להעביר חונכות לכיתה נמוכה יותר תמורת יום בלי תלבושת אחידה? נשמעת הצעה משתלמת. תכירו את חברת FloWeavers, שהוקמה בתחילת 2023 ע"י מיכאל מלול ואריה בן דוד, אשר פיתחה אפליקציה חינוכית שמאפשרת להגביר את מעורבות התלמידים בזמן השיעורים ומחוצה להם, לשפר את המיומנויות החברתיות שלהם, ליישם יוזמות שיתופיות ולהעניק לתלמידים תמורות חינוכיות. 

הכול התחיל כאשר מורה שנחשפה לאפליקציה אחרת של החברה (Shareitt - מרקטפלייס להחלפה של פריטי יד שניה בין אנשים המבוסס על נקודות), פנתה אליה עם רעיון - האם ניתן לממש זאת במסגרת בית הספר. מהר מאוד נוצר חיבור שהוביל לפיתוח אפליקציית Floweavers, המאפשרת למורים להעלות יוזמות חינוכיות ושיתופיות לתלמידים ולבצע אותן בתמורה לצבירת נקודות אישיות וכיתתיות. עם הנקודות האלה התלמידים יכולים לבחור צ'ופרים מטעם בית הספר. 

הפלטפורמה השיתופית מאפשרת למשתמשים ליצור קהילה שיש בה פעילות של "תן וקח", היא זמינה למשתמשי אייפון ואנדרואיד, ובעתיד הקרוב תגיע גם גרסת web, שתאפשר לתלמידים לקחת חלק בפעילות גם בלי מכשיר טלפון נייד.

על פי מלול, החברה פועלת כיום בבית הספר פסגות ע"ש חיים גורי בראש העין ובבית הספר בן גוריון ברמלה, ולפני מספר שבועות החל פיילוט גם בתיכונט ע"ש אלתרמן בתל אביב. האפליקציה מיועדת לילדים בכיתות ה' ומעלה.

מיכאל מלול, מייסד האפליקציית FloWeavers (צילום: יח
מיכאל מלול, מייסד האפליקציית FloWeavers|צילום: יח"צ

"הפעילות מול בתי הספר היא בתשלום, היא מאושרת על ידי משרד החינוך תחת תוכנית גפ"ן, והתשלום נעשה במסגרת התוכנית", מספר מלול ל-mako. "לבתי הספר הגענו בשלב זה מפה לאוזן ובהמלצות של מורים ומנהלים, ששמעו על הפעילות ורצו להביא אותה לתלמידים שלהם".

לדבריו, בין היוזמות הפופולריות שניתן למצוא כיום - צילום סרטון וידאו כחלק מההכנה למבחן עבור תלמידי הכיתה, ארגון הפסקה פעילה לכלל התלמידים, חונכות לילד צעיר בבית הספר, העברת שיעורים לשכבת גיל נמוכה יותר ועוד.

הצ'ופרים המבוקשים ביותר הם להגיע לבית הספר ללא תלבושת אחידה באחד מהימים, להחליף מקומות בכיתה ליום אחד, להשמיע שיר לבחירת התלמידים בסוף השיעור, צפייה כיתתית בסרט לבחירת הכיתה ועוד.

אפליקציית FloWeavers (צילום: צילום מסך)
אפליקציית FloWeavers|צילום: צילום מסך

"התגובות מאוד חיוביות. זו פעילות שמאפשרת למורים לערב את התלמידים בצורה כיפית וחווייתית. התלמידים 'עפים על זה'. עבורם היוזמות הופכות להיות חלק בלתי נפרד מההגעה לבית הספר ומהרצון שלהם להיות חלק", מספר מלול.

תום איתן, מחנכת כיתה שעובדת עם האפליקציה, מסבירה: "לקחתי חלק בפיילוט לתוכנית חדשה במסגרתה רצו להתנסות בשיטות חינוך חדשות, אחרות מהמקובל, במטרה ללמד קצת אחרת. במסגרת התוכנית הכרתי את מיקי מלול שסיפר בכלל על אפליקציה אחרת בשם Shareitt, שם אנשים מחליפים פריטים אחד עם השני בתמורה לנקודות, ובנה לנו מעיין סביבה חברתית נפרדת בתוך האפליקציה לטובת ניסוי חברתי עם התלמידים.

"הבנתי שהילדים לא ימהרו להחליף פריטים אחד עם השני בבית הספר. ניסיתי לחשוב מה כן יהיה אפשר 'להחליף' במסגרת הכיתתית והתחלתי להציע למיקי כל מיני יוזמות, שהן בעצם משימות ומטלות שתלמידים יכולים לעשות עבור הכיתה ועבור עצמם. אותן משימות או מטלות מתקיימות ממילא בבית הספר, רק שלרוב הן נופלות על המורים או על תלמידים שאוהבים להתנדב ולתרום", אומרת איתן.

היא מעלה לאפליקציה משימות והתלמידים משתבצים אליהם לבד ובתמורה זוכים בנקודות ומקבלים הטבות ופרסים.

איזה צ'ופרים ביקשו הילדים?

"לפני שהתחלנו, פניתי לתלמידים, סיפרתי להם על הרעיון ושאלתי אותם - מה הם היו רוצים לקבל בתמורה? הייתי בטוחה שאשמע תשובות כמו כסף, אבל די הופתעתי מהבקשות של התלמידים, שהיו יחסית מאוד פשוטות למימוש. דברים שאני יכולה לאפשר להם. וזה המחיש לי את הכוח שיש לי בידיים, מצד אחד לגרום להם להיות מעורבים יותר ולקחת על עצמם יוזמות שונות, ומצד שני גם לקבל בתמורה צ׳ופרים שמייצרים מעורבות גבוהה יותר בקרב התלמידים. הבקשות שקיבלתי היו להגיע לבית הספר ללא תלבושות למשך יום אחד, או להפוך שיעור אחד למשחק כדור בחוץ, לבחור שיר להשמעה בתחילת השיעור ועוד כל מיני דברים שעשו להם ממש כיף וגרמו להם לרצות לקחת חלק ברעיון".

אפליקציית FloWeavers (צילום: צילום מסך)
אפליקציית FloWeavers|צילום: צילום מסך

איתן חולקת את החוויות הטובות של האפליקציה בקרב התלמידים: "התגובות היו מטורפות. התלמידים אהבו את זה מאוד. אחד הסיפורים הכי מדהימים הוא שבבית הספר היה ילד שההתמודדות איתו הייתה מאוד מורכבת במשך שלוש שנים. מעבר לעובדה שהוא פשוט לא רצה ללמוד, הוא היה מעורב לא מעט בתקריות שונות בבית הספר, ובאופן כללי מדובר על ילד שהגיע מרקע קשה. ניסינו הכל, באמת. הילד פשוט לא תפקד בבית הספר. ואז התחלנו עם הפעילות וגילינו שהילד עורך וידאו מצוין. הוא הפך להיות עורך הווידאו של הכיתה, צילם וערך המון סרטוני הדרכה ולימוד לילדים והפך להיות כוכב. תוך כדי הוא גילה על עצמו שהאנגלית שלו טובה מאוד ושהסרטונים שהוא עורך מלמדים אותו לא מעט, וזה פשוט הכניס את הילד ללופ אחר לגמרי. אני זוכרת שהאמא הגיעה לבית הספר ופגשה אותי ואת מיקי והתרגשה מאוד. היא לא הפסיקה להודות לנו על השינוי אצל הילד שלה וזה ריגש מאוד את כולנו ככה הבנו את הכוח העצום שיש לרעיון הזה".

הילדים של ימינו מחזיקים בסמארטפונים והמורות נאלצות להתמודד עם מתחרה על תשומת הלב שלהם, דווקא המיזם הזה עושה עבורם שינוי: "בסופו של דבר, יש תחרות על הקשב של הילדים בכיתה בין המורה לבין הטלפון, וזהו קרב אבוד. העיסוק סביב הטלפון הפך את המכשיר הזה לאויב. ודווקא כאן הבנו שיש הזדמנות. אני פותחת שיעור ביחד עם המכשיר, אנחנו עוברים על היוזמות, והילדים בוחרים לעצמם איזה יוזמה הם ייקחו ביחד או לחוד, יש ממש שיח סביב זה.

"הם מדברים על מה שהם אוהבים יותר או פחות, ואיזה צ'ופר הם יבקשו. יש ממש התרגשות סביב זה. הדינמיקה של השיעור פתאום מקבלת תפנית חדה. ממצב שכולם מרוכזים במטלה או משימה אחת שהייתי נותנת בעבר, היום יש ל-30 ילדים למעלה מ-40 יוזמות לבחירה, וכל אחד בוחר את מה שמתאים לו, מה שבא לו יותר לעשות, וככה אנחנו מגדילים את המעורבות של כל הכיתה בצורה משמעותית. ילדים עוזרים לילדים אחרים, מגלים את עצמם ואת היכולות שלהם, מתגאים ביוזמות שעשו ומשוויצים בצ׳ופרים שקיבלו. זה עוזר להם לפתח את המיומנויות החברתיות שלהם וזה ההישג הכי גדול שלנו לדעתי".