אינסטגרם (צילום: charnsitr, ShutterStock)
ישראלים מתלוננים: נחסמים מהחשבון - אינסטגרם לא נותנת מענה|צילום: charnsitr, ShutterStock

כמו הרבה גופים, תאגיד פייסבוק הכולל בתוכו את אינסטגרם ו-וואטסאפ מנסה לעזור לעסקים הקטנים, כאשר בחברה הקימו תכנית מענקים ולאחרונה השיקו את אינטסגרם שופינג, שיאפשר קניית מוצרים ממש מתוך האפליקציה. אבל כ-1,000 בעלי חשבונות אינסטגרם פעילים, רובם המכריע הם עסקים קטנים או אנשים המתפרנסים מחשבון האינטסגרם שלהם, מתלוננים כי הם ננעלו מחוץ לחשבון האינסטגרם והתמיכה של ענקית הטכנולוגיה לא עוזרת להם להשיב את השליטה בחשבון.

הסיבות לכך שונות ומגוונות, כפי שמספרת לנו רביד סגל, מעצבת פנים שלא יכולה להיכנס לחשבון האינטסגרם שלה כבר מספר שבועות. "ננעלתי מחוץ לחשבון בגלל חשד שהחשבון שלי עובר פישינג, בגלל שהשתמשתי באפליקציות לניהול עוקבים שפייסבוק לא אוסרת על השימוש בהן. בגלל שננעלתי, הוצע לי לשחזר את החשבון לפי המייל או הטלפון, אבל החשבון מאוד ותיק והמייל והטלפון הללו כבר לא פעילים".

בשל כך, רביד מספרת כי היא שלחה "אלפי מיילים לאינסטגרם ולפייסבוק ישראל ואין שום מענה. אני לא מתכוונת לעצור, אשגע אותם עד שיענו לי. כל העבודות שלי והעוקבים שאספתי נמצאים בחשבון, ולא אוותר על החשבון שלי".

רביד סגל (צילום: רביד סגל)
"לא אוותר על החשבון שלי"|צילום: רביד סגל

גם צחי סמדג'ה, מנהל בית הקפה ברדו בנתניה, ננעל מחוץ לחשבון שלו. "החשבון נפתח לפני שנים על ידי חברה שניהלה את העמוד, לאחר מכן עבר עוד כמה ידיים. כשראינו שמספר הטלפון והמייל בעמוד מקושרים עדיין לחברת ההקמה ניסינו להחליף את הפרטים אבל כאן הוא ביקש מאיתנו אימות מהמייל הראשון. מסתבר שהמייל נכתב עם שגיאות ולכן לא נשלח אליו כלום. ניסינו ליצור קשר עם התמיכה של פייסבוק, העברנו את כל המידע וקיבלנו תגובות רובוטיות – לא קיבלנו תגובה כבר מעל לשלושה שבועות".

אובדן החשבון, לדברי צחי, פגע מאוד בעסק שלו, במיוחד בתקופת החגים והקורונה. "אני לא יכול לתקשר עם הלקוחות שלי, שולחים לי הודעות למשלוחים ואני לא יכול לקבל אותן. לא יכולתי לפרסם באינסטגרם על משלוחים של העוגות לחג והלחמים לחג. הפסדתי לא מעט כספים".

צחי סמדג'ה (צילום: צחי סמדג'ה)
"לא קיבלנו תגובה כבר מעל לשלושה שבועות"|צילום: צחי סמדג'ה

עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי, מאשר את הדברים ומספר לנו על כמות חריגה של פניות אליהם בנושא זה. "בחודשיים האחרונים קיבלנו 1,000 פניות על חשבונות אינסטגרם חסומים מתוך כ-5,000 פניות בשנה. אם זה יימשך, אנחנו נעסוק רק בזה. פנינו לפייסבוק בכל ערוץ שאנחנו מכירים ולא קיבלנו תגובה – בחלק מהמקרים הם אומרים שבגלל הבחירות בארה"ב והקורונה הם עונים לפניות יותר דחופות, אבל יש כאן עסקים על הכף".

אז מה כדאי לעשות כדי להימנע מחסימה?

  • נראה כי חלק מהחסימות קרו בעקבות שימוש באפליקציות צד שלישי לניהול דף האינסטגרם, לכן מומלץ שלא להשתמש באפליקציות אלו.
  • ודאו שהמייל והטלפון הרשומים במשתמש נכונים וניתן לגשת אליהם.
  • הפעילו אימות דו שלבי לחשבון, שיאמת את זהותכם ויבטל את הצורך באימות נוסף.
  • השתדלו לא להסתמך רק על חשבונות ברשתות החברתיות לניהול העסק שלכם. בניית אתר אינטרנט ייחודי לעסק יכולה להשאיר אתכם מחוברים ללקוחות שלכם גם כשהרשתות החברתיות לא משתפות פעולה.