הפרסומות בפייסבוק הולכות להפוך לעקשניות במיוחד. אתמול הודיעה החברה כי "נתחיל להראות פרסומות באתר האינטרנט גם לאנשים שמשתמשים כרגע בתוכנות לחסימת פרסומות".

מארק צוקרברג (צילום: מתוך הפייסבוק של מארק צוקרברג)
צוקרברג. מצקצק על חוסמי הפרסומות|צילום: מתוך הפייסבוק של מארק צוקרברג

איך פייסבוק תתגבר על חוסמי הפרסומות?

זה די פשוט: חוסמי פרסומות מתבססים בדרך כלל על זיהוי פריטים שמשולבים באתר אך מגיעים מאתר אחר. זאת מאחר ורוב הפרסומות ברשת מגיעות מ"אתרים" ייעודיים, כמו שרת הפרסומות של גוגל. לכן, כאשר בעת הצגת דף מבקש הדפדפן לגשת לאחד מאותם "אתרים" ידועים - חוסמי הפרסומות נכנסים לפעולה ומונעים זאת.

מכיוון שלפייסבוק יש פרסומות משלה, כל מה שהיא צריכה לעשות כדי למנוע מחוסמי פרסומות לזהות אותן היא לשנות את הצורה בה הן מגיעות לפיד - מכתובת ייעודית שניתנת לזיהוי לכתובת דומה יותר לפוסטים רגילים. כך, חוסמי הפרסומות לא יוכלו להבדיל בין פוסטים של החברים שלכם לפוסטים ממומנים ופרסומות, ויציגו את כולם.

לדברי אנדרו בוסוורת', סגן נשיא חטיבת הפרסום והעסקים בפייסבוק, פייסבוק מנהלת מלחמת קודש ממש נגד חוסמי הפרסומות המרושעים: "כמה חברות חסימת פרסומות מקבלות כסף בתמורה להצגת פרסומות שחסמו בעבר - התנהלות שבמקרה הטוב מבלבלת את האנשים ומורידה את המימון הדרוש לתמיכה בעיתונות ובשירותים חינמיים אחרים שאנו נהנים מהם ברשת", הוא כותב, בהתעלמות אירונית מזה שפייסבוק דווקא פוגעת באתרי החדשות. "פייסבוק היא אחד מאותם שירותים חינמיים, ופרסומות תומכות במשימה שלנו לתת לאנשים את הכוח לשתף ולהפוך את העולם לפתוח ומחובר. במקום לשלם לחברות חסימת פרסומות כדי לא לחסום את הפרסומות שלנו (...) אנחנו נותנים לאנשים את השליטה (אילו פרסומות יראו".


Ad Preferences from Facebook on Vimeo.

מה זאת אומרת, פייסבוק נותנת לנו את השליטה באילו פרסומות נראה? באותה הודעה הבטיחה החברה אפשרויות לניהול "תחומי העניין" שפרסומות קשורות אליהם מוצגות לנו בפיד - רק שאפשרויות אלו קיימות כבר מאז השנה שעברה. לפי סרטון שצורף להודעה, נראה שהחברה מתכננת להפוך את הגדרות הפרסום למעט יותר ידידותיות למשתמש - אך מדובר בשינוי קוסמטי בלבד, בלי חידושים כלשהם. החידוש היחיד הוא כלי שיאפשר, לפי ההודעה, "לחסום" פרסומות מחברות מסוימות שמתעקשות שאתם קהל היעד שלהן למרות שאתן מכירים אותן ויודעים ששום דבר שיציעו לא יעניין אתכם.

בתעשיית חוסמי הפרסומות לא נשארו חייבים: זמן קצר לאחר הודעת פייסבוק פרסם בן וויליאמס מצוות חוסם הפרסומות AdBlock Plus כי מדובר בצעד "נגד המשתמש". לדבריו, הודעת פייסבוק סותרת את עצמה, שכן היא מתחילה בכך שבסקר שערכה פייסבוק בין משתמשי חוסמי פרסומות הם סיפרו שהסיבה היא שרוב הפרסומות מעצבנות. "אז אם זה נכון, פייסבוק בעצם מסכימה שלמשתמשים יש סיבה טובה להשתמש בתוכנות לחסימת פרסומות - ועדיין משתמשים לא יקבלו (ממנה) את הכוח לבחליט בעצמם מה לחסום?". הוא רומז כי החברה תנסה למצוא דרך לחסום את הפרסומות החדשות וכי תשומת הלב של פייסבוק מוכיחה שחסימת פרסומות מתחילה להשפיע על המפרסמים ואולי בקרוב תגרום לשינוי באגרסיביות שלהם.