חברת איסוף המידע הישראלית ברייט דאטה הגישה אתמול תביעה נגדית נגד X (טוויטר לשעבר) בבית משפט בקליפורניה, בטענה להתנהגות מונופוליסטית. התביעה מגיעה לאחר שבמאי האחרון דחה בית המשפט את תביעת X נגד החברה הישראלית בנושא איסוף מידע מהפלטפורמה. בכתב התביעה של הישראלית נחשף מהלך מפתיע: חברת xAI, חברת הבינה המלאכותית של אילון מאסק, פנתה לברייט דאטה בבקשה לאסוף עבורה מידע מהאינטרנט - רק חודש אחרי ש-X עצמה הפסידה בבית המשפט בתביעה שהגישה נגד ברייט דאטה על איסוף מידע דומה.  

בפסק הדין מחודש מאי האחרון קבע השופט ויליאם אלסאפ כי "X רוצה את שני העולמות: לשמור על ההגנות המשפטיות שלה, אך גם להפעיל זכויות יוצרים כדי לגבות תשלום ממי שרוצה להשתמש בתוכן של המשתמשים". השופט הזהיר כי מתן שליטה מלאה לרשתות חברתיות על איסוף ושימוש במידע ציבורי "מסכן ביצירת מונופול מידע שיפגע באינטרס הציבורי". 

התביעה: "מאסק מנהל אסטרטגיה כפולה ובעייתית"

ברייט דאטה טוענת בתביעתה שמאסק מנהל אסטרטגיה כפולה ובעייתית: מצד אחד, הוא פועל באגרסיביות לחסום גישה למידע ב-X באמצעות שינוי חד-צדדי של תנאי השימוש, חסימת ממשקי API, והגשת תביעות נגד חברות שמנסות לגשת למידע. מצד שני, הוא עצמו משתמש באותו מידע בדיוק כדי לפתח את הצ'אטבוט החדש שלו (Grok), שאמור להתחרות ב-ChatGPT ובמודלי בינה מלאכותית אחרים. לפי הנתונים בתביעה, X שולטת ב-95% משוק הרשתות החברתיות המיידיות, עם היקף עצום של כחצי מיליארד ציוצים ביום ו-180 מיליארד בשנה - מאגר מידע ייחודי שמאסק מנסה לנכס לעצמו. 

המהלכים של מאסק, כך לפי התביעה, נובעים מהמשבר הכלכלי העמוק אליו נקלעה X תחת ניהולו. המפרסמים הגדולים נטשו את הפלטפורמה בעקבות שינויים שנויים במחלוקת במדיניות התוכן, והניסיונות לייצר הכנסות באמצעות מנויי פרימיום נחלו כישלון חרוץ. המשבר הכלכלי חמור במיוחד לאור העובדה שמאסק שילם סכום שיא של 44 מיליארד דולר תמורת רכישת החברה - הרבה מעבר לשווי השוק שלה. כמו כן נטען בתביעה כי ההתנהלות הבעייתי של מאסק הובילה לגידול דרמטי בשווי החברה - מ-44 מיליארד דולר כאמור בעת הרכישה ליותר מ-60 מיליארד דולר כיום. 

"הגיע הזמן שההתנהגות המונופוליסטית והבריונית של טוויטר תיעלם מן העולם", מסר אור לנצ'נר, מנכ"ל ברייט דאטה, "ההתנהלות הזו מעכבת חדשנות ופוגעת בציבור כולו. אנחנו נחושים להיאבק בחזרה במטרה להשיב את הזרימה החופשית של מידע פומבי ברשת".

הכתבה פורסמה במקור באתר גלובס.