהיו למיכל זה למה בכלל היא צריכה עוד מישהו איתה. זה דבר משותף להרבה יזמים ומנהלים שמגיעים לסדנאות שלי בגישה של ׳אני יודע כבר הכל, מה עוד אפשר ללמד אותי׳, וזה חבל. ברגע שמגיעים לנקודה שבה לוקחים יועץ או מנטור עסקי, זה גורם לך לראות את הדברים מבחוץ. הרבה פעמים הייתי שואל את מיכל שאלות שבמבט ראשון נראו לה טריוויאליות, ופתאום היא התחילה לחשוב עליהן ברצינות. חבל לא ללמוד מניסיון של אחרים".
בימים אלו שואפת ינאי להרחיב את האפליקציה ואף להכניס אותה למערכת החינוך. "מבחינתי, השלב הבא זה לנסות להביא את עולם המדיטציות והמיינדפולנס לתלמידים. אני חושבת שהמצב הנפשי של ילדים ובני הנוער, במיוחד אחרי הקורונה, הידרדר באופן משמעותי. יש מחקרים שמראים שהחזרה לשגרה קרתה מהר מדי, וגם עוד לפני הקורונה, ילדים ובני נוער סבלו מתחושת בדידות ומצב נפשי ירוד, הקורונה רק החמירה את זה", היא אומרת. "זה כלי נורא פשוט וקל, והוא יכול לגרום לתלמידים לחזור להרגיש יותר טוב עם עצמם ולהקל עליהם חברתית ולימודית".
לסיכום, איזה מסר יש לך ליזמים צעירים?
"לבחור משהו שאתה מחובר אליו ומרגש אותך לעשות אותו, אחרת לא תתמיד בו. אני תמיד אבחר גם במשהו שנותן ערך לאחרים ולא רק לעצמך, כי זה תמיד מתגמל בחזרה".