קשה לזכור איך נראו הצילומים שלנו לפני עידן האינסטגרם. הרשת החברתית שמתמקדת בצילום הפכה לא רק לאחת הרשתות החברתיות הפופולריות ביותר – אלה גם שינתה את הדרך בה אנחנו מצלמים, מקטלגים וצופים בתמונות. אלא שנאמני אינסטגרם רבים מרגישים שמשהו אבד בדרך: מסביבה אותנטית ובטוחה, הרשת החברתית הפכה לאפליקציה מלאכותית שמלאה בתמונות מרוטשות ומפולטרת; רשת חברתית מלאה בפרסומות ועם קהילה רעילה.

אפליקציית חדשה בשם דיספו מציעה בדיוק את האנטיתזה לאינסטגרם; במקום תמונות מעובדות באפליקציית צילום מתוחכמת, היא מציעה אפשרות לצלם ממש כמו פעם. האפליקציה, שהקים היוטיובר הפופולרי דיוויד דובריק, מציעה ממשק המדמה את מצלמות החד-פעמיות שהיו מאוד פופולריות בעידן שלפני הסמארטפונים.

בדיספו תמצאו פונקציות בסיסיות כמו הפעלת פלאש וצילום סלפי, אך היא לא מציעה אפשרויות פילטור או עריכת תמונות. השוס נמצא דווקא בשלב שאחרי הצילום: התמונות נשלחות ל"פיתוח" והופכות לזמינות רק למחרת בשעה תשע בבוקר. המטרה ברורה: לגרום לגולשים להתעסק יותר בבילוי וליהנות מהרגע, במקום להתרכז בליטוש ובמרדף הבלתי נגמר אחרי הלייקים. בינתיים נראה שזה עובד מצויין: למרות שהאפליקציה הושקה בחודש פברואר ומיועדת למוזמנים בלבד, היא כבר התייצבה במקום הרביעי בטבלת ההורדות של האפסטור. באנדרואיד היא לא זמינה, בינתיים. 


הסיפור של דיספו התחיל כשדיוויד דובריק, מייסד האפליקציה, גילה את הקסם של המצלמות החד פעמיות במסיבות בלוס אנג'לס. "כשהייתי הולך למסיבות עם החברים שלי, מצלמות חד פעמיות היו מפוזרות בכל מקום  והמארגנים עודדו אנשים לצלם לאורך הלילה", סיפר לניו-יורק טיימס. "בבוקר היינו מסתכלים על הצילומים ואומרים 'מה לעאזאזל קרה בלילה?'. זה היה כמו הסוף של 'בדרך לחתונה עוצרים בווגאס' בכל בוקר".

ביוני 2019 החל דובריק לפרסם את התמונות שפיתח בחשבון ייעודי שצבר תאוצה ועומד היום על כ-3.2 מיליון עוקבים, כשבעקבותיו מפורסמים רבים כמו ג'יג'י חדיד וטאנה מונגאו פתחו גם הם חשבונות ייעודים לתמונות חד-פעמיות. הטרנד החל להתפשט ודובריק הבין את הרעב הגדול לשחזור חווית הצילום של המצלמות החד-פעמיות באופן דיגיטלי, דבר שהוא כאמור אנטיתזה לחיפוש אחר השוט המושלם שכל כך מאפיין את אינסטגרם. "עם מצלמות חד פעמיות מעולם לא היית מסתכל על התמונה ולא בדקת את התאורה, פשוט המשכת עם היום שלך ולמחרת יכולת לחיות אותו מחדש".

בדצמבר 2019 דובריק הציג אפליקציית תמונות בשם David's Disposable, שבאמצעותה אנשים יכולים לצלם תמונות בסגנון רטרו ש"מפותחות בלילה" כבר בשלב מוקדם התברר שלמודל יש פוטנציאל גדול יותר ממה שחשבו. במהלך השנה הפכה דיוויד'ס דיספוסבל לדיספו - האפליקציה הכי חמה בעולם כרגע.


למרות ההצלחה הגדולה, דיספו "זוכה" לדירוג נמוך של 2.8 כוכבים באפסטור, ולאו דווקא בגלל איכות האפליקציה. היוטיובר ג'וסת' "סת'" פרנסיס, חבר בחבורת הוולוגרים של דובריק, טוען שמתיחה שארגן המייסד הייתה למעשה תקיפה מינית. בסרטון שהגיע ל-10 מיליון צפיות וכבר נמחק מיוטיוב, סת' אמר שהוא הולך להתנשק עם חברת צוות שהייתה לבושה ועטתה מסכה של איש מבוגר. למעשה, מתחת למסכה הסתתר חבר צוות אחר – ג'ייסון נאש, כך שלמעשה סת' התנשק עם גבר שלא הסכים להתנשק איתו.

בתגובה להאשמות, הפיץ דובריק התכתבויות עם סת', שם הוא כתב שהוא מוכן לצלם עוד סצנה נשיקה. סקוטי סייר, חבר אחר בקבוצת הוולוגרים של דובריק, פרסם סרטון בו האשים את הקורבן ואף פרסם את אותן התכתבויות שפרסם דובריק. התוצאה? ביקורת קשה מצד גולשים – שהורידו עוקב מחברי הוולוג השונים. מאז, סייר הספיק למחוק את הסרטון אבל הסערה לא נרגע. בשל ההאשמות, רבים החליטו לפגוע בדירוג של דיספו. 

בין אם בגלל השירות שהיא מציעה ובין אם בגלל הסערה בה המייסד שלה נראה שדיספו תמשיך להיות האפליקציה הכי חמה של הרגע גם בשבועות הבאים. האם זה יספיק כדי להלחיץ את אינסטגרם? עוד מוקדם לדעת, אבל כבר אפשר להגיד בביטחון שיש לא מעט אנשים שמאסו בחוסר האותנטיות של אינסטגרם ומחפשים אלטרנטיבה אחרת.

>> הכירו את קלאב האוס, הרשת שמשגעת את עמק הסיליקון