בחודשים האחרונים פייסבוק מתמודדת עם ביקורות קשות על התכנון שלה להקים פלטפורמה ייעודית לילדים מתחת לגיל 13. בימים האחרונים פייסבוק מתעסקת הרבה יותר עם ההשפעה של הרשתות החברתיות והזירות שלה על צעירים והמאמצים ליצור זירות מותאמות. רק לפני יומיים הודיע מנהל אינסטגרם, אדם מוסרי, כי החברה משהה את פיתוח "Instagram Kids" - זירה שאמורה להיות נקייה ממודעות ותאפשר להורים לעקוב אחר הפעילות של הילדים שלהם.

"אנו מאמינים שבניית 'Instagram Kids' זה הדבר הנכון לעשות, אבל אנחנו עוצרים כרגע את הפיתוח. אנחנו ננצל את הזמן כדי לעבוד עם הורים, מומחים וקובעי מדיניות כדי להוכיח את הערך בפיתוח והצורך של מוצר כזה", כתב מוסרי בבלוג. 

היעד: למשוך "preteens"

חשוב להסביר מההתחלה - פייסבוק ואינסטגרם אוסרות על ילדים להשתמש באפליקציה שלהם לפני גיל ההתבגרות. אבל כעת, ה"וול סטריט ג'ורנל" מפרסם פרק שישי לתחקיר הענק שלו על פייסבוק, "The Facebook Files", והפעם - איך צוותים פנימיים של פייסבוק מתכננים כבר שנים למשוך "preteens" (ילדים לפני תקופת הנוער) במהלכים שלא פורסמו.

למעשה, לפי התחקיר, פייסבוק הקימה צוות שיחקור את תחום הילדים, הציבה יעד של שלוש שנים כדי ליצור מוצרים עבורם ואף הזמינה מסמכי אסטרטגיה לגבי הזדמנויות עסקיות ארוכות-טווח שמציגים את הפוטנציאל בדבר. "למה אכפת לנו מצעירים? הם קהל בעל ערך אבל לא מנוצל", נכתב באחד המסמכים משנת 2020.

חוקי הפרטיות הפדרליים אוסרים על איסוף נתונים על ילדים מתחת לגיל 13, ומחוקקים מותחים ביקורת על חברות הטכנולוגיה שלא עושות מספיק כדי להגן על ילדים מפני הסכנות ברשת. לדוגמה, ענקיות אינטרנט אחרות כמו טיקטוק ויוטיוב מתמודדות עם בעיות משפטיות או רגולטוריות שקשורות לאופן בו הילדים משתמשים במוצרים שלהן. 

אולם כוח מניע משמעותי של פייסבוק, כך על-פי המסמכים, הוא התחרות מול סנאפצ'ט וטיקטוק. המסמכים מראים איך הגדירו את סנאפצ'ט בתור "כיף, מצחיק, טיפשי ויצירתי", ואיך זה הדבר המובן מאליו עבור ילדים. גם עלייתה של טיקטוק הוסיפה ללחץ.

חשוב לציין כי המתחרות של פייסבוק, יוטיוב וטיקטוק, הגיעו להסדרים בגין הפרות לכאורה של חוקי הפרטיות הפדרליים - מה שהוביל להכרזה על כללים מחמירים בתחום ועל השקת גרסאות המתאימות לילדים.

ביותר מעשרה מחקרים מהתקופה הזו, כך עולה מסמכים, פייסבוק ניסתה להבין אילו מוצרים עשויים להצליח וליצור תהודה עם ילדים ועם "tweens"(ילדים בני 10-12), כיצד הצעירים רואים את האפליקציות המתחרות ומה מדאיג את ההורים שלהם. באחד המסמכים הובן שהמצב הנוכחי בעייתי, ולכן הציעו אפשרויות שונות. "ילדים מגיעים לאינטרנט עד גיל 6. אנחנו לא יכולים להתעלם מכך, ויש לנו אחריות להבין את זה", כך נכתב במכתב חסוי מ-2018. "תארו לעצמכם חוויית פייסבוק שמיועדת לנוער". 

גישה חדשה לעיצוב מוצרים לילדים 

מוקדם יותר השנה, כך לפי הדיווח, חוקר בכיר בפייסבוק הציג בפני עמיתיו גישה חדשה לאופן שבו החברה צריכה לחשוב על עיצוב מוצרים לילדים, והציע כיצד ניתן להציג את מוצרי החברה לילדים צעירים יותר. במקום להציע רק שני סוגים של מוצרים - משמע, מוצר למשתמשים מעל גיל 13 ואפליקציית מסנג'ר לילדים - פייסבוק צריכה להתאים את התכונות שלה לשש מדרגות גיל: מבוגרים, בני נוער בגילאי 16-18, בני נוער בגילאי 13-15, ילדים בגילאי 10-12, ילדים בגילאי 5-6 וילדים צעירים בגילאים 0-4. בתגובה בכתב, דובר פייסבוק אנדי סטון אמר כי התרשים המדובר הוא סיווג של שלבי הילדות לדיון פנימי.

אדם מוסרי, מנהל אינסטגרם, הגיב לתחקיר של ה"ג'ורנל" וכתב: "אם הילדים מתחת לגיל 13, אסור להם להשתמש בשירות שלנו. זה לא חדש וזה לא סוד שחברות המדיה החברתית מנסות להבין כיצד בני נוער וילדים משתמשים בטכנולוגיה. כמו כל החברות, אנו רוצים כמובן לפנות לדור הבא, אבל זה שונה בתכלית מהקביעה השקרית שאנו מנסים ביודעין למשוך משתמשים שאינם מבוגרים מספיק כדי להשתמש באפליקציות שלנו". לדבריו, החברה הסירה יותר מ-600 אלך חשבונות בשלושה חודשים האחרונים בגין הפרת כללי הגבלת הגיל שלה.

הפעם הראשונה שפייסבוק השיקה מוצר שמותאם לילדים היה בשנת 2017, כשהושקה אפליקציית "Messenger Kids". האפליקציה מיועדת לילדים מגיל 6 עד 12, עומדת בדרישות החוק על איסוף נתונים על ילדים ונותנת להורים יכולת לשלוט ולבקר את הילדים שלהם. לפי המסמכים, התקווה של פייסבוק הייתה שהמוצר ייתן את הפוש לילדים לאמץ את פלטפורמות פיייסבוק האחרות.

ילד באינסטגרם (צילום: mundissima, shutterstock)
ילד באינסטגרם|צילום: mundissima, shutterstock
 

הצעירים איבדו עניין 

"המטרה האולטימטיבית שלנו היא הובלה בהעברת הודעות בקרב ילדים, מה שעושי להוביל גם לגיוס של בני הנוער", נכתב באחד המסמכים. הבעיה בתוכנית הזו לפי התחקיר, הייתה שהמשתמשים הצעירים איבדו עניין באפליקציה הזו לאחר גיל 10, כשפייסבוק נראתה להם כמו מוצר לאנשים מבוגרים. כל זאת לצד חוסר התעניינות באינסטגרם.

על-פי הנתונים שפורסמו בתחקיר, מספר בני הנוער היומי שמשתמשים בפייסבוק בארה"ב ירד ב-19% בשנתיים האחרונות, וצפוי לרדת ב-45% נוספים עד 2023. מה שאומר שבני נוער לא נמצאים בפייסבוק ואף מאבדים עניין.

מכון פיו, מכון מחקר בארה"ב שמספק מידע על נושאים חברתיים, פרסם מחקר בשנת 2020, אז מצאו כי בקרב ילדים בני 9-11, 30% אמרו שהם משתמשים בטיקטוק, 22% אמרו שהם משתמשים בסנאפצ'ט, 11% אמרו שהם משתמשים באינסטגרם, ו-6% אמרו שהם משתמשים בפייסבוק.

פייסבוק גם הקימה קרן מחקר של מיליון דולר לחקר השפעה הטכנולוגית ארוכת-הטווח על ילדים. דובר פייסבוק מסר כי החברה הודיעה לאחרונה שהיא תומכת בהקמת "digital wellness lab" בבית החולים לילדים בבוסטון. 

מה שהדליק את הנורות האדומות בפייסבוק היה העובדה שהמשתמשים העתידיים יכולים לברוח להם בין הידיים. חוקרת חוויית משתמש בפייסבוק מצאה כי למרות שבני נוער עודדו את קרוביהם הצעירים להצטרף לאינסטגרם לדוגמה, הם יעצו להם במקביל לא לשתף לעתים קרובות מדי ולא לפרסם דברים שהם יתחרטו עליהם אחר-כך. "עלינו להבין אם ההשפעה הזו על שיתוף של ילדים היא בקנה-מידה גדול. אם זה נפוץ שבני נוער מרתיעים את הצעירים מלשתף, אז יש השלכות ברורות על יצירה ועל המערכת האקולוגית - הן בטווח הקרוב הן בטווח הארוך יותר, מכיוון שהילדים הם הדור הבא שמגיע לזירה", נכתב באחד המסמכים.

חלק מהאתגר של פייסבוק, כך זיהו החוקרים, הוא שבעוד שההורים אומרים שהכי נוח להם שילדיהם ישתמשו במוצר המקורי של פייסבוק, הילדים לא רואים את האפליקציה כמיועדת להם. "פייסבוק מיועד לאנשים מבוגרים-מבוגרים, כמו בגיל 40", אמר ילד בן 11 לחוקרי פייסבוק. 

לשכנע גם את ההורים 

הצוות של פייסבוק ערך ראיונות עם ילדים כדי לראות איך אפשר לעודד אותם להשתמש ב-"Messenger Kids". ההורים, לפי המסמך, פחות התחברו לרעיון. הדבר הוביל את פייסבוק להבין שלהביא את הילדים זה חצי מהאתגר, ו"לשכנע את ההורים יהיה החצי השני של האתגר". צוותים אחרים הציעו מוצרים נוספים שעשויים להשפיע על הילדים, כמו חידונים ומשחקים, מה שיוביל לאחר מכן לשיחות ולדרכים להצגת תוכן לא צפוי. בנוסף חיפשו בפייסבוק דרכים נוספות להרחיב את "Messenger Kids".

ביום חמישי יתקיים דיון בוועדת המסחר, המדע והתחבורה של הסנאט על ההשפעות של אינטסגרם על בריאות הנפש של הצעירים. בקריאה לדיון ציינו המחוקקים את המחקר של פייסבוק שפורסם ב"ג'ורנל" ואת הפגיעה הייחודית בבנות נוער. "32% מבנות הנוער אמרו שכשהרגישו רע עם הגוף שלהן, אינסטגרם גרמה להן להרגיש יותר גרוע", נכתב. עוד הוצג כי בקרב בני נוער שדיווחו על מחשבות אובדניות, 13% מהמשתמשים הבריטים ו-6% מהאמריקאים תלו את הבעיה באינסטגרם.

על-פי מסמכים שהובאו בתחקיר, החוקרים הזהירו כי אינסטגרם היא מוצר ממכר, וכי "בני נוער מאשימים את אינסטגרם בעלייה בשיעור החרדה והדיכאון". על-פי המסמכים, "בני נוער אמרו לנו שהם לא אוהבים את משך הזמן שהם מבלים באפליקציה, אבל הם מרגישים שהם חייבים להיות נוכחים". על-פי החוקרים, פייסבוק התקשתה לנהל את הבעיה ולטפל בה לצד שמירה על האפליקציה כממכרת.

חשוב להזכיר כי גרסת "Instagram Kids" המדוברת הייתה נושא שגורמים רבים מנסים למנוע. בחודש מאי, קבוצה של 44 תובעים כלליים בארה"ב שלחו מכתב למנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, שבו הביעו דאגה בעקבות תוכניתה של הרשת החברתית להשיק גרסת אינסטגרם לילדים. אותה גרסה כאמור מיועדת לילדים מתחת לגיל 13. התובעים הכלליים מבקשים מצוקרברג לנטוש את התכנונים בחשש לבריאות הנפש והפרטיות של הילדים.

חודש מוקדם יותר, הסנאטורים אד מרקי וריצ'רד בלומנטל וחברי הקונגרס קתי קסטור ולורי טראהן שלחו מכתב אל צוקרברג עם דאגות דומות: "בהתחשב בכך שפייסבוק נכשלה בעבר בהגנה על ילדים, ולאור מידע המוכיח כי שימוש באינסטגרם עלול להוות איום על ילדים - אנו חוששים מאוד מהתכנונים האלה. ילדים הם אוכלוסייה פגיעה ברשת, ותמונות של ילדים הן מידע רגיש", נכתב. לצד זאת, המחוקקים שאלו שאלות נוקבות את פייסבוק בנוגע לתוכניות העתידיות.

הכתבה פורסמה במקור בגלובס