"תרבות הביטול" היא אחת הסיבות העיקריות לשיח שלילי נגד חברות. אחת החברות שחוות את התופעה בשבועות האחרונים היא דיסני, שזוכה לשיח שלילי ברשת, המלווה בתיאוריות קונספירציה. החברה הישראלית Cyabra, שפיתחה טכנולוגיה המסייעת לחברות, ארגונים ואישי ציבור לנתח את השיח סביב נושאים מסוימים ברשת ולבחון את מידת מהימנותו, סרקה 10,970 פרופילים שהשתתפו בחודשים האחרונים בשיח השלילי נגד דיסני בטוויטר, פייסבוק וטיקטוק, וזיהתה עלייה של 481% בהשטאגים #boycottdisney ו-#canceldisney.
סיאברה מצאה כי המעורבות של דיסני כביכול בשערוריית "אי הפדופילים" של ג'פרי אפשטיין היא אחד הגורמים המרכזיים לשיח השלילי נגד החברה. תיאוריית הקונספירציה שרצה ברשת אומרת כי לא פורסמו שמות של אנשים רבים שהיו מעורבים בפרשה, בהם בכירים בחברת דיסני.
סיאברה סרקה 1,492 פרופילים שדנו בקשר של דיסני לאי, רובם הגיעו מטוויטר, ואחר כך טיקטוק ופייסבוק. העלייה החדה בנושא החלה ב-20-21.11 עם 448 פוסטים בשיא. הגידול בשיח התרחש במקביל לשערורייה שיצר בית האופנה בלנסיאגה, שהעלה קמפיין שנתפס והואשם בתור פורנוגרפיית ילדים. בקמפיין דגמנו ילדים אשר אחזו בתיקים בצורת דובים, שלבושים בלבוש BDSM.
"זיהינו פרופילים רבים שדנו בבלנסיאגה והפיצו מידע מוטעה שבהם המותג היה מעורב בסחר ילדים לאי של אפשטיין, וכן דנו במעורבות של דיסני בשערורייה", אומרים בסיבארה.
כדוגמה להתפשטות דיסאינפורמציה ברשת, הם מציגים תמונה ישנה מאחד ממצעדי הגאווה שקושרה לדיסני, שותפה בטוויטר בחודש אפריל לצד הכיתוב: "הצילו את הילדים מדיסני", וזכתה לחשיפה עצומה של 106 מיליון פרופילים בטוויטר.
Cyabra סרקה את ההאשטאגים #BoycottDisney ו-#CancelDisney בטוויטר, פייסבוק וטיקטוק, ומצאה אותם ב-4,069 פוסטים ותגובות בחודשיים האחרונים – עלייה כאמור של 481%.
במחקר שערכה סביב ניתוח השיח סביב בית האופנה בלנסיאגה, מצאה סיאברה שהסנטימנט החיובי כלפי החברה ירד בעקבות הקמפיין הפרובוקטיבי ב-331% בתוך שבוע. החרם על בלנסיאגה ברשתות החברתיות הוביל לירידה במכירות החברה, כאשר פרופילים רבים הודיעו שלא יקנו יותר בחנויות, והיו דיווחים גם על כך שחנויות נותרו ריקות. הנזק לבלסיאנגה התרחש שבוע לאחר שיח שלילי ברשתות החברתיות.
מהשוואת השיח השלילי בין שני המותגים, בסיאברה טוענים כי אם העמדות השליליות נגד דיסני יימשכו, המותג יכול לחוות נזק חמור, וזה יכול לקרות בטווח הקרוב.
"כחברה שעובדת עם המותגים הגדולים בעולם, ומייצרת עבורם ניתוחים ודוחות על מגמות ברשתות החברתיות, אנחנו רואים חשיבות גדולה בהנגשת מידע חשוב לציבור", אומר דן ברמי, מייסד משותף ומנכ"ל Cyabra. "חברות יכולות לנטר מצבים כאלה ולמנוע אותם בשלבים מוקדמים וכך לדאוג קודם לצרכנים ואחר כך למותג".