NEXTER
ביבי אימוגי
הכי LOL

OMG: האימוג'י הרג את סלנג הרשת

מחקר של אפליקציית אינסטגרם מצביע על כך שמשתמשי האינטרנט נוטשים את הקיצורים והסלנג לטובת יותר ויותר תלות בייצוג גרפי של מילים

יאיר מור | NEXTER | פורסם 11:21 06.05.15 

שנה גודל אות

OMG, אני מרגיש מיושן. עוד לא למדתי את השפה הארורה של קיצורי האותיות באנגלית וכבר מסתבר שאני לומד את השפה הלא נכונה. היום, בייב, האימוג'י היא השפה השלטת, והיא עושה LOL מגבוה לראשי התיבות המטופשים שנדחקים מהתודעה לטובת הפרצופונים ושאר הסמלים הגרפיים. כך לפחות טוען מחקר שנערך על ידי צוות אינסטגרם.

לפי תומס דימסון, מהנדס תוכנה בצוות המידע של אינסטגרם, השימוש באימוג'י בטקסטים שמועלים לאפליקציה - תיאורים ותגובות - עלה במאות אחוזים מאז תחילת העשור. לפי גרף שפרסם בבלוג החברה, ב-2010 היו אמוג'י בשימוש בקושי באחוז בודד של הפוסטים ברשת החברתית מבוססת שיתוף התמונות. בחודש הקודם כבר היו אימוג'י ב-40% מהטקסטים.

ביבי אימוגי
הכי LOL

בגרף ניתן לראות כיצד עלה השימוש באימוג'י בעקבות הוספת מקלדות אימוג'י לסמארטפונים: בקיץ 2011, עם הוספת מקלדת אימוג'י לאייפון, קפץ השימוש באייקונים ליותר מ-10% תוך כחודש, ומאז הוספת מקלדת אימוג'י למכשירי אנדרואיד בבקיץ 2013 הולך השימוש בהם ועולה בהתמדה. בגרף אחר מראה דימסון כי באותו זמן, השימוש בסלנג אינטרנטי, המורכב בעיקר מקיצורים כמו OMG, WTF, LMFAO ומילים כמו "בייב", ירד בחצי - מ-10% ל-5%.

המדינות המובילות באימוץ האימוג'י הן מדינות אירופה, כשבמקום הראשון פינלנד עם 63%, צרפת עם 50% ובריטניה עם 48%. נראה שדווקא בטרנד הזה מפגרים האסייתים, שבדרך כלל ממהרים לאמץ גימיקים, אחרי האירופים: ביפן 39% מהטקסטים כוללים אימוג'י ובקוריאה 32%. אפילו אמריקה הצפונית נשרכת אחרי אירופה, עם 38% בארה"ב ו-35% בקנדה.

האימוג'י הנפוצים ביותר, למקרה שלא שמתם לב לזה, הם אימוג'י צוחק (זה שמחליף את ה-LOL), אימוג'י עם עיני לבבות ולב רגיל. דימסון מציין כי לכל אימוג'י ייתכנו מספר פירושים, והחברה מנסה ללמוד את דפוס השימוש בהם כך שתדע לתרגם מילים נרדפות כמו אהבה, אוהב, אוהבת, חמוד, חמודה ועוד - לאימוג'י האחיד של לב. בלשנים טוענים כי הצמצום של מילים נרדפות לאייקונים אחידים מהווה למעשה חזרה אחורה משפה כתובה ועשירה לשפת ההירוגליפים העתיקה וחסרת הגיוון. עם זאת, עם 700 האימוג'ים הקיימים היום, די בטוח שעדיין נשאר מספיק מקום לגיוון אפילו למי שינסה להחליף טקסטים שלמים באימוג'י.

החברה חקרה גם את שיעור השימוש באימוג'י מול סלנג וקיצורים בקרב משתמשים שהצטרפו לשירות בשבוע הראשון של כל חציון שנתי בשנתיים הקודמות. התוצאות מצביעות על כך שמי שהצטרף מאוחר יותר השתמש ביותר אימוג'י ופחות סלנג, כאשר העלייה בשימוש באימוג'י חדה יותר בדורות מאוחרים יותר של משתמשים, בעוד קצב הירידה בשימוש בסלנג די אחיד.

"זוהי זכות נדירה לצפות בעלייתה של שפה חדשה", כותב דימסון. "אימוג'י הופכים לשיטת התבטאות קבילה וכמעט אוניברסלית בכל השפות. השימוש באימוג'י משנה את אוצר המילים של אנשים באינסטגרם.