את הפרסומות של בנק הפועלים לאלה, מנהלת שיווק וירטואלית מבוססת AI, היה קשה לפספס לאחרונה. מאחורי המיזם עומדת חברת מרקטים (marketeam), סטארטאפ ישראלי שמציע פתרון לאתגר משמעותי של עסקים: ניהול של מערך השיווק והתוכן ברשתות החברתיות.
נעמה מנובה-טויטו, היא שותפה-מייסדת ומנכ"לית חברת מרקטים, אשת שיווק עם ניסיון של 25 שנה, נשואה ואם לשתי בנות. מרקטים הוקמה לפני 3 שנים, לדבריה, "מתוך הבנה שעלות שירותי השיווק, עוד לפני מדיה וקמפיינים, גבוהה מאוד לעסקים קטנים ובינוניים. המטרה שהם יוכלו להפנות תקציבים מהוצאות תפעוליות של להעסיק אנשים - לעבר תקציבי פרסום ומדיה".
איך זה עובד? אלה, סוכנת ה-AI, לומדת את מאפייני העסק ומייצרת תכנית שיווקית מותאמת אישית בסושיאל מדיה. היא מייצרת, מתזמנת ומפרסמת תכנים (טקסט, תמונות ווידאו) ברשתות החברתיות השונות - פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וכד' - באופן אוטומטי, בכפוף לאישור המשתמש.
כיום החברה מונה צוות של 10 אנשים, מגייסת למספר משרות נוספות בפיתוח, ומעבר לצוות האנושי, יש בחברה חמישה סוכני AI מתקדמים שמטפלים במשימות השיווק השונות. היא עובדת עם לקוחות בעיקר בשוק האמריקאי, מחברות סטארטאפ, דרך איקומרס וריטייל, תקשורת, פיננסים וגם כמה סוכנויות שיווק ופרסום.
אל ישראל הם נכנסו דרך בנק הפועלים כאמור, ולדברי מנובה-טויטו אלפי עסקים נרשמו כבר ופעילים במערכת. הבנק מציע את השירות ללא עלות למשך חצי שנה, ואחר מכך במשך חצי שנה נוספת במחיר 8 דולר לחודש במקום 99 דולר.

"אנחנו מאמנים מודלים ייעודיים לתחום השיווק, והסוכנים שלנו מסוגלים לקחת על עצמם תכנון, מחקר, יצירה וביצוע של משימות שיווקיות מסוימות מקצה לקצה", מספרת מנובה-טויטו ל-mako. "המשמעות של הסוכן היא היכולת ליזום, לחקור, לקבל החלטות ולהוציא לפועל, בלי הנחיה אנושית לכל שלב ושלב. בשיווק יש המון חשיבות לדברים שקורים כאן ועכשיו, עם המתחרים, עם השוק, עם טרנדים - שיווק זה לא רק יצירת הרבה תוכן, צריך המון דאטה בזמן אמת ותובנות שיווקיות כדי לבנות תכניות ותכנים שיקדמו את המותג אל עבר היעדים העסקיים שלו.
"הסוכנים שלנו יודעים לעבוד עם כלים, מתממשקים למערכות הארגוניות, מתכללים תובנות על מתחרים, שוק וטרנדים בזמן אמת, ויודעים לשתף פעולה בסביבה עם צוות אנושי/סוכנים אחרים".
דוגמאות לפוסט שנוצר באמצעות סוכנת ה-AI של מרקטים
האם אין הבדל בין סושיאל יצירתי שנעשה על ידי אדם לעומת סושיאל של AI?
"בוודאי שיש. אין כמו קריאייטיביות אנושית. עם זאת, עסקים קטנים ובינוניים לא תמיד יכולים להרשות לעצמם צוות שיווק מקצועי, ולעשות את זה לבד זה מורכב. הסוכנים שלנו מוכווני ביצועים. עסקים שעובדים עמם מגדירים יעדים מדידים, כך שדי מהר ניתן להוכיח את הערך. עבור בעלי עסקים קטנים ובינוניים זה לפעמים ההבדל בין לעשות שיווק ללא לעשות שיווק כלל, ולצוותי שיווק גדולים יותר - הם מהר מאוד מבינים שכשהסוכנים עושים את הפעילות השוחקת והיומיומית - הם פתאום מתפנים לעבודה אסטרטגית, פיצוח קהלים ופיצוח מסרים, ושם יש פוטנציאל צמיחה משמעותי עוד יותר.
"כמובן שיש גם התנגדויות מובנות, כי בינה מלאכותית גנרטיבית פרצה לחיינו ומשנה הרבה מאוד אספקטים של עולם העבודה כפי שאנחנו מכירים אותו, לא רק בעולמות השיווק. זה תהליך שדורש הסתגלות והבנה מחודשת של תפקידנו כאנשי מקצוע, אבל לאחר תקופה לא מבוטלת בתחום אני יכולה להגיד בבירור שצוותי שיווק שמטמיעים את העבודה עם הסוכנים מגיעים לתוצאות טובות יותר, מהר יותר, ומתפנים לעבודה איכותנית ומשמעותית יותר".
ואם עוברים אחר כך על התוצאות של ה-AI אולי זה לא כל כך חוסך זמן?
"לטאץ' אנושי אין תחליף. בין אם זה עסק קטן או צוות שיווק מנוסה - היד האנושית, ההומור, הנגיעה והליטוש הם חשובים, ומאפשרים אגב גם לסוכנים ללמוד מהר יותר. הברנד שלך זה הבייבי שלך – ברור שאת תרצי שזה יהיה מושלם. עם זאת - כשיש לך סוכנים שעושים את כל עבודת המחקר, מטפלים ברעיונאות, ומייצרים טיוטות לאישור - חסכת לפחות חצי מהזמן שהיית משקיעה לו היית צריכה להתחיל מאפס, וגם יש לך את האוטומציות להשיג תוצאות טובות יותר".