הודעות הספאם למכשירי הסלולר הפכו לתופעה כבר לפני כמה שנים. כעת מספר לקוחות של חברת וויקום (wecome) החליטו לקום, לתבוע ולנסות לשים סוף לתופעה הזו.
ביום רביעי הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברת וויקום מובייל אשר שלחה לכאורה הודעות ספאם, למרות חוק הספאם. כעת היא נאלצת להתמודד עם תביעה ייצוגית על סך 12.5 מיליון.
כזכור בחודש מאי 2008 ,נדרש המחוקק הישראלי לנושא, כאשר הכנסת קיבלה את תיקון 40 לחוק, במסגרתו תוקן סעיף 30א' לחוק התקשורת, הידוע בכינויו חוק הספאם. כך נקבע, כי לאיסור בדבר משלוח מסרים פרסומיים בפקסימיליה, יתווסף איסור דומה אף בנוגע למערכת חיוג אוטומטית, הודעות אלקטרוניות ואס.אמ.אסים.
חברת וויקום מובייל, היא חברה סלולרית אשר בעבר נקראה אקספון ולאחר מכן we4g, אשר טוענת באתר האינטרנט שלה כי היא רשת סלולרית מתקדמת, הוגנת, שקופה ודיגיטלית יותר. "אנו נעניק חוויית שירות מתקדמת, נגישה, וזמינה בכל ערוץ דיגיטלי: בצ'אט באתר, סמס, פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, טוויטר ואי-מייל. חזון זה נולד מתוך ההבנה שבחברת סלולר מתקדמת, הקהל הישראלי הוא לא רק חלק מאיתנו – הוא אנחנו. ואנחנו זה wecom".
בפועל מספר לקוחות של החברה טוענים שהם כי הם ממשיכים לקבל הודעות ספאם, פרסומות, אליהם לטלפון. החברה אשר שינתה את שמה, שלחה הודעות לכלל לקוחותיה. חלק לקוחות התלוננו בפני החברה כי קיבלו את אותם פרסומות ללא הסכמה.
בהתחלה חברת וויקום טענה כי מדובר בטעות של עובד. בשיחה עם אחד הלקוחות שהגישו את התביעה, הוא ניסה לברר מי אותו עובד חיצוני ועל מה בדיוק מדובר כשלו, החברה הפסיקה לענות לו. כמו כן, הלקוחות ממשיכים להתלונן שרק לפני כשבוע המשיכו לקבל הודעות פרסומיות ללא הפסקה.
על אף שהלקוחות ניסו לעצור את התופעה, היא המשיכה. כעבור כחודש מאותה השיחה, החברה יצאה בקמפיין חדש ובמסגרתו שלחה דברי פרסומת נוספים ללא הסכמה ואפילו ללקוחות שכבר עזבו את החברה. בשיחה שקיים לקוח התובע אותם עם נציגת החברה היא הודתה שהחברה שלחה את ההודעות לכל הלקוחות שהיו לה בעבר ועזבו.
"הייתי לקוח של חברת וויקום מובייל עד חודש מרץ 2022. בזמן שהייתי לקוח שלהם החברה לא שלחה לי דברי פרסומת, אולם לאחר חצי שנה שלחה לי לראשונה דבר פרסומת" אומר הלקוח ועורך הדין יוסי גבאי. גבאי לא לבדו וישנם לקוחות נוספים אשר פנו לערכות משפטיות.
גבאי שאל את הנציגה בשיחת הטלפון: "אני מופיע כמישהו שמסכים לקבל הודעות שיווקיות?", העובדת השיבה לו: "אין לי דרך לראות את זה. זה לא הודעה שיווקית. שלחנו היום הודעה באופן אה... לכל הלקוחות שלנו שהיו בעבר. זה הכול. זה לא איזה משהו שוויקי. היית אצלנו בעבר". גבאי המשיך את השיחה וענה: "אני אף פעם לא מסכים. אני סולד מזה בצורה מטורפת". אך בפועל הוא המשיך וקיבל הודעות כתובות.
גבאי מוסיף כי: "דבר הפרסומת הפתיע אותי מאוד, כי גם אם הייתה לחברה הסכמה לשלוח לי פרסומות, מהמועד שבו הודעתי לחברה על סיום ההתקשרות - הודעתי על סירוב לקבל דברי פרסומת. לכן פניתי לחברת וויקום, ובשיחה עם נציגת שירות, נמסר לי כי החברה יצאה בקמפיין אשר במסגרתו נשלחה הודעה המציעה לכל מי שהיו לקוחות החברה בעבר להצטרף שוב לחברה".
לפי גבאי מדובר בתפוצה רחבה של עשרות ומאות אלפי נמענים שקיבלו דבר פרסומת בניגוד לחוק. גבאי פעל ופנה לעורכי הדין תום שנפ ואוהד שמילוביץ: "מיד אחרי שקיבלתי את המענה מנציגת השירות וכחלק מהמאבק במיגור תופעת הספאם, פעלתי על מנת לקדם פנייה לערכאות המשפטיות. כמו כל עם ישראל, גם אני שונא דברי פרסומת. הדבר מטריד ומציק במהלך היום - והכל על מנת לקדם חברה שהבעתי את חוסר שביעות הרצון ממנה במועד הניתוק. אני מקווה שההליך יוביל להרתעה גם ביחס לחברות גדולות כמו וויקום, שעושות דין לעצמן ומטרידות את הציבור".
עורכי הדין תום שנפ ואוהד שמילוביץ הגיבו: "משרדנו קיבל פניות ממספר לקוחות בקשר לדברי פרסומת שנשלחו על ידי החברה בניגוד להוראות הדין. במסגרת המענה לפנייה המקדימה טענה החברה כי דברי הפרסומת נשלחו על ידי חברה מטעמה באופן שגוי (לכאורה) ולא על ידי החברה עצמה, אולם זמן קצר לאחר מכן התקבל דבר פרסומת נוסף מהחברה. משיחה שערך אחד המבקשים עם נציגת החברה, התברר כי החברה פתחה בקמפיין מכירות חדש ובמסגרתו בחרה לשלוח דברי פרסומת לכל לקוחותיה לשעבר, באופן פסול, ללא הסכמתם של הנמענים ובניגוד להוראות חוק התקשורת."
מחברת וויקום נמסר בתגובה: ״אנחנו לא מכירים תביעה כזאת. ונכון לרגע זה לא נתקבלה שום תביעה כנגד החברה״.