"דמיינו אם היינו מתחילים להתעלם ממפורסמים, כאילו כמה קורע זה היה יכול להיות אם הם היו מעלים משהו וזה היה מקבל 13 לייקים", כתבה יוצרת תוכן אקראית בטיקטוק ב-27 בנובמבר בסרטון שהעלתה, וכנראה לא ציפתה לקבל למעלה מ-10 מיליון לייקים, 53 מיליון צפיות לסרטון ולהתחיל את אחד הטרנדים הכי חמים של התקופה. ומה הטרנד? להחרים באקראי מפורסמים ברשתות החברתיות, וזה כבר הגיע לליזו, בילי אייליש ואפילו קים קרדשיאן.
@heeemaw Would be so funny
♬ Did I just create a trend - anita ⭐️✨
הקורבן הראשון של הטרנד המדובר הייתה כוכבת הילדים (לשעבר) והזמרת ג'וג'ו סיווה. כבר כשהסרטון עלה, מאות תגובות קראו להחרים את סיווה, וכך קרה. כל סרטוניה האחרונים של סיווה זכו לזינוק עצום בצפיות, אך ירידה מאסיבית במעורבות. כלל האצבע בטיקטוק הוא כזה (בהערכה גסה): על כל 10 צפיות מקבלים לייק, ועל כל 100 צפיות מקבלים תגובה. ובסרטונה האחרון של סיווה יש 50 מיליון צפיות ו-104 אלף לייקים, הרבה פחות מיחס של 1 ל-10. ולתגובה תחת אותו הסרטון שבה כתוב "ראיתם את הסרטון שנוגע להחרמת ג'וג'ו סיווה" יש 403 אלף לייקים. אאוץ'.
@itsjojosiwa Now that i have this song it feels necessary to really go in on the iced coffee daily.
♬ Iced Coffee - JoJo Siwa
משתמשים בכל רחבי האינטרנט הגיבו בפשטות שם של סלב שהם רצו להחרים, וכך קרה. הזמרת ליזו גם כן צוינה מספר רב של פעמים בתגובות של סרטון המקור, בעקבות עברה הפרובלמטי הכולל טענות מצד עובדיה על כך שהטרידה אותם מינית והלינה שכר, וכך קרה. סרטונה האחרון של ליזו צבר כ-3.3 מיליון צפיות, ביחס לכמות נמוכה של 54 אלף לייקים. גם תחת הפוסט הזה היו תגובות עם כמה עשרות אלפי לייקים הנוגעות לטרנד ההחרמה שקראו לצופים: "היצמדו לתוכנית חברים!".
@lizzo S/O to @ghettogastro & S/O @VitaHustle ♬ original sound - lizzo
אפילו קים קרדשיאן, שהשיקה בסרטון האחרון שלה שת"פ ביחד עם המותג The North Face נכוותה מהטרנד. שיתוף הפעולה שהוכרז בעמוד הטיקטוק של סלבריטאית העל אמנם זכה ל-128 אלף לייקים, אך ביחס לכמות של 6.9 מיליון צפיות (ומשמעותית פחות צפיות מכל תכניה הקודמים), זה כמות די נמוכה. במיוחד כשיש בתגובות לסרטון בחור שכתב "להיצמד לתוכנית" וזכה ל-48 אלף לייקים בעצמו, ואחד אחר שכותב "זה עובד" עם 30 אלף לייקים.
@kimkardashian Behind the Design: The North Face x SKIMS. Available December 10
♬ original sound - Kim Kardashian
עוד שורה של סלבס הצטרפו לשורת ההחרמות, וביניהם סולן להקת מארון 5 אדם לוין, קיילי ג'נר (וכל בן למשפחת קרדשיאן-ג'נר), קייטי פרי, הטיקטוקרית והזמרת אדיסון ריי ועוד רבים ורבות. אפילו התחיל תת-טרנד אחר שבו מעודדים משתמשים ומשתמשות להתחיל לקרוא לזמרת בילי אייליש "ג'סיקה", ואנשים משתפים עם זה פעולה.
@missbarbieeilish #billieeilish #hmhas #billieeilishedits ♬ original sound -
הטרנד הזה לא מגיע מריק. כבר שנים ששכבת הסלבס מרגישה "לא אמינה", וכאילו היא עסוקה יותר מדי בעושר הראוותני שעליה היא חולשת בזמן שהעולם כולו שרוי בכאוס. אך אותה תחושת חוסר האמינות לא באמת השפיעה על המפורסמים, על העסקים שלהם ועל הכוח שלהם במדיה. יתכן מאוד שהטרנד הזה מעיד על כך שלמעריצים כבר "אין כוח לבולשיט", והם לוקחים את העניינים לידיים שלהם.
אך בזמן שהכול נראה כמו התארגנות ספונטנית של מעריצים זועמים, יתכן מאוד והטרנד המדובר הוא סוג של פעילות הנקראת Astroturfing. המינוח מתייחס לקמפייני יח"צ שבהם נותן חסות מנסה להעביר מסר בעודו מסתיר את זהותו, על מנת לגרום למסר להיראות אמין ולרמוז שמקורו הוא בהתארגנות עממית. זהו נוהג שנועד לתת להצהרות או לארגונים "אמינות" על ידי מניעת המידע על התומכים הפיננסיים של המקור, וזה משמש פוליטיקאים, טייקונים, אנשי יח"צ, איגודים וחברות ואפילו ארגונים דתיים. ומה מעלה את החשד? סרטונים עם טקסט זהה לחלוטין צצו בשבועיים האחרונים בטיקטוק על ידי המון משתמשים אנונימיים (אנונימיים כמו היוצרת שהעלתה את הסרטון המקורי), מה שמעיד על כך שיתכן והכל תוכנן מראש על ידי גוף לא מזוהה.
@_hannahbrowning_ I do fear they’d be flabbergasted #foryou ♬ Did I just create a trend - anita ⭐️✨
@pamelanassarr ♬ original sound - ex7stences
גם אם אכן מדובר בפעילות מאורגנת בעל נותן חסות, לא ברור כל כך למי העסק המדובר רווחי. אך אי אפשר שלא לתהות שבאקלים הנוכחי האם אכן עומד ספונסר המנסה לשנע משהו מאחורי הפעילות שהצליחה לפגוע בסלבס מכל קצוות הספקטרום הפוליטי, חברתי ואתני. יכול מאוד להיות שאכן מדובר בהתארגנות ספונטנית, אבל מה שבטוח, הטרנד הזה מוכיח כמה לאנשים נמאס באמת מסלבס.