בשנים האחרונות המגזר החרדי נפתח עוד ועוד לעולם הטכנולוגיה, ובהתאם גם לרשת. כבר לא נדיר לראות כוכבי רשת חרדים, אבל מפתיע לגלות שהעולם החרדי ניצל לטובת כך פלטפורמה שרובנו במגזר החילוני כמעט ולא משתמשים בה - הסטטוסים בוואטסאפ. מדובר בפיצ'ר שאולי תפס במדינות אחרות, אבל בישראל הרבה פחות - מעין סטורי מובנה בתוך אפליקציית וואטסאפ שחשוף אך ורק לאנשי הקשר שלכם ונעלם בתוך 24 שעות.

מסתבר שבשקט-שקט, צמח במגזר סוג חדש של משפיענים - משפיעני וואטסאפ, או כמו שהם נקראים, סטטוסרים וסטטוסריות. מי שמתפעלת סטטוס מצליח במגזר, לצד חשבון אינסטגרם עם כמעט 63 אלף עוקבים היא חני וינברגר, בת 36, נשואה ואם לחמישה. וינברגר היא יזמית שמחזיקה גם במותג איפור בבעלותה ולצד זאת, היא כאמור גם כוכבת רשת מוכרת במגזר.


"אני פעילה ברשת כבר משהו כמו 6-7 שנים, אבל בתקופת הקורונה חוויתי צמיחה משמעותית ונכנסו לי הרבה קמפיינים. הבנתי את יכולות המכר שלי והחלטתי לפתוח גם חברה משלי במקביל. לפני כל עידן הרשתות הייתי מאפרת מקצועית, עבדתי בחברות איפור שונות ככה שיש לי המון ידע ואהבה לתחום. זאת הייתה פריצת דרך במגזר החרדי, לצאת עם מותג איפור עצמאי זה משהו שלא היה אצלנו קודם, זה יצר באזז".

בתכנים שווינברגר מעלה לסטטוס ולאינסטגרם תמצאו נושאים כמו לייפסטייל, בריאות, מתכונים, זוגיות וכמובן משפחה, בתור אם לחמישה ילדים שמופיעים באופן קבוע בתוכן שלה. היא מקפידה שהכל יהיה מותאם למגזר החרדי-דתי, לצד פנייה למגזר הכללי ולדבריה אפילו למגזר הערבי. "זה נורא מאתגר, אבל כגודל האתגר כך גודל הסיפוק וההגשמה", היא אומרת.


"תמיד הייתי בן אדם שלא מחכה לאישורים מהסביבה, כשיצאתי לדרך זה היה פחות מקובל ופורץ דרך להיות כוכבת רשת במגזר החרדי, אבל עשיתי את הבדיקות שלי וידעתי שאני לא עושה משהו אסור", היא נזכרת. "נכון שאני ברשת שפתוחה לכולם, אבל התוכן שלי פונה לקהל נשי והשיח תמיד מכבד. היו הצעות שלא התאימו לזה, אבל ידעתי לשמור על הגבולות שלי ועם הזמן גם יותר דייקתי את עצמי. כיום 70% מהקהל שלי משתייך למגזר החרדי-דתי, אז חשוב לי לכבד אותו. יש מגוון, יש אדוקים יותר ופחות, אבל צריך לכבד את כולם".

וינרברגר מסמנת את תקופת הקורונה בשנים 2020-2021 בתור נקודת המפנה שהכניסה גם את הציבור שלה לרשתות החברתיות. "כל נושא המדיה והרשת נכנס לציבור שלנו בצורה יותר מבוקרת ועם יותר גדרות וסינונים, ככה שהסטטוס בוואטסאפ מאוד מתאים לנו. יש היום משפיענים שעושים רק את זה, וברגע שהציבור התחיל לצרוך את זה, אז גם הביקורות פחתו".

איך את מצליחה לשמור על אורח החיים הדתי שלך במקביל לעבודה ברשת, שיכולה להיות חושפנית?

"אני יודעת לעשות הפרדה ואיפה לעצור. תמיד יהיו רעשי רקע, אבל לא תמיד הם מגיעים ממקום אמיתי, לפעמים זה מצרות מעין, מרמור וקנאה. ביקורת אני אשמע מאדם שאני יקרה לו וחשובה לו, כמו המשפחה שלי. אם מישהו מהם יגיד לי 'זה לא מתאים', אני אקח את זה ברצינות. אם זה סתם טוקבק בסגנון 'איך היא קוראת לעצמה חרדית', אני לא אתייחס. זה לא באמת אנשים שמבינים, הם לא רואים אותי ביומיום ואת ההקפדה שלי לדוגמה על כשרות, ערכים ומידות".

"הקדוש ברוך הוא נתן לנו שפע ויכולת ואני מרגישה סוג של שליחה", אומרת וינברגר, "אני מנגישה להמון עסקים לא מהמגזר את הקהל החרדי, שהוא קהל מעולה שמגיע לו גם ליהנות מהדברים שיש בחוץ. אני יוצרת סוג של חיבור בין הקהלים, יש לי המון עוקבות מכל המגזרים, מכל הארץ, מחו"ל וגם מהמגזר הערבי. זה יוצר שילוב מעניין".

חני וינברגר  (צילום: instagram\chani_vainberger)
חני וינברגר|צילום: instagram\chani_vainberger

וינברגר מסבירה שוואטסאפ אמנם לא מוגדרת כרשת חברתית, אך במגזר היא משמשת כך לכל דבר ועניין. "בשביל שאני אוכל לצפות בתוכן וואטסאפ שלך, את אמורה לשמור אותי כאיש קשר ואני אותך, ככה שיש על זה הרבה יותר שליטה", היא מסבירה. "לדוגמה, אם גבר שולח לי הודעה 'תשמרי את המספר שלי, אני רוצה לעקוב אחרייך' - אני עונה לו שאני לא שומרת גברים. העובדה שוואטסאפ מבוססת על מספר טלפון הופכת אותה גם לחסינה יותר מפני התחזויות ופרופילים פיקטיביים, יש בקרה טובה יותר לגבי מי צופה בתכנים. זה יותר אינטימי ואישי".

איך זה מסתדר עם העובדה שרבים מהטלפונים במגזר הם מכשירים 'טיפשים' ולא סמארטפונים שאפשר להשתמש בהם בוואטסאפ?

"יש מכשירים מוגנים וכשרים שהם גם סמארטפונים, כי רבנים כבר הבינו היום שיש צורך לאפשר וואטסאפ, מה שבעבר היה פחות מקובל. המשתמשים במגזר יודעים שהם פועלים בגבולות, שהם יכולים ליהנות וגם לשמור על עצמם. הסטטוס מאפשר לעשות כמעט כל מה שיש באינסטגרם - אפשר להעלות לשם לינקים, ליצור קבוצות ולעשות הגרלות, אבל יש הגנה, יש סינון קפדני יותר. הבקרה הזאת מאוד מדברת למגזר".


בעוד שבאינסטגרם מדברים על עוקבים, המדד בוואטסאפ הוא צפיות, מכיוון שגם אם מישהו מחזיק בכמות גדולה של אנשי קשר, אין הדבר אומר שכולם בהכרח צופים בסטטוס שלו. "ממוצע הצפיות הוא בין 5,000-15,000, אלה לא מספרים מפוצצים כמו במגזר הכללי כי בסוף זה מגיע לקהל מצומצם יותר, אבל זה לאט לאט גדל", אומרת וינברגר. "פעם לסטטוסרית חזקה היו רק 3,000 צפיות בממוצע, והיום היא יכולה להגיע ל-9,000 ול-12,000 צפיות. אלה מספרים מטורפים למגזר".

"זה מרגש לראות כיצד יוצרות תוכן מובילות כמו חני מצליחות לקחת את הטכנולוגיה שלנו ואת הקשר עם חברות ומותגים, ולמקסם את התוצאות על פני פלטפורמות מגוונות", מסר יואב שר, מנכ"ל חברת Humanz שפיתחה פלטפורמת AI המחברת בין יוצרי ויוצרות תוכן למפרסמים. "אנחנו רואים כמובן את השימוש של הטכנולוגיה שלנו באופן נרחב באינסטגרם, אבל חני לוקחת את זה לשלב הבא, היא פוגשת את הקהילה שלה, לא רק דרך האינטסגרם, אלא גם דרך קבוצות וואטסאפ וסטורי בוואטסאפ, ושם מתוך שיח וחיבור אישי היא מצליחה לקדם מוצרים שנותנים מענה מדויק לקהילה שלה. במסגרת העבודה שלנו ב-8 שווקים ברחבי העולם, אנחנו רואים איך הלינקים שלנו משולבים בכל הפלטפורמות המובילות: אינטסגרם, טיקטוק, X, יוטיוב, וואטסאפ ורשתות נוספות".