מייסדי גלואט (צילום: gloat)
מייסדי גלואט|צילום: gloat

"טוב שם משמן טוב" אומר הפתגם התנ"כי שכולנו מכירים, אבל האם שם טוב יכול להוביל גם לשמן טוב? או במילים אחרות, האם שם מוצלח, קליט וייחודי יכול להוביל גם להצלחה עסקית וכלכלית?

בחירת שם היא צעד משמעותי בהקמה של כל עסק חדש, על אחת כמה וכמה כשמדובר בחברה בתעשייה צפופה כמו ההייטק. כשחברות רבות מתחרות על מספר מוגבל של לקוחות, עליהן לבלוט באמצעות שם שישקף את הערכים שלהן, אך גם יהיה זכיר ומושך את העין. לעיתים להחלטה הזו אף מתווספים שיקולים נוספים, כמו עלות הדומיין לאתר האינטרנט של החברה, שעשוי להגיע למיליון דולר ויותר. סקרנו מספר חברות בהייטק הישראלי עם שמות שלא שומעים כל יום, ובדקנו איתם מה עומד מאחוריהם.

על שם האל היווני - proteanTecs

בחברת פרוטאנטקס (proteanTecs), המפתחת טכנולוגיה מבוססת דיפ-דאטה לניטור בריאות מערכות אלקטרוניות לכל אורך חייהן, חיפשו שם שישקף את האופי של המוצר ואת החשיבות שלו. "השם הנבחר לוקח השראה מהאל פרוטאוס מהמיתולוגיה היוונית, שהיה בעל יכולת לנבא את העתיד. על פי המסורת, כל מי שלכד את פרוטאוס יכל ללמוד על עתידו", מספרת זהבית גורן, סמנכ"לית משאבי אנוש (VP HR) בחברה. "שם החברה משקף למעשה את 'כוח העל' שלה - היכולת לנטר את מצב בריאות האלקטרוניקה ועל ידי כך לחזות ולהתריע על כשלים עתידיים עוד לפני שהם קורים".

מייסדי proteanTecs (צילום: שרון בוכבינדר)
מייסדי proteanTecs|צילום: שרון בוכבינדר

פרוטאנטקס הוקמה בשנת 2017 על ידי יוצאי מלאנוקס (היום אינבידיה) שי כהן (מנכ"לֹ), אוולין לנדמן (סמנכ"לית טכנולוגיות ראשית) ורוני אשורי (סמנכ"ל תפעול ראשי), שהיו גם ממייסדיה. את השם בחרו לנדמן וכהן והוסיפו לו את הסיומת Tecs כדי ליצור את ההקשר לטכנולוגיה. "התגובות היו מגוונות, מצד אחד זה שם ייחודי וזכיר, ומצד שני, הגיית השם לא זהה באנגלית, בעברית או בשפות נוספות", מוסיפה גורן, "אבל מה שבטוח זה שנושא השם מייצר שיח, אנשים מתעניינים מהו מקור השם ומדוע בחרנו לקרוא כך לחברה".

הפתרון הייחודי של פרוטאנטקס מאפשר לתעשיית האלקטרוניקה להתמודד עם אחת הבעיות הגדולות ביותר שקיימות בה, כשלים ותקלות בשבבים (צ'יפים) שעומדים בבסיסו של כל רכיב אלקטרוני, מהסמארטפון והמחשב ועד למערכות בריאות ופינססים.

הביצה שבוקעת - Frontegg

"יש יתרון אדיר בפרונטאג (Frontegg), זה שם שאף אחד לא שוכח", אומר אביעד מזרחי, סמנכ"ל טכנולוגיה ומייסד שותף בפרונטאג (CTO & Co-Founder), סטארטאפ המפתח מערכת לניהול משתמשים עבור חברות עסקיות. "בעולם הסטארטאפים יש המון שמות שאתה שוכח רבע שעה אחרי ששמעת אותם לראשונה, כל מיני משחקי מילים ועוד. רצינו להתרחק מזה".

"'פרונטאג' בין היתר מזכיר את 'פרונטאנד', מהסיבה הפשוטה שאנחנו די ייחודיים בפתרון שלנו - כי אנחנו נותנים מוצר מבוסס API, אבל כזה שמתממשק עם הפרונטאנד (החלק הגלוי לעין של המוצר), ולא רק עם הבקאנד כמו שקורה במוצרים אחרים", מסביר מזרחי.

מייסדי פרונטאג (צילום: דורון לצטר)
מייסדי פרונטאג|צילום: דורון לצטר

עבור מזרחי, אותה "ביצה" היא בעצם 5 שורות הקוד שהלקוחות של החברה מטמיעים בקוד שלהם, ש"בוקעות" לתשתית ניהול משתמשים שלמה. לדבריו, השם הועלה על ידי שגיא רודין, מנכ"ל החברה ומייסד שותף בעת פגישה של השניים בחוף הים. "'הביצה הקדמית' - ככה כל הלקוחות קוראים לנו בארץ", הוא אומר, "בארצות הברית יש לזה פחות קונוטציה כזאת, אבל כאן כולם שואלים, 'איך חשבתם על השם הזה?'. זה אגב, גם מה שגורם לשם הזה להידבק. זאת גם השאלה הראשונה שכל עובד חדש שואל".

משנים את המשמעות - Gloat

בחברת ה-HR-Tech גלואט (Gloat) שמו לעצמם למטרה להגדיר מחדש את המושג קריירה, ולעזור לארגונים להפוך את כוח העבודה שלהם לגמיש בעזרת בינה מלאכותית (AI). "השם Gloat, שהמשמעות שלו היא 'שמחה לאיד', התגלה כמועדף בשלב מוקדם, מכיוון שהוא בראש ובראשונה עורר רגשות עזים. זו מילה אמיתית שנמצאת במילון, אבל לא נעשה בה שימוש נפוץ ולכן חשבנו נוכל להגדיר מחדש את המשמעות שלה. זה חשוב, מכיוון שלמילה הזו עלולות להיות קונוטציות שליליות", מסביר דני שטיינברג, סמנכ"ל שיווק ומייסד שותף בחברה (CMO & Co-Founder).

שטיינברג מוסיף שהסיבה שנבחר שם כל כך שונה, נועז ואפילו כמעט לא טבעי, היא שאלו מאפייני הטכנולוגיה של גלואט. "אנחנו עובדים קשה כדי לחולל מהפכה בעולמות העבודה והקריירה ולהגדיר מחדש את הצורה שבה תופסים קריירה", הוא אומר. "הפלטפורמה מציעה לארגונים להסתכל על העובדים כאנשים עם מכלול רחב של כישורים שיכולים למלא מגוון תפקידים. עבור העובדים, אנחנו מציעים אפשרויות לפיתוח הקריירה על בסיס השאיפות שלהם דוגמת מנטורינג, קורסים, פרויקטים חוצי מחלקות או משרות מלאות בתוך הארגון. הכל קורה באופן אוטומטי ובהתבסס על בינה מלאכותית".

"חלק מהאנשים אהבו את השם הנבחר, בעוד שאחרים לא האמינו שחברה תבחר לקרוא לעצמה בשם כזה. היה דבר אחד שכולם הסכימו עליו: השם מעורר תגובה רגשית חזקה וזה מה שחיפשנו, רצינו מותג שאנשים יזכרו, שיהדהד אצל כולם", מוסיף שטיינברג. "הבחירה בשם טעון רגשית הרגישה כמו החלטה מסוכנת, אבל יש בה גם מרכיב של סיכון שמגיע עם אימוץ טכנולוגיה שמטרתה לחולל שינוי. גם חברת Slack למשל (פלטפורמת המסרים המיידיים הארגונית) בחרה שם שמבוסס על מילה במילון עם אופי שלילי, שמשמעותה רפוי, מרושל, אבל לאורך השנים היא הצליחה להגדיר מחדש את המושג ולשייך אותו למותג שנבנה".

כיום לקוחות החברה, שמעסיקה ב-300 עובדים בישראל, לונדון, ניו יורק ומלבורן, כוללים תאגידי ענק בארה"ב, אירופה ואסיה, ביניהם נסטלה, יוניליוור, פפסיקו, מאסטרקארד, HSBC, גולדמן זאקס, ספוטיפיי, נוברטיס ועוד. לצד שטיינברג, את החברה ייסדו בן ראובני, המשמש כיום כמנכ"ל ועמיחי שרייבר, סמנכ"ל הטכנולוגיה (CTO).

לזכרם של יובל דגן וטל יפרח ז"ל - YuviTal

חברת יוביטל (YuviTal), המפתחת פתרונות בריאות דיגיטליים לארגונים, נקראת כך על שמם של יובל דגן וטל יפרח ז"ל, שנפלו במבצע צוק איתן והיו פקודיו של מנכ"ל ומייסד שותף של החברה, אלון זילברברג. "יוביטל מנציחה משהו גדול הרבה יותר, את יובל וטל. אנחנו רואים אותם לנגד עינינו בעשייה היומיומית", מספר זילברברג. "החברה שלנו מושתתת על הערכים של יובל וטל, כל העובדים מכירים את הסיפור שלהם והמשפחות נמצאות איתנו בקשר רציף. מה שמנחה אותנו הוא לעשות טוב ולעודד אנשים להיות בריאים יותר. אנחנו שואפים להפיץ טוב לעולם בשמם".

אלון זילברברג, יוביטל (צילום: הדר יואביאן)
אלון זילברברג, יוביטל|צילום: הדר יואביאן

"בחרנו את השם הזה מתוך רצון להנציח את יובל וטל בדרך ייחודית. לא הייתה לנו התלבטות על שמות אחרים. הצעתי את השם, ושני השותפים שלי מיד התלהבו", הוא מוסיף. בתחילה, שיווקה החברה מוצר בשם Rumble שעמד במרכז מאמצי השיווק. ככל שהוציאה החברה מוצרים נוספים, השם YuviTal עבר לקדמת הבמה.

"התגובות למשמע השם תמיד נרגשות, זה ישר מראה על האנושיות של החברה ומחבר אותנו ללקוחות, למשתמשים, לספקים או לכל גוף שיוצר איתנו קשר", מסכם זילברברג. "זה מאוד שונה מחברות אחרות בנוף, ואנשים מעריכים מאוד את ההנצחה הלא שגרתית הזאת. אנחנו חברה גלובלית ונושאים בגאווה את דגל הישראליות ואת צה"ל, וזה לא מובן מאליו".

יובל דגן וטל יפרח ז
יובל דגן וטל יפרח ז"ל, יוביטל|צילום: יוביטל

מתוך פסוק בתנ"ך - Vayyar

השם של חברת ואיאר (Vayyar) נגזר מהמילה העברית התנ"כית "וַיַּרְא", המופיעה למשל בספר בראשית, בפסוק: "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב". ״רצינו מילה עברית שתשקף את העובדה שאנחנו חברה ישראלית, אבל עם משמעות עדינה שתבלוט. זו הסיבה שהחלטנו על המילה המקראית "וירא", שהמשמעות שלה היא 'לראות'", אומר רביב מלמד, מנכ"ל ומייסד שותף בחברה.

"דנתי רבות עם השותפים המייסדים, נפתלי חייט ומירי רטנר, על רעיונות פוטנציאליים לשם החברה שלנו. את הדרך התחלנו עם חזון לפתח דרך יעילה, זולה וניידת יותר לבדיקת סרטן שד בשלבים מוקדמים באמצעות טכנולוגית ההדמייה 4D שלנו, Radar-on-Chip, שרואה דרך סוגים רבים של חפצים וחומרים וחושפת את מה שהעין האנושית לא יכולה לראות. לכן, רצינו שם שמעביר וממחיש את הרעיון של ראייה, אבל ברמה אחת מעל".

מייסדי Vayyar  (צילום: Vayyar imaging)
מייסדי Vayyar |צילום: Vayyar imaging

ואיאר הוקמה ב-2011 על ידי רביב מלמד, לשעבר סגן נשיא חטיבת האלחוט באינטל ישראל, מירי רטנר מבריזקום (סגנית נשיא לפיתוח) ונפתלי חייט, לשעבר המדען הראשי של אלווריון. החברה פיתחה מערך חיישנים המסוגל "לראות" דרך עצמים, גם כאלה המוגנים מפני יכולות אופטיות, ולייצר תמונה תלת-ממדית ללא שימוש במצלמות.

מתוך סרטי הרפתקאות - Kisstera

את חברת קיסתרה (kisstera) הקימו שני שותפים, יפתח "יפתי" קרזנר, המוכר לכם ודאי כזמר ומנחה, ושגב שילטון. לשניהם היו לפני כן בנפרד מספר מיזמים שלא צלחו. ''בחרתי את שם החברה, לאחר שבילדות נהגתי לצפות בסרטי הרפתקאות בטלוויזיה ומאוד הושפעתי מהם. בסרטים הללו לאחר מסע מוצלח ושיבה הביתה, הגיבורים היו כורעים על ברכיהם ומנשקים את האדמה. כלומר, Kiss - לנשק באנגלית ו-Terra - אדמה בלטינית. לכן, פירוש השם Kisstera הוא לנשק את האדמה, בהקשר של הגענו הביתה סוף סוף אחרי מסע ארוך, וזה מסמל את המסע שעברנו עד למיזם הנוכחי. גם בתוך האות K שבלוגו החברה מסתתר בית קטן שהוא הבית אותו הקמתי עם שותפי שגב'', מספר קרזנר.

מייסדי קיסתרה  (צילום: kisstera)
מייסדי קיסתרה |צילום: kisstera


קרזנר מספר כי השם המקורי של החברה היה Fields of Leads ומוסיף: '"השם הראשוני נבחר מכיוון שראו בטכנולוגיה של החברה ככזו שמאפשרת לחברות ענק לבחור את לקוחותיהם בחוכמה וברווחיות מתוך שדות אין-סופיים של לקוחות פוטנציאליים. לאחר התפתחות הטכנולוגיה, הבנתי שהיא בעצם מאפשרת עוד המון רבדים של שימושים ולכן הוחלט ללכת על השם Kisstera, שמסמל חזון גדול ומקיף יותר".
"כל מי ששומע את פירוש השם מתלהב ומאוד מתחבר לרעיון. אנשים שמתעסקים בסטארטאפים ויזמות יודעים כמה ארעיים יכולים להיות החיים של עסק, ולכן הם מאוד מתחברים לרצון לבנות משהו יציב, סופי ובעל מחשבה ארוכת שנים''.

הצורה שהפכה לשם - Hexa 

במקרה של חברת הקסה (Hexa), כבר מהשם אפשר להבין מה היא עושה - שכן משושה (hexagon באנגלית) מהווה צורה שהיא גם דו ממדית וגם תלת ממדית, הממחישה את המעבר שיוצרת החברה - מדו ממד לתלת ממד. החברה הוקמה ב-2019 על ידי יחיאל אטיאס, יונתן קלארק ורן בוכניק, והיא מפתחת פלטפורמה ייחודית שהופכת תכנים דו ממדיים למודלים תלת ממדים.

מייסדי הקסה (צילום: hadrien daudet)
מייסדי הקסה|צילום: hadrien daudet

"השאיפה הייתה לבחור שם קליט שמכיל בין היתר את מה שאנחנו עושים, שם שירגיש טכנולוגי, אבל לא מנוכר וקר כדי לאפשר ללקוחות והמשקיעים שלנו להתחבר אליו בקלות", אומר אטיאס, מנכ"ל החברה. "השם הקסה ישב בצורה מעולה על כל אותן דרישות. כל מה שנשאר לנו בעצם זה לבנות את החברה החדשה סביבו".

דומה לסייבר - Cider

חברת סיידר (Cider) נוסדה בסוף שנת 2020 על ידי מנכ"ל החברה גיא פלכטר (לשעבר מנהל אבטחת המידע בחברת AppsFlyer) ודניאל קריבלביץ׳, המשמש כסמנכ"ל טכנולוגיה ומייסד שותף (CTO & Co-Founder). הפלטפורמה שפיתחו בחברה מספקת לצוותי אבטחה עסקיים המשתמשים במוצר תמונה מעמיקה ומקיפה של הטכנולוגיות, המערכות והתהליכים הקיימים בסביבת הפיתוח של הארגון שלהם. יכולת זו מאפשרת לצוותי האבטחה להטמיע בקרות ופתרונות המותאמים למאפיינים הטכנולוגיים הייחודיים לכל סביבה, וזאת בכדי להיטיב את רמת האבטחה בתוך דקות ספורות. החברה מעסיקה כ-100 עובדים בשלוש יבשות, כשהמטה המרכזי ממוקם בתל אביב.

מייסדי סיידר (צילום: עידן סבח)
מייסדי סיידר|צילום: עידן סבח

"הדבר הראשון שאני ודניאל הגדרנו כשהתחלנו לחשוב על שם לחברה, היה זה שאנחנו רוצים שם קצר וקליט", נזכר פלכטר. "השלב הבא היה לבחון את שאר השמות שקיימים בשוק. בשלב הזה, שמנו לב שלהרבה חברות סייבר יש שמות מאיימים והחלטנו שהשם שלנו יהיה לא כזה". 

"בגלל שאנחנו מתעסקים בעולמות ה-CICD (מתודה בהנדסת תוכנה), חשבנו שיהיה נחמד לשלב את האותיות הללו בשם שלנו. לאחר כמה אופציות שנשללו, הגענו לשם Cider. קצר, קליט, עם קונוטציה חיובית שגם משלב בתוכו את עולמות הסייבר, בהם אנחנו פועלים. הפידבק שאנחנו מקבלים הוא בדיוק מה שקיווינו לו. אנשים אומרים שזה שם כיפי".