אחרי הסטורי של אווה, שעלה בשנת 2019 לאינסטגרם וזכה להצלחה עולמית ולנתוני צפייה מרשימים, גם השנה נמשכת הנגשת זיכרון השואה ברשתות החברתיות. דוברת פייסבוק ואינסטגרם בישראל, מעין שריג, חברה לעמותת "לתת", והתוצאה הייתה הפרויקט "מעלים זיכרון", בו כוכבים ומשפיעני רשת פגשו שורדי שואה, ראיינו אותם בביתם באמצעות הטלפון הנייד שלהם והעלו את קטעי הווידיאו לסטורי. נועה קירל, נטע אלחמיסטר, מעיין אדם, ליאל אלי, מאיה ורטהיימר, יעל גולדמן ושר פיטנס, הם רק חלק מבין המשפיענים שנבחרו לפרויקט.

לאור העובדה שהפרויקט פונה לקהל צעיר יותר, עלה הצורך להסביר ולהנגיש מונחים בסיסיים מתקופת השואה. הסטורי שובצו בשקפים שהוכנו מראש בפורמט זהה, וכוללים את הביוגרפיה של ניצול או ניצולת השואה, ציטוטים בולטים מדבריו וקטעים מוויקיפדיה המסבירים על המקומות בהם חוו את המלחמה, כמו גטו לודז' וגטו ורשה, לדוגמה. בסוף הסטורי מופיע קישור לתרומה לעמותה המסייעת לניצולי שואה החיים כיום. "כשאני הייתי צעירה, הייתי מדליקה טלוויזיה ביום השואה וכל הערוצים היו על זה, ואם הייתי מכבה ומדליקה רדיו, כל השירים בגלגלצ היו עצובים. היום הרבה יותר קל לדור הצעיר לברוח מהיום הזה", מספרת שריג, בת 38. "יש אינסטגרם, יוטיוב, ספוטיפיי, אפל מיוזיק ונורא קל להתחמק, גם למבוגרים. הרי מדובר בתוכן מאוד קשה שלא נעים לצרוך. בנוסף, כשאנחנו היינו צעירים שמענו ניצולי שואה בקול שלהם, עוד מעט לא יהיו פה ניצולי שואה, זה דור הולך ונעלם".

"הדבר השני ששמנו לב אליו הוא שיש לנו פלטפורמה שנקראת אינסטגרם, ויש את הפיצ'ר של הסטוריז, שלכל אחד יש את היכולת לספר את הסיפור שלו. כשפנינו לניצולי השואה, שהם אנשים מאוד מבוגרים, הם לא ידעו מה זה אינסטגרם, על מה אני מדברת בכלל. לאנשים האלה אין את הפלטפורמה הזו לספר את הסיפור הזה שלהם, שהוא כל כך משמעותי וחשוב".

כך נולד הרעיון לעבוד עם יוצרי תוכן (שריג מסתייגת מהמילה "משפיענים"). "הם אנשים שיודעים לספר סיפור בצורה מדהימה, אנשים שאצלם זה באמת אינסטגרם פירסט. בחרנו 20 יוצרי תוכן ו-20 ניצולי שואה. מספר העוקבים לא היה פקטור – השתתפו גם אנשים עם 20-30 אלף עוקבים, לצד נטע אלחמיסטר ונועה קירל, שלכל אחת מהן יש יותר ממיליון עוקבים. אני מודה שמאוד חששנו מהפרויקט הזה - שיצא שטוח, שיגידו שזו זילות. אתמול הייתה לי התמוטטות עצבים, אבל היום, אחרי שיוצרי התוכן שלחו לי את התגובות שהם מקבלים מבני נוער, אני יודעת להגיד שקצת זלזלנו בבני הנוער שלנו. הם לא אפתיים, אכפת להם, הם שם, הם צופים. צריך רק לדבר אליהם בשפה ובמדיום שלהם".

אחת התגובות שקיבלו המשפיענים ברשת (צילום: instagram)
אחת התגובות שקיבלו המשפיענים ברשת|צילום: instagram

לשריג עצמה קשר אישי לשואה, כאשר סבה, ניסים כרמי, הוא ניצול שואה. "הוא היה בשואת יהודי תוניס, נלקח למחנה עבודה כשהיה בן 13, לקראת סוף מלחמת העולם השנייה. זה משהו שגדלנו איתו. אצל הדור שלי השואה היא חלק מסיפור שמספרים כל הזמן, לעומת בני הנוער של היום שלומדים על השואה בשיעורי היסטוריה".

קיבלתם השראה מהסטורי של אווה? 

"היינו מעורבים בו קלות, ושמעתי עליו הרבה לפני ההשקה. גם כשדיברו איתי עליו בהתחלה התהפכה לי הבטן, אולי כי אני מבוגרת, בת 38, אולד פאשן בהיבט של שואה, או שבאמת קורה פה משהו ופספסתי. אבל בסוף זה היה פלא, לא יכולתי להפסיק לצפות בו. הבנתי שזה מקום לקחת ממנו השראה, כשמתאימים את התוכן למדיום".

הסטוריז "מעלים זיכרון" יהיו באוויר עד 20:00 בערב, אז נתוני החשיפה עדיין נצברים, אבל בסך הכול מדובר ב-6.5 מיליון עוקבים שיש לכלל המשפיענים. בנוסף, עד לשעה 11:00 בבוקר כבר נתרמו 200 אלף שקלים לעמותת לתת לרווחת הניצולים. הקמפיין לווה ביחסי ציבור בתקשורת המסורתית, לצד קמפיין פייסבוק ואינסטגרם וכולל גם שלט חוצות ענק דיגיטלי בצומת עזריאלי בתל אביב, שנתרם על ידי חברת ברעם.

אמש הציגה שריג את הפרויקט לחברת פייסבוק העולמית. "הם מאוד התרגשו מזה, שריל סנדברג גם כתבה על זה פוסט. הם ביקשו לבנות את הפרויקט הזה כפרויקט גלובלי ביום השואה הבינלאומי, עם יוצרי תוכן בינלאומיים. נראה אם זה ילך".

 

גם התגובות שקיבלה מניצולי השואה היו מרגשות. "חוץ מזה שהם לא הכירו מה זה אינסטגרם, הם גם לא הכירו את יוצרי התוכן. הגעתי עם נועה קירל, והם אמרו לי, 'היא כל כך יפה, אבל לא שמעתי עליה'. השמעתי להם את אחד השירים שלה, והם אמרו שהם לא מכירים. אבל זה לא עניין אותם, עניין אותם שמישהו בא להקשיב להם. בסוף הם אמרו לנו: 'תודה רבה, סליחה אם הטרחנו אתכם, אנחנו רק מחכים שמישהו יבוא. תבואו שוב, תבטיחו'. גם היום הרבה מיוצרי התוכן הלכו לבקר שוב את הניצולים, כדי לצפות יחד איתם בסטוריז. קיבלנו הודעות מהנכדים שלהם שיצא מקסים. הייתה פה הרבה עבודת עריכה של רועי ונדר, שהיה צריך להפוך כל קטע מהראיון ל-15 שניות. הכול גם צולם במובייל".

נועה קירל במפגש עם שורדת השואה אסתר רוסק (צילום: חשבון האינסטגרם של נועה קירל)
נועה קירל ואסתר רוסק בסלפי אחרי המפגש|צילום: חשבון האינסטגרם של נועה קירל

הקמפיין של אינסטגרם ופייסבוק ישראל מבורך, אבל כדאי לזכור שבמשך שנים הנהלת פייסבוק העולמית לא נקטה עמדה ברורה נגד הכחשת שואה; היא הסירה פוסטים כשקיבלה דיווחים, אך לעתים עשתה זאת רק אחרי לחץ תקשורתי. רק לפני חצי שנה, באוקטובר 2020, הכריזה פייסבוק העולמית שהפצת הכחשת שואה נחשבת שיח שנאה, ובארגונים כמו הליגה נגד השמצה מתעקשים שיש עוד דרך לעשות. "כל הגישה שלנו לזכר השואה עומדת על שתי רגליים באופן גס – רגל אחת לוודא שאין שנאה והכחשת שואה בפלטפורמה, שאי אפשר לעוות את זכר השואה. הרגל השנייה – איך אפשר להשתמש בפלטפורמות שלנו כדי לספר טוב יותר את הסיפור של השואה. בנינו גם מרכז מידע בפייסבוק על השואה, שאפשר ללמוד עליה ממקורות אמינים, בדומה למה שיש על הקורונה והחיסונים", אומרת שריג.