מאז תחילת המלחמה שיח השנאה סביב ישראל הגיע לשיאים חדשים, ומיליוני פוסטים ברשתות החברתיות והתייחסויות שליליות בכלי התקשורת הזרים הציפו את הרשת. מנתונים שנדגמו ונאספו עבור N12 על ידי הטכנולוגיה של חברת "סקופר" המתמחה בניטור ומחקר שיח גולשים עולה כי השיח בחו"ל לגבי החטופים הישראלים דעך במהלך המלחמה באופן חד יותר מהשיח האנטי-ישראלי, וכי החודש נרשם שיא שלילי בהיקף השיח על החטופים.

לפי הנתונים שנדגמו, השיח השלילי ברשת ובכלי התקשורת הזרים לגבי המלחמה של ישראל בחמאס והשיח לגבי החטופים דעכו שניהם בהדרגה ככל שהמלחמה התקדמה. עם זאת, בעוד שכמות האזכורים השליליים לגבי ישראל דעכה בכ-70% מתחילת המלחמה ועד היום, מספר האזכורים לגבי החטופים דעך בכ-80% - מגמה שעשויה להיות מדאיגה עבור הנראטיב הישראלי.

הנתונים כוללים דגימה של אזכורים באנגלית ברשת X (לשעבר טוויטר) ובכלי התקשורת הזרים, של משתמשים עם יותר מ-10 עוקבים וכלי תקשורת עם יותר מ-500 אלף כניסות יומיות. האזכורים קושרו באמצעות מילות מפתח לחטופים או לשיח נגד המלחמה של ישראל בעזה.

לאורך המלחמה כולה העולם דיבר הרבה פחות על החטופים מאשר ביקר את ישראל - מאז תחילת המלחמה יש כ-110 אלף אזכורים בממוצע ביום לחטופים, ויותר מחצי מיליון אזכורים אנטי-ישראליים הנוגעים למלחמה בעזה. בחודשיים האחרונים השיח סביב החטופים הגיע לשפל (54 אלף אזכורים בממוצע ביום לפי הדגימה), וגם מספר האזכורים השליליים לגבי ישראל בהקשר של המלחמה בעזה הגיע למספר הנמוך ביותר מאז תחילת המלחמה, אך עדיין בשיעור גבוה מאוד (387  אלף אזכורים בממוצע ביום לפי הדגימה).

הפגנות פרו-פלסטיניות (צילום: AP)
צילום: AP

באופן לא מפתיע, הנתונים מצביעים על זינוק בביקורת על ישראל או בשיח על החטופים בעקבות אירועים משמעותיים במלחמה. לדוגמה, ב-3 ביוני הודיע דובר צה"ל על מותם של החטופים נדב פופלוול, חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר, ובאותו היום נרשם זינוק של כ-150% בשיח על החטופים. באופן דומה, השיח האנטי-ישראלי זינק עם פתיחת המערכה העצימה בלבנון, אך צנח במהירות לאחר מכן.

בחודשים שאחרי פריצת המלחמה פרסמנו שלפי ניתוח "סקופר" רוב מכריע של 77% מהפוסטים ברשתות החברתיות והכתבות בכלי התקשורת הבינלאומיים הגדולים הם נגד ישראל. עיקר השיח (58%) נעשה ברשת החברתית X, ואינסטגרם תפס את המקום השני (18%). נראה שהיום, יותר משנה לפרוץ המלחמה, השיח האנטי-ישראלי אמנם בדעיכה אך עדיין קיים בהיקף גדול ברשתות, בעוד שהשיח בעולם על החטופים נמצא בשפל.

טוויטר X (צילום: AP)
רוב השיח על ישראל - ברשת X|צילום: AP