אם אתם מעל גיל 30, סביר להניח שאתם לא נמנים כחלק ממשתמשי טיק-טוק. עם זאת, האפליקציה הסינית הפכה לרשת החברתית הצומחת בעולם ונהנית מזמן שימוש גבוה בהרבה משל המתחרות.
כוכבי הרשת הגדולים כבר שם, אבל גם הסלבס הכי מצליחים במדינה כמו עדן בן זקן, שהודיעה באפליקציה על ההיריון שלה, שומרים על קשר עם המעריצים בטיק-טוק. האם מדובר בגימיק זמני או שמא האפליקציה כאן כדי להישאר? "טיק-טוק היא האפליקציה שהכי התחזקה השנה. היא לא יורדת מהמקומות הראשונים גם בחנות האפליקציות של אפל וגם בחנות האפליקציות של אנדרואיד", אמר דני פלד, מנהל ההשקעות בחברת KDC ומומחה מדיה. "עיקר הצמיחה שלה היא בקרב צעירים. משתמשים בגילאי 14 עד 26 מהווים מעל 50% מהמשתמשים. האמנים והמשפיענים מנסים להגיע לקהלים האלה והם נמצאים שם".
"האפליקציה החלה כאפליקציה סינית. היה לה מיתוג אמריקאי לתקופה קצרה בשם 'מיוזיקלי'", סיפר פלד, "אבל חברת האם שלה, בייטדאנס, רכשה את המותג האמריקאי והשיקה אותה מחדש כטיק-טוק ב-2017. זו האפליקציה הסינית הראשונה שמגיעה לתפוצה כל-כך רחבה באירופה. עם זאת, המדינה שבה האפליקציה הכי פופולארית היא הודו, שם 46% ממשתמשי האינטרנט הורידו את האפליקציה".
אחת ההצלחות הגדולות ביותר של הרשת מבוססת המוזיקה היא זמן שימוש ממוצע למשתמש. "הזמן הממוצע שבה משתמשים בטיק-טוק הוא 1,250 דקות בחודש", סיפר פלד, "זה כמעט פי 3 מאינסטגרם. זאת הסיבה שהאפליקציה הזו כל-כך פופולרית - קשה להתנתק ממנה".
הסכומים שטיק-טוק עושה הפתיעו את כולם.
"בחציון הראשון של 2019 היא חצתה את הקו של 7 מיליארד דולר. זה אומר שעד סוף השנה יהיו מעל 15 מיליארד דולר הכנסות, כי תמיד הרבעון האחרון הוא הרבעון החזק ביותר בשנה".
אני מנחש שאף חברה לא מקבלת את זה בשקט. איך נראית מלחמת הרשתות?
"אינסטגרם הודיעה שהיא תוסיף אפשרות להכניס משהו מוזיקלי שיהיה דומה לטיק-טוק. פייסבוק אלופה בלעשות כאלה דברים. גם את הסטוריז, שזו ההצלחה הכי גדולה שלה היא גנבה מסנאפצ'ט".
האם מדובר בהצלחה זמנית או שמא האפליקציה כאן כדי להישאר? "אני לא רואה את טיק-טוק נעלמת לשום מקום", אמר פלד, "יכול להיות שהיא תצטרך להמציא את עצמה מחדש או להוסיף עוד פיצ'רים, אבל היא כבר מייצרת הכנסות עצומות וזמן שהייה רב מאוד. כל הזמן מצטרפים עוד יוזרים, וכרגע – העתיד נראה מבטיח מאוד".
נבו עמרני, אחד מכוכבי הטיק-טוק הגדולים בישראל, הגיע לאולפן וניסה להסביר את הנהירה של הצעירים לרשת החברתית, "זו אפליקציה יותר קלילה. פחות צריך להשקיע ולהיות הכי יפה. זה לא מתבסס על הנתונים הפיזיים שקיבלת בלידה".
ובכל זאת, אנשים משקיעים בעריכה, בתנועות ובאפקטים.
"נכון, אבל בכל אפליקציה משקיעים ועורכים. כל אפליקציה ממצה את עצמה באיזשהו שלב. גם ב-2016 אנשים נהרו לסנאפצ'ט כי היה סטורי וזה מעניין, אבל אינסטגרם עשו את המהלך שלהם וגנבו את זה. גם כאן הם ימצאו איך לפתור את הבעיה".
יכול להיות שכל דור צעיר צריך את המקום שמגדיר אותו ולהתרחק מהמבוגרים?
"יש בזה משהו. רוב המבוגרים אפילו לא מכירים את האפליקציה".