סביר להניח שאם אתם משתמשים בפייסבוק, אתם מודעים לכך שהרשת החברתית הפופולארית עושה כל שביכולתה כדי לעקוב אחריכם ולאסוף מידע נוסף עליכם, כדי להציג בפניכם פרסומות מותאמות. אך מה בנוגע לאלו שלא משתמשים בפייסבוק? גם אלו שבוחרים שלא להירשם ולאשר את התקנון הדרקוני של החברה נמצאים במעקב באמצעות "עוגיות" (Cookies), הידועות גם כ"פיקסלים" (תמונות זעירות ושקופות באתרים), כפתורי לייקים ועוד. לפייסבוק זה אולי נראה הגיוני, אבל בית המשפט בבלגיה קבע כי מדובר בהפרה של חוקי הפרטיות של אירופה, והיא עלולה לשלם על כך ביוקר.
אם לא תענה לדרישות בית המשפט, עשויה לשלם 100 מיליון אירו
בית המשפט בבלגיה קבע בשבוע שעבר כי פייסבוק חייבת להפסיק לעקוב אחרי משתמשים שלא נתנו את הסכמתם לאיסוף מידע לגביהם, ודרש ממנה למחוק את כל המידע שהיא מחזיקה על משתמשים כאלה. בנוסף, הטיל עליה בית המשפט קנס כבד: על כל יום בו לא תיענה לדרישות בית המשפט, הרשת החברתית תיאלץ לשלם 250,000 אירו, עד לקנס מצטבר של 100 מיליון אירו.
שופט בלגי הסביר כי "בית המשפט הגיע למסקנה כי פייסבוק לא מיידעת אותנו באופן מספק על העובדה שהיא אוספת מידע לגבינו. ישנה יותר מדי אי ודאות בנוגע למידע שהיא אוספת, מה קורה למידע הזה, וכמה זמן החברה מאחסנת אותו". ועדת הפרטיות הבלגית הביאה את הנושא לבית המשפט הבלגי כבר ביוני 2015.
פייסבוק, מצידה, הביעה אכזבה לאור פסק הדין, והודיעה כי תערער עליו: "העוגיות והפיקסלים שאנחנו משתמשים בהם עומדים בתקני התעשייה ומאפשרים למאות אלפי עסקים לצמוח ולהגיע ללקוחות בכל רחבי האיחוד האירופי. אנחנו מחייבים כל עסק שעושה שימוש בטכנולוגיה שלנו לספק הודעה ברורה ללקוחות הקצה, ואנחנו נותנים לאנשים את האפשרות להודיע כי הם לא מעוניינים שיאסף מידע לגביהם באתרים ובאפליקציות מחוץ לפייסבוק, העושים שימוש בו לצורך פרסומות".
מה הם הפיקסלים?
אתרים ופלטפורמות יכולים לשתול את הפיקסלים והתוספים המדוברים של פייסבוק בין שורות הקוד שלהם כדי לאפשר להם "לצבוע" קהלים, ולהעניק להם סוג של מעקב (אנונימי) אחרי הגולשים כדי להבין את הרגלי הגלישה ותחומי העניין שלהם על מנת להנגיש להם פרסומות ומודעות במקום הנכון ובזמן הנכון. בעזרת פיקסלים ניתן לבנות קהלים ספציפיים שגלשו לדפים ספציפיים או ביצעו פעולות מסוימות באתרים, כדי להציג בפניהם את הפרסומות הרלוונטיות ביותר עבורם.
אותם פיקסלים ותוספים בהם עוסק המשפט הם שורות קוד "בלתי נראות" עבור המשתמש הממוצע, שלא יודע שהרגלי הגלישה שלו נמצאים במעקב למשך מאות ימים. אך בזאת אין יותר מדי הבדל בין קבצי "עוגיות" סטנדרטיים שנשתלים באתרים, ומטרתם לרוב זהה.
לחצו כאן או חפשו nextil בטלגרם כדי להצטרף לערוץ שלנו
הכתבה פורסמה במקור באתר Geektime
עוד ב-Geektime:
הסטארטאפ השני של מייסדי מובילאיי כבר שווה מיליארד דולר
אפל: אפליקציות שלא יותאמו למסך האייפון X - ייחסמו