שבועיים בדיוק אחרי הבחירות: מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג ומנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי התייצבו היום (שלישי) לשימוע בועדת המשפט של הסנאט האמריקני. השימוע התמקד במדיניות שנקטו פייסבוק וטוויטר לקראת הבחירות ובמהלכן; זאת, מתוך כוונה לערוך מקצה שינויים ושיפורים בפסקה 230, המסירה מבעלי הרשתות והאתרים את האחריות המשפטית לנכתב ולנאמר בתחומן.

כצפוי בוועדה עם רוב רפובליקני, מרבית תשומת הלב הופנתה לג'ק דורסי ול"צנזורה של דעות ימניות ושמרניות על גבי הפלטפורמה". גם החלטתה של טוויטר להגביל את הפצת התחקיר השנוי במחלוקת של הניו יורק פוסט על האנטר ביידן, בנו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שבה למוקד. בשעה שהסנאטורים הרפובליקנים דרשו מצוקרברג ומדורסי תשובות על הצנזור של דעות שמרניות, הסנאטורים הדמוקרטים התמקדו במאמציה ובכישלונותיה של פייסבוק להילחם בהסתה ובהפצת מיסאינפורמציה בהקשר לבחירות ולתהליכים אזרחיים. למרות הצעדים הרגולטוריים המתוכננים נגד ענקיות הטכנולוגיה, הטענות על התנהגות אנטי-תחרותית תפסו מקום שולי בדיון.

כזכור, טוויטר נקטה קו תקיף במיוחד נגד ההפצה של מידע שגוי או מוטעה על ההליך הדמוקרטי: היא הסתירה עשרות מציוציו של הנשיא טראמפ בהם התריע מפני זיוף הבחירות דרך ההצבעה בדואר, והוסיפה אזהרות לציוצים אחרים בהם הכריז על ניצחונו. בהצהרת הפתיחה שלו, מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי התייחס שוב להחלטת הרשת החברתית להסיר את התחקיר של הניו יורק פוסט על בנו של הנשיא הנבחר ביידן.

כפי שעשה בשימוע בפני ועדת המסחר שישה ימים לפני הבחירות, דורסי שב והצהיר כי טוויטר טעתה בהחלטתה להגביל את הפצת התחקיר ובחסימה הזמנית של העיתון השמרני. יחד עם זאת, דורסי הדגיש שטוויטר עדכנה את מדיניותה בעקבות המקרה. בהמשך דבריו התייחס מנכ"ל טוויטר לצעדים נוספים שננקטו לקראת הבחירות לנשיאות, ולצעדים שננקטים היום כדי להפוך את השיח ל"בריא יותר".

גם מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג התייחס לצעדים שננקטו כדי למתן את השיח לקראת הבחירות וכדי למנוע התערבות חיצונית. בהצהרת הפתיחה שלו ציין צוקרברג כי פייסבוק "עזרה ל-4.5 מיליון אנשים להירשם להצבעה בפייסבוק, באינסטגרם ובמסנג'ר", וסייעה לכ-100,000 אנשים להירשם לעבודה בקלפיות. צוקרברג הזכיר גם את מרכז המידע שהוקם בפלטפורמות השונות לקראת הבחירות (Voting Information Center), שנצפה על ידי 140 מיליון משתמשים לקראת הבחירות ובמהלכן – וציין כי פייסבוק תייגה לא פחות מ-150 מיליון פרסומים מוטעים או לא מדויקים הודות לעבודתה עם בודקי עובדות.


בתום דברי הפתיחה פנה יו"ר הועדה הרפובליקני לינדזי גרהם לצוקרברג ושאל אותו האם הוא חושב שפייסבוק "עשויה להיות ממכרת". צוקרברג ענה כי פייסבוק לא מייעדת את המוצר להיות ממכר, "אלא שימושי ומשמעותי ככל האפשר עבור המשתמשים". כשנשאל האם צפה בסרט "מסך עשן" (The Social Dilemma), ענה צוקרברג כי הוא "שמע עליו". דורסי השיב בשלילה.

בפנייה לצוקרברג, הסנאטור הדמוקרטי ריצ'ארד בלומנטל התייחס לציוציו של סטיב באנון, יועצו לשעבר של הנשיא טראמפ, ב-6 בנובמבר, בהם קרא "לערוף את ראשיהם של ד"ר פאוצ'י וראש ה-FBI". בשעה שטוויטר חסמה את הציוץ ואת חשבונו של באנון, פייסבוק לא נקטה בצעדים דומים, וצוקרברג סירב להתחייב להסיר את חשבונו של באנון. כיאה לסנאטור דמוקרטי, בלומנטל קבל שפייסבוק לא נוקטת בקו נוקשה מספיק נגד הפצת תיאוריות קונספירציה כמו QAnon בקרב הקהילה ההיספאנית. 

מצדו הרפובליקני של המתרס עלו טענות חוזרות ונשנות על צנזורה של דעות שמרניות וימניות בטוויטר. בתגובה להסכמתם של צוקרברג ודורסי כי טעו בחלק מהחלטותיהם, הסנאטור הרפובליקני מייק לי טען כי הטעויות קורות לרוב "בצד אחד של המפה הפוליטית". עוד הוסיף הסנאטור לי כי כ-92% מעובדי פייסבוק וכ-99% תרמו למפלגה הדמוקרטית. 

במהלך השימוע הופנתה לצוקרברג שאלה נוספת המתייחסת לתנועת המחאה הרפובליקנית "Stop the Steal" (עצרו את הגניבה), שהתאגדה בעקבות הצהרותיו של טראמפ על זיוף והונאת הבחירות. פייסבוק הסירה קבוצות שהוקמו בנושא, כשחלקן גדלו במהירות מסחררת וצברו 300,000 משתמשים תוך יום. "אני מודאג מזה מאוד", אמר צוקרברג בתגובה לדברים. "חשוב לנו שאנשים לא ישתמשו בפלטפורמה שלנו כדי לעודד תסיסה אזרחית".


השימוע האחרון אליו נקראו צוקרברג ודורסי נערך לפני פחות משלושה שבועות. השימוע בועדת המסחר של הסנאט, בו השתתף גם מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי, עסק באופן רשמי בפסקה 230, המסירה מהרשתות החברתיות את האחריות המשפטית על המתפרסם בהןבפועל, ראשי החברות נשאלו על מדיניות סינון התכנים שלהן ועל ההשלכות האפשריות של תוצאות הבחירות - ונאלצו להתמודד עם שאלות על התחקיר השנוי במחלוקת של הניו יורק פוסט על האנטר ביידן, בנו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן

גם אז עמד מנכ"ל ומייסד טוויטר ג'ק דורסי במרכז תשומת הלב של חברי הועדה הרפובליקנים. הנציגים הדמוקרטים בשימוע בחרו להתמקד דווקא בתפקידן של הרשתות החברתיות כמקפצה להפצת תוכן קיצוני, פוגעני ושקרי, במיוחד לפני הבחירות. לכן, הם הפנו את מרבית האש למייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג.

מדובר בתקופה לא פשוטה עבור צוקרברג, שניצב בימים אלה בפני תסבוכת רגולטורית קשה במיוחד. נציבות הסחר הפדרלית (FTC) שוקלת להגיש נגד פייסבוק תביעה, ושתובעים מ-48 מדינות בארצות הברית מתכוונים לתבוע את הרשת החברתית במהלך החודש