האם פייסבוק מאזינה לנו? בסוף השבוע החליט בכיר בפייסבוק לענות לשאלה הזו באופן נדיר בשילוב של הישירות וההחלטיות שלו - וגם עשה זאת במדיום בלתי שגרתי: טוויטר.
בתגובה לציוץ של פי.ג'יי ווֹט, מגיש הפודקאסט Reply All, שכתב: "התקשרו אלינו אם אתם מאמינים שפייסבוק משתמשת במיקרופון שלכם כדי לרגל אחריכם למטרות פרסום", ענה רוב גולדמן, סגן נשיא בפייסבוק: "אני מנהל את מוצר הפרסומות בפייסבוק. איננו משתמשים - ומעולם לא השתמשנו - במיקרופון שלכם לפרסום. פשוט לא נכון".
I run ads product at Facebook. We don't - and have never - used your microphone for ads. Just not true.
— Rob Goldman (@robjective) October 26, 2017
בהמשך הדיון הוסיף גולדמן כי הדבר תקף גם לאינסטגרם, ואף הסכים להתראיין לפרק של הפודקאסט שיוקדש לנושא. סביר להניח שהוא ייצא בשבועות הקרובים ויחולל כותרות פעם נוספת.
בינתיים, נזכיר שזו לא הפעם הראשונה (או השנייה וכו') בה עולות טענות לפיהן פייסבוק מאזינה למשתמשים דרך המיקרופון במכשירם כדי להתאים להם פרסומות.
טענה כזו עלתה למשל לפני כשנה וחצי, בעקבות "תחקירים" של שתי תחנות טלוויזיה מקומיות ממדינת אוהיו, שהדגימו איך דברים שעליהם דיברו משתמשים עם חבריהם הופיעו להם בפרסומות. כאן אצלנו התפרסמו תחקירים של יאנה פבזנר בשן במגזין m ושל חברי מערכת "חי בלילה" - שאמנם הצליחו לעורר את חברי הכנסת לעסוק בנושא, והראו שיש פרסומות שמופיעות מיד אחרי שמדברים על משהו, אבל לא שמו חותמת סופית על העניין שפייסבוק מכחישה.
מה שכן הוכח, לעומת זאת, הוא שהאקרים יכולים להקשיב להודעות קוליות שהקלטתם מיוזמתכם כדי לשלוח במסנג'ר של פייסבוק. כמו כן, ידוע שבאופן תיאורטי אפליקציות אכן יכולות להאזין לנו גם אם לא יזמנו הקלטה - ואפילו אתרים יכולים לעשות זאת במחשב ובסמארטפון.