צ'אטבוט GPT (צילום: Ascannio, shutterstock)
צ'אטבוט GPT|צילום: Ascannio, shutterstock

דומה שאין מי שלא ניסה בתקופה האחרונה לשאול או לבקש משהו מ-Chat GPT. העולם כולו התלהב מהאפשרויות שהבינה המלאכותית נותנת לנו - ציורים ותמונות, שירים, בדיחות, עבודות לבית הספר, סיכומים, מה לא? מי שמסתכלת על כל זה בחשש לא מוסתר היא ענקית החיפוש גוגל. ה-GPT הוא פיתוח של מעבדת מחקר בשם OpenAI, שגם הביאה לעולם את מחולל התמונות DALL-E 2.

למרות ההצלחה של הצ'אטבוט GPT, הוא לא הראשון שעובדים עליו. כבר שנים שגוגל משקיעה בפיתוח צ'אטבוטים, יחד עם חברות טכנולוגיה גדולות אחרות שפועלת בתחום של בינה מלאכותית. למעשה, לגוגל יש כבר צ'אטבוט שיכול להתחרות בצ'אט, ויותר מזה, טכנולוגיית הליבה של OpenAI פותחה גם על ידי חוקרים שעזבו את גוגל.

אז למה גוגל בלחץ? בעיקר בגלל הפרסום. כשאתם נכנסים לגוגל ושואלים משהו, אתם מקבלים לינקים. ידוע לכולם שאם תרצו להופיע בתוצאות החיפוש הראשונות לשלם כסף. והפרסום הזה הוא מה ששווה לגוגל 80% מהכנסותיה ב-2021.

עוד סיבה לדאגה מגיעה מכיוון מיקרוסופט, כאשר השבוע פורסם כי החברה עובדת עם OpenAI על השקת גרסה של מנוע החיפוש הוותיק שלה בינג (Bing) ותשלב בו יכולות בינה מלאכותית כמו של הצ'אטבוט ChatGPT כדי להציג למשתמשים תשובה לשאלותיהם.

אסתר זלצמן, סמנכ
אסתר זלצמן, סמנכ"לית אסטרטגיה ומו"פ בחברת CNWD erPL|צילום: דורון לצטר

אז האם גוגל באמת צריכה להילחץ?

האם אנחנו עומדים לראות ענקית אחת יורדת לטובת הכוכב חדש בשוק? ניסינו לברר עם מומחים בתחום. "ה-GPT הוא כלי שעיקרו טקסט. הרציונל הטכנולוגי של הכלי מתקדם מאוד, ומדובר בטיפול האיכותי והחכם ביותר שיש כיום בטקסט. יחד עם זאת, מדובר בכלי בתולי, שעדיין לא נותן מענה מדויק, ונדרשת עבודה וכברת דרך ארוכה מאוד עד שיוכל למלא את חזונו. אין לנו ספק, כי הוציאו אותו לשימוש כדי להכריז על עצמם כעל הראשונים בתחום", אומרת אסתר זלצמן, סמנכ"לית אסטרטגיה ומו"פ בחברת CNWD erPL, שפיתחה שולחן עבודה עסקי מבוסס AI.

"בנוסף, בל נשכח, שכיום הכלי מתבסס על גוגל והנתונים שניתן להפיק ממנה. אין לו קיום עצמאי. במקביל, גוגל וגם מיקרוסופט הן שחקניות מרכזיות שלא קופאות על השמרים, גם להן יש כלים דומים, שטרם שוחררו לשימוש, מאחר שמבחינתם המענה לא מושלם, והם ישוחררו במהלך 2023".

עידו סבג, WeCcelerate (צילום: יונתן בורא)
עידו סבג, WeCcelerate|צילום: יונתן בורא

זלצמן סבורה ש-GPT לא מאיימת על גוגל: "עד ש-GPT לא תהפוך למאגר כדוגמת גוגל, בסופו של דבר היא עוד פיצ'ר שניזון מגוגל. בנוסף לכך, השימוש ב-GPT מייצר תוצר כמו 'סיכום', 'עבודה אקדמאית', 'פוסט' ועוד מעורר שאלות משפטיות רבות, בעיקר כאלה הנוגעות לקניין רוחני, זכויות יוצרים וסוגיות אתיות", היא אומרת.

"אני משתמש ב-GPT על מנת לקבל תשובות לשאלות שאין להן תשובות חד משמעיות עבורי, ובמקביל משתמש בתשובות שאני מקבל לטובת חשיבה מחוץ לקופסה. התשובות לא תמיד מספקות וגם לא תמיד ההקשרים שחשבתי עליהם מופיעים במערך התשובות שהמחולל מספק, אך אין ספק שזאת מערכת חכמה ואחת מפורצות הדרך שקיימות בעולם", אומר עידו סבג, יועץ טכנולוגי בחברת הייעוץ Weccelertae.

דני שקט, מנהל SEO ושיווק בתוכן (צילום: לוהילי רום שקט)
דני שקט, מנהל SEO ושיווק בתוכן|צילום: לוהילי רום שקט

"כשאני משתמש בזה לתחום העסקי, אז לאחר שאני חוקר מעט את השוק של הלקוח הרלוונטי אני שואל, לעיתים, את המערכת שאלות ספציפיות, על מנת לבחון הצלבה של דברים ומקבל כיוונים נוספים בתחום".

איך זה ישפיע על גוגל?

סבג: "הפגיעה בגוגל היא ישירה, מפני שהוא תחליף למנוע החיפוש שלה. במידה ויהיה טראפיק גדול של אנשים למנוע GPT והרבה יעברו לשם ויעזבו את גוגל עם הזמן, גוגל תפסיד, בגדול, את כל הדאטה שהיא מחזיקה בו של הקהל השבוי והכוח הקנייני שלה.

"לדעתי, בשלב זה גוגל לא תנקוט בצעדים קיצוניים ותהיה בעיקר עם היד על הדופק. אם זה יאיים עליה באופן מעשי - היא תהיה חייבת לחשוף טכנולוגיות שהיא שומרת במגירה לימי משבר כמו זה, ולאפשר לכולם להשתמש באלטרנטיבה מתחרה".

דני שקט, מנהל SEO ושיווק בתוכן, מספר שהוא משתמש ב-GPT כבר מהיום הראשון, אך בגלל מגבלות של איכות התוכן, דיוק עובדתי והקשר, הוא פחות שואל שאלות מתוך רצון לקבל תשובות מוחלטות אלא בעיקר נעזר ב-GPT בשביל סיעור מוחין - השראה לרעיונות לפוסטים, ניסוח משפטים, קיצור מאמרים, הבאת מקורות וכדומה.

לדבריו, בגלל שהמודל מבוסס על סטטיסטיקה ולא על הבנה של המכונה (NLU), המשפטים בנויים בצורה די גנרית וצריך לעשות כמה חזרות "כדי לקבל משהו לעבוד איתו". "אני לא משתמש בתשובות של המחולל כבסיס עובדתי לטקסטים, אלא בעיקר כדי לבנות סיפור או לקבל השראה", אומר שקט. "המטרה של המאמרים היא לתת ערך לקורא או המשתמש, ואת זה מכונה עדיין לא יודעת לעשות, כלומר, ליצור מחשבה מקורית ולהיות 'יצירתית'. זה לא אומר שהיא לא תגיע לשם, אבל כרגע צריך להשתמש ב-GPT כדי להקל על תהליכים והעבודה".

איך זה פוגע בגוגל?

"אני חושב שזה מהווה אתגר לגוגל, אבל היא תצליח להחזיר מלחמה שערה. כבר לפני 3-4 שנים הם הראו יכולות של שיח טלפוני של מכונה מול אדם, על בסיס העוזר האישי. גוגל, לעומת היצירה הסטטיסטית של GPT, מתבססת על הבנת מכונה - מה שמאפשר לה להבין את הסמנטיקה של התוכן. כבר היום יש עלייה בחיפושים דרך קול בגוגל, ולדעתי נראה יותר מזה בעתיד", אומר שקט.

מה גוגל יכולה לעשות כתגובה?

שקט: "בחודשים האחרונים גוגל 'יורדים חזק' על תוכן AI, בהצלחה מוגבלת. אבל זה ברור שלשם זה הולך. כבר יש כל מיני תוכנות שמנסות לאתר 'תוכן AI', והאירוניה היא שהן גם מבוססות על GPT. אפשר לסמוך על גוגל שיש לה גם כן את הטכנולוגיה - היא כבר מעירה את כל צוותי הפיתוח שלה כדי להתמודד עם האיום".

"האמנים ה'ביצועיסטים' יפנו את מקומם למכונות"

מלבד הצ'אטבוט, אמנים ומעצבים גרפיים ניצבים בפני אתגר משמעותי מצד כלי הבינה המלאכותית היוצרים תמונות על פי פקודת טקסט, בהם דאלי 2, מידג'רני, סטייבל דיפיוז'ן ועוד.

איך הבינה המלאכותית משפיעה כבר עכשיו על אמנים ומעצבים? 

"מקצוע העיצוב הוא דינמי מאוד - הכלים והשיטות ליצירה מתעדכנים תדיר, עוד לפני כניסת מחוללי הבינה המלאכותית לתמונה. המעצבים צריכים להתעדכן בהתאם - מי שלא מתקדם לא נשאר במקצוע", מסביר אופיר ליברמן, ראש התמחות עיצוב מוצרים דיגיטליים במחלקה לתקשורת חזותית, שנקר. "נכון להיום, מחוללי ה-AI אמנם מאפשרים גם לאדם מן השורה לייצר דימויים בקלות ובמהירות, אך סביר להניח שמעצב בעל חזון יפיק תוצרים מוצלחים יותר ויידע להעביר בצורה בהירה יותר את המסר למחולל. בעיצוב יש כל כך הרבה מעבר ליצירת הדימוי - זה כמו החלק הגלוי של הקרחון מעל למים. מתחת יש עוד הרבה עשיה משמעותית לא פחות ואולי אף יותר".

לדברי ליברמן, המעצבים שהם early adopters ("מאמצים ראשונים") כבר התחילו לשלב את הכלי הזה בתהליכי העיצוב שלהם - קונספט, השראה, בחינת צבעים ועוד.

אופיר ליברמן, ראש התמחות עיצוב מוצרים דיגיטליים, ש (צילום: שימרית שבתאי)
אופיר ליברמן, ראש התמחות עיצוב מוצרים דיגיטליים, שנקר|צילום: שימרית שבתאי

האם אתה חושב שאנשים יאבדו את עבודתם?

"כמו בתחומים רבים, בעת הנוכחית יש יצרנות בהיקפים עצומים שמתבצעת על ידי בני אדם, כאשר היא יכולה להתבצע על ידי מכונה. כל יום נכתבות מיליוני עבודות 'שבלוניות' באקדמיה ובתעשייה, אלפי לוגואים מעוצבים כל יום, ומיליונים של תמונות ודימויים עולים לרשת בכדי לקדם אדם או ארגון כלשהו. כל עוד הציביליזציה שלנו תמשיך לנפח את הצורך בתקשורת, ידרשו עוד ועוד מסרים כתובים וחזותיים. את היצירות הבסיסיות הללו אין שום סיבה שימשיכו לבצע בני אדם.

"לכן, אני צופה שינוי עמוק במפת העיסוקים. מעצבים רבים ינשרו (גם כך זה מקצוע עם אחוזי נשירה גבוהים), ואילו אחרים יתמקמו בפוזיציות חדשות. כלומר, מעצבים עדיין יידרשו, אנשים בעלי תפיסה עיצובית וחזון יצירתי ימשיכו להיות מבוקשים, אך סביר מאוד להניח שאופן העבודה שלהם ישתנה.

"ה'ביצועיסטים' יפנו את מקומם למכונות, אך האלמנט האנושי יישאר בדמות של 'מעצב על' שיוביל ויברא את הקו העיצובי. קצב הייצור של פתרונות פשוטים יהיה מהיר פי כמה ע"י שימוש בבינה מלאכותית, אך בעיות עולם אמיתיות ומורכבות ידרשו סוג מסוים של מעצבים, שיידע להשתמש בכלים האלה בצורה יצירתית ולא שבלונית".

ומה לגבי פגיעה בזכויות יוצרים? הרי כיום כל אחד יכול לבקש מדאלי, לדוגמה, שיעצב לכם תמונה בסגנון כל אומן שתעלו על הדעת.

"מערכת המשפט ורגולציות שונות נמצאות עדיין בפיגור אדיר בכל הנוגע לזכויות יוצרים של נכסים דיגיטליים", אומר ליברמן. "זה נכון שמחולל דימויים יכול לחקות סגנון של אמן מסוים, אבל כמה מהאומנים הפועלים כיום לא מחקים גם הם באופן כזה או אחר אמנים וסגנונות שקדמו להם? בעידן הנוכחי שבו באופן פוטנציאלי כל יצירה שנוצרה אי פעם קיימת באינטרנט וזמינה לכל האנושות, מה בעצם ההבדל בין אמן אנושי שניגש למידע הזה לבין 'אמן' בעל בינה מלאכותית?"

האם המתכנתים בסכנה?

אחד השימושים שמצאו ברשת לצ'אט של GPT הוא לבקש ממנו לכתוב קוד ולבצע משימות תכנות. אבל האם הבינה המלאכותית יכולה כבר להחליף עבודה של מתכנתים? יוחאי אטון, מייסד-שותף ומנכ״ל חברת cnvrg.io, חברת בת של אינטל שפיתחה מערכת הפעלה למערכות של בינה מלאכותית עבור מפתחים ומדעני נתונים, סבור שהתשובה היא לא.

יוחאי אטון, מייסד-שותף ומנכ״ל חברת cnvrg.io (צילום: WhiteOwl studios)
יוחאי אטון, מייסד-שותף ומנכ״ל חברת cnvrg.io|צילום: WhiteOwl studios

"מודלים של בינה מלאכותית נבנים כדי לייעל את העבודה של מתכנתים, לא להחליף אותה. אני חושב שמתכנתים, מהנדסים ומפתחי תוכנה צריכים ללמוד לנצל את הטכנולוגיה לטובתם", אומר אטון. "בעזרת כלים חדשים שמנגישים את תחום ה-AI, יותר בעלי מקצוע יכולים לעשות שימוש בבינה מלאכותית לטובת שיפור הביצועים העסקיים שלהם. במקום דגש רק על כתיבת קוד, התפקיד ידרוש יותר מיומנויות של הפעלת שיקול דעת, חשיבה יצירתית ומחשבה עסקית, שהם מעבר למה שמודל בינה מלאכותית יכול לספק".

"באופן מסורתי פיתוח ובנייה של בינה מלאכותית הייתה נחלתם של מדעני נתונים בלבד. היום ישנם כלים חדשים אשר מאפשרים גם למהנדסים ומפתחי תוכנה עם רקע במתמטיקה ואלגוריתמים לקחת חלק בפיתוח של בינה מלאכותית", מוסיף אטון.

"אלה חדשות טובות, כיוון שבאמצעות כלים אלה סוגים שונים של בעלי מקצוע יכולים לאמץ בינה מלאכותית וליהנות משיפור וייעול ביצועים. תחום הבינה המלאכותית עדיין לא מימש את הפוטנציאל החבוי בו וטרם הגיע לשיא היכולת. סקר שערכנו ב-cnvrg.io מצביע על כך ששנת 2023 תביא עימה גדילה בהיקף ההשקעות בבינה מלאכותית, חרף המצב הקשה במשק".