מאז תחילת המלחמה, הרשת מופצת באינספור תכנים מסיתים ופייק ניוז מסוכן, שחלק גדול ממנו למעשה מבטל, מכחיש או מעוות את אירועי הזוועה של 7 באוקטובר. ההכחשה הקולקטיבית הזו, כך עולה מדוח חדש שמפרסם ארגון CyberWell, מגובה על ידי הרשתות החברתיות עצמן שלא בהכרח ממהרות להסיר את הפוסטים הללו.
הנתונים עולים ממחקר ראשוני שביצעו אנשי ארגון CyberWell לקראת יום השואה הבינלאומי שחל בסוף השבוע הקרוב. CyberWell הוא ארגון ללא מטרות רווח הפועל למיגור האנטישמיות ברשת באמצעות דאטה וכלי בינה מלאכותית. אירוני לחשוב שלמרות שחמאס ניצל את הרשתות החברתיות כדי להפיץ תכנים מתוך הטבח הנורא, ברשת עדיין מתקיים שיח שמכחיש את היקף הזוועות. כלומר, על אף שהמחבלים עצמם תיעדו את מעשיהם - ברשת מתפשטות טענות על כך שמדינת ישראל, וכן קורבנות האירוע, משקרים ומגזימים.
במסגרת המחקר, נבחנו 910 פרסומים אשר מתוכם 313 זוהו ככאלו המכחישים או מעוותים את אירועי ה-7.10. הפרסומים נדגמו מחמש הרשתות החברתיות המובילות: X (טוויטר לשעבר), פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק ויוטיוב. כמעט מחצית (47.3%) מהפרסומים הגיעו מטוויטר, והיתר מפייסבוק, טיקטוק, אינסטגרם ויוטיוב, בסדר יורד. רובם של הפוסטים, כ-70%, נכתבו באנגלית, והיתר בערבית. בסך הכל, הם זכו ליותר מ-25 מיליון צפיות, אך רק 6% מהם הוסרו לאחר דיווח - מה שמעיד על היקף ההפצה הנרחב של הפייק שנכתב בהם.
אחוז ההסרה הנמוך ביותר לאחר דיווח עמד על 2% ב-X, כאמור, הפלטפורמה העיקרית להפצת תכנים שקריים ומסיתים אלה. CyberWell זיהתה 3 נרטיבים מרכזיים אותם מנסים לקדם מכחישי הטבח: ראשית, הכחשת מעשי האונס והפגיעות המיניות שבוצעו בקורבנות. שנית, הטלת האחריות על הטבח על ישראל עצמה, וקידום קונספירציה לפיה ישראל עושה שימוש ציני באירועי 7 באוקטובר לצורך קבלת תמיכה כלכלית מארה"ב.
"מדובר במדגם ראשוני שנעשה בו אנליזה על מנת לסייע לרשתות החברתיות להוריד את אותו תוכן הכחשה בסקייל בצורה יותר אפקטיבית", אומרת טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ״לית ומייסדת ארגון CyberWell. "מה שהופתענו בעיקר לגלות זה שעל אף שמדובר במדגם קטן, הפוסטים קיבלו חשיפה ומעורבות גבוהה מאוד. מדובר בניתוח שיח מעמיק בנושא שחושף עד כמה הטרנד הזה תופס תאוצה, וזאת במטרה לעצור אותו".