חודש אוקטובר, שמגיע לסיומו השבוע, הוא חודש המודעות לסרטן השד - השכיח ביותר בקרב נשים. חברות רבות במשק, עיריות, שחקני ליגת העל בכדורגל ועוד, ציינו אותו והבליטו את הצבע הוורוד המסמל אותו, וגם מקומן של חברות ההייטק לא נפקד כאן.
בחברת "מינט מדיה" בחרו בעובדת החברה, רעות סוקולוסקי גל, המשמשת כראש צוות בדיקות איכות ואוטומציה וחלתה פעמיים בסרטן השד, לשתף את סיפורה מול כולם, כדי להעלות את המודעות לגילוי מוקדם של המחלה.
סוקולוסקי גל הייתה יועצת פרלמנטרית של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, כאשר גילתה בגיל 28 שהיא חולה בסרטן השד לראשונה. לאחר שהחלימה, החליטה לעבור להייטק, וכשנתיים אחרי זה המחלה תקפה אותה בשנית – הפעם כשהיא בחופשת לידה.
"כשקיבלתי את הבשורה שחליתי בסרטן שד בפעם הראשונה, התחלתי להבין את הקושי של צעירים להילחם במחלה. לחלק מהאנשים קשה יותר להתמודד עם ההחלמה והחזרה לחיים מאשר עם המחלה עצמה", מספרת סוקולוסקי גל ל-mako. "צריך להשאיר מאחור את הכאבים הפיזיים והנפשיים שליוו אותנו תקופה ארוכה ולחפש ולמצוא את עצמנו מחדש, בזמן שרוב בני גילנו נמצאים בפיק של החיים".
סוקולוסקי גל זכתה לתמיכה ולעזרה מצד חבריה, משפחתה וחברת הכנסת איתה עבדה, ויחד עם זאת חשה שהיא מתקשה לחזור למסלול החיים שלה כדוברת בכנסת, גם לאחר שהחלימה.
"היו לי הרבה שאלות לעצמי על מה אני רוצה לעשות ואילו שינויים אני רוצה לבצע בחיים שלי. המשכתי עוד תקופה בעבודה כדוברת, אבל משהו בי רצה לשנות. חשבתי שעברתי דברים קשים מספיק כדי שיהיה לי את האומץ 'לקפוץ למים' ולהתחיל משהו חדש", היא מספרת.
אל עולם ההייטק סוקולוסקי גל נחשפה לדבריה בזמן טיול ברוטשילד, לפני כ-3 וחצי שנים. "ראיתי בניין גדול לשימור, וצעירים וצעירות יוצאים ונכנסים וחשבתי שיהיה מדהים לעבוד במקום כזה, למרות שלא היה לי מושג מה הם עושים. אחרי כמה זמן גיליתי שידיד שלי עובד בבניין, הזה והודעתי לו שיום אחד אני אבוא לעבוד איתו שם, ובאמת ברגע שנפתחה שם משרה הוא עזר לי להגיע לראיון", היא מספרת.
"אני זוכרת את הלחץ שהייתי בו שהגעתי לראיון. זה היה הראיון הראשון שלי עם שיער קצוץ, אחרי שהייתה לי קרחת מהטיפולים, והייתי מאוד חסרת ביטחון, אבל המראיינת כנראה זיהתה את הפוטנציאל כי היא החליטה לתת לי את ההזדמנות לעבוד אצלה, וככה התחלתי את דרכי בחברת מינט מדיה".
לאחר שנתיים של עבודה, סוקולוסקי גל נכנסה להריון. לאחר שילדה את בתה, תכננה לחזור לעבודה תוך ארבעה חודשים, אולם בערך שבוע לפני סיום החופשה – הסרטן טלטל את עולמה בפעם השנייה.
"התקשרתי למנהלת שלי, התנצלתי בפניה שאני לא אוכל לחזור ושאני מצטערת כל כך, אבל הסרטן שלי חזר ושאני מקווה שאחרי שאחלים, ואני לא יודעת מתי זה יהיה, אחזור לעבוד, אם יהיה עדיין תקן. היא מיד ובלי להתבלבל ענתה לי שאני לא הולכת לשום מקום והתפקיד שלי הוא שלי והוא מחכה לי, לא משנה כמה זמן ייקח ושהיא איתי לאורך כל הדרך", נזכרת סוקולוסקי גל.
"בשיחה ההיא לא הבנתי כמה היא איתי וכמה צמוד זה הולך להיות. נאלצתי להיעדר מהעבודה מעבר לחופשת הלידה עוד כמעט 4 חודשים, בהם עברתי ניתוח נוסף להוצאת הגידול, טיפולים כימותרפיים פעם שניה ושוב הקרנות שאותן עשיתי אחרי שחזרתי לעבודה".
"אחד הדברים שחששתי מהם היה שכל השנתיים שעבדתי קשה כדי להוכיח את עצמי ולהתקדם 'ייזרקו לפח', כי לא הייתי תקופה ובטוח אני צריכה עכשיו להתחיל מחדש, אבל לא", אומרת סוקולוסקי גל. "לא רק שלא התחלתי מחדש ולרגע לא נתנו לי את ההרגשה שאני צריכה להוכיח את עצמי, קיבלתי קידום והפכתי לראש צוות, חודש אחרי שחזרתי. זו אמירה חשובה שאומרת הרבה על המקום הזה. נשים תמיד חוששת שהיריון ולידה יפגעו להן בקריירה, אבל אצלנו קודמתי אחרי היריון, לידה ומחלה, ואני מקווה שזאת תהיה דוגמה לעוד ארגונים וחברות".
כיום סוקולוסקי גל פעילת בקהילת חלאסרטן, שמלווה צעירים שחולים בסרטן. "לצערי משיחות רבות עם חברי הקהילה, אני יודעת שהחיבוק הזה שקיבלתי הוא לא מובן מאליו. שמעתי כל כך הרבה סיפורים על איך צעירה שחלתה, לא רק נלחמת כרגע על החיים שלה והכל קורס לה, אלא היא גם מאבדת מקום עבודה ונשכחת ממנו, למרות כל ההשקעה שנתנה עד לרגע שחלתה", היא אומרת.
"בתור מנהלת שמראיינת עשרות מועמדים בשנה, תמיד מהדהדים לי בראש הנתונים בהם רעות שיתפה אותי לגבי כמה קשה למחלימים לחזור למעגל העבודה, כמה חסמים מוצבים בפניהם וכמה מעסיקים נוטים לחשוש לגייס מחלימים", אומרת שני טסמן, דיירקטורית מחלקת איכות, אוטומציה וניהול במינט מדיה. "אם יש מסר אחד שאני יכולה להעביר למנהלים ולמנהלות זה לראות את הבן/בת אדם שיושבים לפנייך, ולא לתת למצב הרפואי להגדיר את האדם".
"התהליך של רעות עזר לי באופן אישי ולנו כחברה להבין את האחריות שלנו לעובדים ועובדות שמתמודדים עם מחלות קשות והמחויבות שלנו לתמוך בהם בפן הכלכלי, אישי וחברתי. ביחד עם צוות ה- HR שליוו את התהליך החלטנו על פוליסת תמיכה, הכוללת בין היתר תשלום שכר מלא במשך תקופה משמעותית של הטיפולים במחלות שנחשבות סופניות", מוסיף אסף פלד, מייסד ומנכ"ל מינט מדיה.
שינוי הלוגו לוורוד, בדיקות במשרד ותרומה לעמותות
בשנים האחרונות חברות הייטק רבות פועלות לעורר מודעות לסרטן השד בקרב עובדיהן, בעיקר בחודש אוקטובר, ומסייעות לעובדות עם בדיקות למשל שהן עורכות במשרדים.
מיקרוסופט תורמת עשרות אלפי שקלים לעמותת "חלאסרטן", ולרגל חודש המודעות לסרטן השד, צבעה בוורוד את לוגו החברה שעל גבי קמפוס מיקרוסופט בהרצליה וקמפוס החברה בחיפה. בנוסף, העובדים השתתפו בריצה משותפת עם עמותת "גמאני רצה", מיזם ארצי של קבוצות ריצה חברתיות קהילתיות לנשים, שמתמודדות או מחלימות מסרטן השד או סרטן נשי אחר. לצד זאת, נערכו בדיקות שד בקמפוס מיקרוסופט על ידי רופאות ורופאים המתמחים בבדיקות שד וכן שיחה עם עובדת מיקרוסופט ואחותה, אשר החלימה מהמחלה.
בחברת לייטריקס מאפשרים לכלל עובדות ועובדי החברה והפרטנריות שלהן.ם לקיים בדיקות לגילוי סרטן השד במשרדי החברה. בנוסף, מעצבי החברה עיצבו חולצות ורודות מיוחדות וב-26.10 כלל עובדי החברה בכל המשרדים בעולם לבשו את החולצות. עמותת חלאסרטן יחד עם לייטריקס ימכרו את החולצות בעלות של 20 שקל לחולצה, וההכנסות ייתרמו לעמותת "אחת מתשע".
על כל הפעילות שתתקיים בחודש הזה אחראי עידן מגידיש, מנהל המו"פ בחיפה. לפני מספר שנים אשתו של עידן, גל (עובדת בקרן ההשקעות של מייקרוסופט) חלתה במחלה ויחד הם החלו במאבק להחלמתה. במהלך ההתמודדות מול המחלה הם נתקלו בקושי רב מול הרשויות ויחד עם חלאסרטן וגורמים נוספים הם הקימו את מיזם "הגל הירוק" - טופס דיגיטלי שמאפשר לחולי סרטן לקבל את ההטבות וההקלות המגיעות להם מהרשויות בתוך עשרה ימים לכל היותר. מדובר בפתרון טכנולוגי שמקל על אלפי חולים את ההתמודדות מול המחלה.
חברת Redis וחברת Ai21 הציעו השנה בדיקות לעובדות המשרד עם כירורגית שד שהגיעה למשרדים מהמרכז הרפואי שיבא. כמו כן, גם Redis שיתפה פעולה עם עמותת "גמאני רצה".
סיילספורס מסבסדת לעובדים ולבני משפחותיהם בדיקות אבחנתיות, כולל ממוגרפיה, ייעוץ עם רופאים מהמומחים בעולם, טיפולים מתקדמים ושימוש בטכנולוגיות חדשניות בארץ ובעולם (כולל טיפולים אונקולוגיים), תרופות מתקדמות ועוד.
בחברת אינקרדיבילד הקצו יום בדיקות מרוכז על חשבון החברה לכל העובדות. כמו כן, לוגו החברה הוחלף לוורוד בעמודי המדיה החברתית שלה לצד התאמת המסרים והתוכן שהותאמו לנושא.
קלאודזון (CloudZone), חברת הענן של מטריקס, שכרו בחברה למשך חודש מספר כיסאות ורודים של חברת כתר, כאשר על כל כיסא הוצמד קוד QR אותו העובדים והעובדות יכלו לסרוק, לקבל מידע נוסף על סרטן השד ולהזמין ישירות תור לבדיקה. פעילות זו מתווספת לשינוי לוגו החברה ברשתות החברתיות לצבע ורוד.
בקורנית דיגיטל החליפו את צבעי הלוגו לוורוד, שלחו תקשורים שונים לכלל העובדים במטרה להגביר מודעות בנושא, וכן חילקו קופסת ממתקים בצבעי הקמפיין לעובדים במטרה להגביר את המודעות. מלבד פעילויות אלו, קורנית מעניקה לכל עובד ועובדת בני 40+ סקר רפואי מקיף בבית חולים תל השומר אחת לשנתיים, כאשר בדיקת ממוגרפיה הינה חלק מהבדיקות הכלולות בסקר.
בחברת AppsFlyer הזמינו את נשות המשרד ואת בנות הזוג של העובדים והעובדות להיבדק אצל כירוגית שד שהגיעה למשרד כמדי שנה, זאת כחלק מחודש המודעות לסרטן השד. נערכו שלושה ימי בדיקות מרוכזים במשרדי החברה בהרצליה, אליהם נרשמו מאות נשים.
חברת Silverfort יזמה פעילות בת חודש ימים שבסופה תתרום כסף לחקר סרטן השד. על כל פעילות שיזמו העובדים או לקחו בה חלק, הם צברו נקודות שיומרו בסוף החודש לדולרים, שאותם יתרמו לעמותה לחקר הסרטן. עיקרי הפעילויות יהיו ברשתות החברתיות ויתבצעו באמצעות שיתופי תמונות, פוסטים וסיפורים ברשת. בין הפעילויות, להוסיף חתימת מייל עם הלוגו המחודש, גברים מגדלים שפם, תרומת שיער, תחרות לבישת פרטים ורודים המזוהים עם המחלה, שינוי תמונת פרופיל עם לוגו המודעות. בנוסף מתוכנן גם יום מרוכז בו יגיע רופא כירורג שד ויבדוק את העובדים לבחירתם (גם הבדיקה תזכה בנקודות שיומרו לכסף לתרומה).
בחברת Nucleai שינו את לוגו החברה בכלל הפלטפורמות החברתיות ושיתפו מידע וסיפורים אישיים. בנוסף, החברה הקדישה יום להרצאות של העובדים שהיו אחראים על פרויקט הפיתוח של סרטן השד בחברה. לסיום הפעילות, צוותים נבחרים מהחברה בארץ ובחו"ל יצאו לריצה של 5 קילומטרים להעלאת המודעות לגילוי מוקדם וכתמיכה לעידוד המחקר בסרטן השד.
עובדי Digital Turbine אירחו דוברת מעמותת "אחת מתשע", שסיפרה על רגעי ההתמודדות שלה עם המחלה.