בשבועות האחרונים עם עליית העונה החדשה של חתונה ממבט ראשון בקשת 12, שוב הוצף האינטרנט באינספור עדויות של נשים במידות גדולות שטוענות שהן לא מוצאות בגדים שתואמים את גופן ברשתות האופנה. מעין דורי, הכלה שהופיעה בפרק הראשון, היא דוגמנית פלאס-סייז שהתקשתה לדבריה למצוא את שמלת החלומות שלה במידה 44, ונראה שהבעיה רק מחמירה עם העלייה במידות.

מי שהזדהה במיוחד עם הסיטואציה שהוצגה בתוכנית הוא היזם עידן דנילוב (31), תושב חולון שהקים לפני כשנתיים את הסטארטאפ פלאס פי.פי.אל (Plus PPL). דנילוב טוען בשיחה עם mako שמדובר בבעיה המשותפת לגברים ולנשים כאחד: "הייתי ילד שמן, עברתי בריונות, זה פוצע וכואב", הוא נזכר. "גם שון אחי, שהוא השותף שלי, היה מלא, הוא הוריד 30 קילו ותמיד מצאנו את עצמנו מתלוננים על כך שקשה לנו לקנות בגדים אונליין. תוך כדי מחשבה על איך אנחנו רוצים לעשות את העולם מקום טוב יותר לאנשים כמונו, נולד הרעיון לפלטפורמה".

פלאס פי.פי.אל היא קהילת בודי פוזיטיב (תפיסת גוף חיובית), הכוללת אתר אינטרנט, אפליקציה, חשבון אינסטגרם, חשבון דיסקורד וטוויטר. הקהילה מונה אלפי נשים במידות גדולות שמשתפות בקהילה היכן הן רוכשות בגדים ומשתפות טיפים ורעיונות. "יצרנו עבורן מקום בטוח שבו הן יכולות להרגיש בטוחות שאף אחד לא ייכנס בהן או יעיר הערות על המראה שלהן", מוסיף דנילוב.

התחושה הכללית על נחיתות אופנת המידות הגדולות באה לידי ביטוי בנתונים. מצד אחד, קהילת הפלאס סייז בארה"ב תופסת את נתח האוכלוסייה הגדול ביותר עם 68% מהשוק בקרב נשות ארצות הברית, ומאידך, למרות היותן מרבית הקונות הפוטנציאליות, יש רק 3 חנויות למידות גדולות על כל 100,000 קונות פוטנציאליות, לעומת 167 חנויות לבעלות המידות ה"קטנות", 44 ומטה.

"על פי מחקרים, 20% מהמבוגרים אומרים שהחומרים הפרסומיים שהם נחשפו אליהם גרמו להם להרגיש רע ביחס לגוף שלהם. אנחנו יצרנו מקום שמסמל את ההפך: תאהב את עצמך, תהנה מהגוף שלך, אתה לא צריך לשאוף לאמת מידה גופנית שנוצרה על ידי פוטושופ וזוויות צילום מסוימות", אומר דנילוב.

אחרי שניהל מספר חנויות מקוונות, הגיע דנילוב למסקנה שתופעת ההחזרות היא אחת מהבעיות החמורות ביותר שבהן נתקל כל בעל עסק. חלק לא מבוטל מהבגדים שנרכשים ברשת חוזרים בסופו של דבר לחנות בגלל מידה לא מתאימה, בדרך כלל כשמדובר במידות גדולות בהן קשה לקלוע בדיוק. כדי לקבל סיוע בפיתוח הרעיון שלו, פנה עידן יחד עם אחיו, שון דנילוב, לאקסלרטור "נובוס" של המכללה למינהל, שם הוא פגש ביוסי ירקוני, איש עסקים, יזם ומשקיע המתמחה בהצמחת סטארטאפים.

"עידן ושון רצו לעשות משהו שהוא הרחבה למיזם אי-קומרס, וכשחשבנו במה להתמקד, האותנטיות שיצאה מתוך החוויה האישית שלהם כמלאים הכריעה את הכף", אומר ירקוני. "שניהם היו בעלי עודף משקל בזמנו ואמרתי להם, ׳בואו נמקד את מה שאתם רוצים לעשות סביב זה׳. לדעתי פלאס סייז זה לא רק מידה גדולה, זה פלוס באופן כללי, אנשים עם ערך מוסף".

מלבד הקהילה, פלאס פי.פי.אל כוללת גם טכנולוגיית AI שנועדה "לקרוא" את מידות הגוף המדויקות ולהתאים להן את הבגד הנרכש, מה שמצמצם את תופעה ההחזרות. בנוסף, המודל העסקי של המיזם נסמך על אותן משפיעניות שמפרסמות את מה שהן לובשות ומרוויחות מכך עמלה. ״זה מעגל קסמים שבו המשפיענית עוזרת לקהילה להתלבש ולהרגיש טוב יותר, הגולשות קונות ומרוצות והמשפיענית מרוויחה מכך כסף", מסביר דנילוב.

לא רק במציאות

בימים עלו עמלים עידן ויוסי על פתרון טכנולוגי לבעיה אחרת לגמרי, אולם, כזו שקשורה לאותו עולם תוכן. בעוד כמה שנים, כך מבטיחים תומכי חזון המטאוורס, כולנו נצטרך אווטאר שייצג אותנו ביקום הדיגיטלי, כלומר, מעין דמות שדומה (או לא) לחזות שלנו במציאות. במיזם, יצרו אנשי פלאס פי.פי.אל פרויקט בשם BopoVerse, שילוב של המילים Body Positive ו-Metaverse. "זה עולם שמשלב בין הפיזי והדיגיטלי וכיום הוא מאוד בוסרי. אפשר לתקוע בו יתד, ואנחנו עושים את זה ברגעים אלה ממש", אומר דנילוב.

 

לטובת הפרויקט, פנו עידן ושותפו לאמן ספרדי שיצר מאגר של אווטארים במידות גדולות שיימכרו בצורת NFT. "יצרנו לא פחות מ-7,777 דמויות שונות בסטייל של נשים מהקהילה שלנו, נשים שמקרינות ביטחון ויופי. הסלוגן שלנו הוא פשוט - It's a place to be loved, not judged. אנחנו נשתמש באווטארים הללו גם לטובת קומיקס ייחודי שמטרה שלו היא להילחם בעברייני מקלדת ובבריונות וליצור מרחב בטוח יותר. יש מי שאומרים שבועת ה-NFT תתפוצץ, אבל זה לא נכון. הפרויקטים שנותנים ערך בטווח הארוך, הם אלה שיצמחו בעולם הזה".

"בופו זה ביטוי מקובל באנגלית שאומר שאני צ׳אבי וכיף לי, וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים להכניס גם לעולם של המטאוורס. אני לא יודע אם זה יקרה בעוד שנתיים, שלוש או חמש, אבל לא סתם פייסבוק שינתה את השם שלה למטא. אנחנו רוצים שכל אחד יבחר את האווטאר המתאים לו בעולם הזה, את הדמות שמשקפת אותו ולא את הדוגמן. זה חיבור בין טכנולוגיה לערכים", מסכם ירקוני.

קהילת ה-BopoVerse פעילה בעיקר בדיסקורד (עם 3,000 עוקבים) ובטוויטר (10,000 עוקבים), בעוד שפלאס פי.פי.אל פעילה בעיקר באינסטגרם (11,000 עוקבים). כרגע האפליקציה היא בהזמנה בלבד, כלומר אינה זמינה בחיפוש בחנות האפליקציות, ומי שמעוניין להוריד אותה ולהצטרף לקהילה מוזמן ליצור קשר עם הקהילה.