וואטסאפ נכנסה לחיינו בסוף העשור הקודם, החליפה לחלוטין את הסמסים ושיחות הטלפון ושולטת ביד רמה מעל אפליקציות צ'ט טובות ממנה. הסיבה ככל הנראה - לכל החברים שלנו יש אותה.
כבר לא צריך להתקשר ולהסביר למישהו בצד השני בצעקות שרוצים רק חצי פטריות, ואז לקבל פיצה מלאת זיתים. אפליקציות המשלוחים הכלליות, ושל רשתות המזון הפכו את הכל לקל מאוד. אבל רובנו עדיין לא אוכלים בחוץ.
הדרך הפופולרית ביותר לשמוע מוזיקה היא ביוטיוב, למרות היצע מצוין של אפליקציות אחרות. השנה יוטיוב השיקה בישראל שירות פרימיום שמאפשר לשמוע את השירים ללא פרסומות, באיכות גבוהה, ועם אפשרות להקטין את האפליקציה לרקע בזמן שעובדים על דברים אחרים.
במהלך העשור האחרון, כל עסק שתבקרו בו, החל ממסעדה ועד למדביר שמגיע אליכם הביתה, יבקש מכם לדרג אותו גבוה באפליקציות.
גילוי נאות: קשת היא מבעלי המניות בחברת איזי
בקטגוריית הניווט גוגל מתחרה בעצמה עם אפליקצית המפות שלה, ועם ווייז שרכשה ב-2013 באחד האקזיטים הגדולים בישראל. היתרונות של גוגל מאפס הם לא רק לנהגים עם רכב, אלא כי אפשר לנווט שם גם ברגל, באופניים, במוניות ובאוטובוסים.
למרות הצמיחה המטאורית של טיקטוק בשלוש השנים האחרונות בעולם, פייסבוק עדיין תופסת את שני המקומות הראשונים עם הרשת החברתית שלה, ועם אינסטגרם (והסטוריז) שאותה רכשה ב-2012.
רוב צרכני החדשות עברו בעשור האחרון מקריאה וריפרוש של אתרי החדשות במחשב, לגלישה באתרים המותאמים בסמארטפון, וכמובן לאפליקציות ולעדכונים בפוש.
אם פעם תשלום באינטרנט היה בעיקר בפייאפל, וארנקים אלקטרוניים נשמעו כמו משהו מסורבל להייטקיסטים בלבד, בשלוש השנים האחרונות התחום עבר מהפכה. הבנקים הגדולים נכנסו לזירה, ובאפליקציות אנחנו משלמים על הכל: החל ממגבית למתנה למשרד ב-10 שקלים, דרך פיצה וקפה במסעדות - ועד לשכר דירה באלפי שקלים.
דואר ישראל הפך בעשור האחרון לעסוק מאוד, אבל לא בשליחת הברכות שלכם לראש השנה, אלא מיון של אלפי טונות של חבילות מחו"ל מדי שנה, כאשר 3,600 טונות מתוכם היו רק בתקופת מבצעי סוף השנה (מיום הרווקים עד סייבר מאנדיי). על פי הדואר, 75% מהציבור היהודי בישראל עורך קניות מוצרים מאתרים בארץ ובחו"ל.
למרות שאנחנו עם שמכור לספורט (ובמיוחד לכדורגל) אפליקציות הספורט הן לא במקומות גבוהים בשימוש, יחסית לאפליקציות אחרות.
החשש מאפליקציות, מחשבים ורובוטים היא שהם יגרמו למקצועות ותיקים להיעלם מהעולם וישאיר אנשים מובטלים. אפליקציות המוניות עשו את זה לסדרנים. כבר לא צריך מישהו שיענה לטלפון ויקרא בקשר לנהגים. עכשיו מחשב עושה את זה, וצריך עשרות או מאות מתכנתים שיגידו לו איך לעשות את זה. החשש של נהגים כרגע הוא שבעשור הקרוב גם אותם כבר לא יצטרכו, כי המחשב ינהג במקומם - זו מהפיכה שמתרחשת, אבל לאט יותר.
אחרי סדרני המוניות, גם סוכני הנסיעות שמחפשים טיסה+מלון+רכב הולכים ומאבדים רלוונטיות. אייר בי אנד בי במלחמה מול כל ענף המלונאות. כך או כך, קל היום מאי פעם להיות ספונטני, להזמין טיסה ולקבל כרטיס היישר לטלפון באותו רגע, אפילו בלי צורך להדפיס שום דבר.
כל דבר בסמארטפונים ובאפליקציות, החל מהצליל, דרך העיצוב ובחירת הצבעים, גורם לנו, באופן מאוד מוקפד מדוייק ומתוכנן, להפוך למכורים, ולהרים את הטלפון עשרות או מאות פעמים ביום גם אם לא קרה עכשיו משהו דחוף.
בשנתיים האחרונות, חברות כמו גוגל, אפל ופייסבוק, הציגו את האפשרות להגבלת זמן מסך. יותר מאשר הודאה בכך שהמכשירים והאפליקציות ממכרים, החברות החליטו פשוט להעביר את האחריות לשליטה ובקרה עלינו. כך או כך, הצליל (או הרטט) של הודעה חדשה בוואטסאפ כנראה יקפיץ אותנו באותה מידה אם זו שיחה חשובה מהגן והעבודה, או אם זו בדיחה ישנה וגזענית בקבוצת החברים.