ז'אנר חדש ומהפנט משתלט על טיקטוק. קצת קשה להבין אותו, אבל הוא שם ואי אפשר להתעלם ממנו. אם עדיין לא ראיתם אותם, קשה להוריד את העיניים מהסרטונים האלה. מדובר בסרטוני NPC אנושיים, NPC הוא ראשי תיבות של Non-player character או בעברית דמות שלא משחקת. בני אדם שעולים לעשות לייב בטיקטוק ומחקים התנהגות של דמויות משנה במשחקי מחשב, וזה מוזר כמו שזה נשמע. למשל, יוצרת תוכן עם שיער ארוך וחלק יושבת ליד שולחן המטבח שלה, ואומרת במהירות משפטי מחץ ללא משמעות, שוב ושוב עם אותה הבעה וטון עליזים. "כן כן כן. מממ, גלידה כל כך טובה. הו, גרמת לי להרגיש כמו בוקרת. גאנג גאנג. מממ, גלידה כל כך טובה. כן כן כן".
הפנים המזוהות ביותר של הטרנד הן של "פינקידול", יוצרת תוכן ממונטריאול שסרטוני "הגלידה כל כך טובה" שלה הפכו השבוע לוויראליים. המשפטים האלה הם למעשה התגובות שלה בזמן אמת למתנות מאלפי הצופים שלה, ששולחים לה גביעי גלידה דיגיטליים, ורדים, סופגניות ולבבות, שצצים כגרפיקה מצוירת על המסך. המתנות שוות בין חצי סנט לכמה דולרים - אבל עם קהל גדול זה מצטבר. ביום שלם של סטרימינג בסגנון NPC, פינקידול אומרת שהיא גרפה יותר מ-7,000 דולר.
אם תפתחו עכשיו את טיקטוק, תוכלו למצוא שפע של חקיינים ופרודיות, שכל אחד מהם מעלה את רמת האבסורד. יוצר צעיר אחד יושב באמבטיה לבוש בסומבררו, מברך את הצופים בקול רובוטי בעודו מתיז מים בלופים. קומיקאית אחרת מדביקה מדבקת ילדים על פניה בכל פעם שמישהו שולח לה מתנה, עד שפניה מכוסות כמעט לגמרי. היא שוברת את הדמות שלה כדי להסביר בלחישה מה היא עושה: "אני צריכה לקחת את הילד שלי לרופא השיניים המומחה, וזה ממש יקר, בסדר?"
זה משעשע לפחות כמו שזה מבלבל, אבל חוקרי תרבות וסטרימרים מוצאים משמעות בסטרימינג ה-NPC, ורואים בו דוגמה נוספת לחיבור בין עבודה אירוטית לגיימינג בתרבות האון ליין, כזו שמשקפת גם את החרדות הנוכחיות שלנו מהטכנולוגיה.
ברמה הבסיסית ביותר שלו, סטרימינג ה-NPC הוא סוג של בדיחה פנימית. כל מי ששיחק משחק תפקידים יבין את הרפרנס: "הם קולטים את כל הדברים ב'עמק המוזר' (השערה הטוענת כי העתקים מלאכותיים אשר דומים לבני אדם באופן כמעט מושלם, אולם לא לחלוטין, גורמים לאנשים הצופים בהם תחושה מטרידה ולא נוחה) על איך מתנהגים NPCs במשחקי וידאו, ואז מחקים את כל נורמות השיחה ש-NPC מפרות", אומרת סטפני רניק, פילוסופית מאוניברסיטת גלזגו שחקרה דיאלוג במשחקי וידאו. NPCs "לא מתנהגים כמו אנשים רגילים, הם לא נעלבים, אם אתם גורמים להם לחזור על עצמם שוב ושוב. הם לא מצפים שתשתפו פעולה בשיחה".
I just feel so old. I don't know what's going on or why anybody is getting paid.
זו גם לא הפעם הראשונה שהרעיון של NPCs נכנס לשיח התרבותי המרכזי. במהלך נשיאותו של טראמפ, גולשים מהימין הקיצוני החלו להתייחס לליברלים כ-"NPCs", מל"טים תת-אנושיים שחוזרים על עצמם בלי להבין את דף המסרים, הם טענו. הרעיון הפך פופולרי גם בקרב המאמינים בתיאוריה שכולנו חיים בתוך סימולציה, למשל אילון מאסק, שצייץ בדצמבר האחרון: "אם אתה לא חושב שיש לפחות סיכוי זעיר שאתה NPC... אתה הוא ה-NPC".
באופן שמזכיר את הבינה המלאכותית, סטרימרים של NPC מציגים את עצמם כדמויות לא אנושיות ללא רגש או אישיות. נראה שזאת הסיבה המרכזית של הצופים להישאר בלייבים האלה, להרגיש בשליטה. אי אפשר להתכחש לסיבולת והמיומנות הדרושים עבור הביצועים האלה במיוחד לפרקי זמן ממושכים, אבל משתמשי טוויטר הבחינו בסאבטקסט מיני בתוכן.
מאז שהתוכן מצא את דרכו לעיני הציבור הרחב יותר, רבים טענו שאנשים שנהנים משליטה או כפייה עשויים להשתמש בתוכן כדי להגשים פנטזיות מיניות. במיוחד הרעיון של שליטה בבובה או בדמות משחק וידאו משלהם.
הז'אנר הושווה על ידי מגיבים לעבודות מין מקוונות כמו Fansly ו-OnlyFans המתפרסמות בפלטפורמה נגישה לילדים. אחרים אומרים שזה עושה דה-הומניזציה ליוצרים ומביעים דאגה.
חשוב לציין שסטרימרים כמו pinkydoll ו-cherrycrush_tv יודעים ככל הנראה מי ולמה צופים בהם. הם לכאורה בסדר עם זה והם עושים הרבה כסף מכך.
Cut from the same cloth... pic.twitter.com/1IAP6BszfZ
לא משנה איך אתם מרגישים לגבי זה, התוכן כבר מוכיח את עצמו כפופולרי מאוד, כשהחשבון של pinkydoll צבר מעל 261 אלף עוקבים בימים האחרונים, ו-cherry_crush TV זכתה ל-300 אלף חדשים. עשרות אלפי צופים מצטרפים לשידורים החיים שלהם והרווחים בוודאי יהיו משמעותיים.
אחד היוטיוברים המוכרים ביותר, IShowSpeed, הצטרף גם הוא לטרנד ה-NPC, ויצר סטרים חי משלו שבו הם הפעילו אמוג'ים שונים.
ספיד הוסיף קצת מקוריות - הסטרימר הגיב למספר אמוג'ים, כולל משקולות על ידי העמדת פנים שהוא מרים משקולות, הודה למשתמשים על ורדים, ללבבות הוא הגיב על ידי יצירת לב מעל ראשו ועוד. ספיד עשה את כל זה תוך כדי שהוא מעמיד פנים שהוא צועד במקום, ונשאר עם הבעת פנים ריקה כדי לדמות את זה של דמות שאינה ניתנת למשחק.
אף אחד לא בטוח עדיין אם ספיד הרוויח הרבה מהכניסה שלו לטרנד ה-NPC, אבל חלק העריכו שהרוויח בין 20,000-35,000 דולר על סמך מדבקות שהופיעו במהלך השידור.
I finally found out what kind of fetish this is and it’s a fucking NPC fetish. I don’t think it can get more niche than this https://t.co/5062hgVCKQ
טרנד ה-NPC הוא הטרנד המוזר האחרון שטיקטוק הביאה אל חיינו, ואנחנו יכולים להיות בטוחים שנקבל עוד כאלה. ככל שיותר ויותר גולשים יצרו תכנים מקוריים - כך ניתקל בתופעות מוזרות.