השבוע האחרון של פייסבוק התאפיין בכמה שינויים שנראים לכאורה מינוריים אך מסמנים מגמה אצל הרשת החברתית העצומה גם בתחום הפרטיות וגם הפרסום. אפליקציה חדשה לאייפון עם תמונות שמשמידות את עצמן בתוך שניות ספורות כדי לשמור על הפרטיות שלנו, שינויים בעיצוב, עדכון תנאי השימוש, דרך חדשה ליצור קשר עם אנשים, תצוגה של פרסומות ועוד. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על השינויים האחרונים של פייסבוק.
במקביל, יסביר עמית לביא, מומחה מדיה חברתית ובעל קבוצת הפייסבוק הגדולה בארץ העוסקת במדיה חברתית את המשמעויות והמטרות של השינויים.
1. קיצור דרך חדש: מי ומה רואים אצלי?
קיצור דרך חדש ונוח מאפשר לכם להגיע בקלות ולראות מי יכול לצפות במה שאתם מפרסמים בפייסבוק שלכם, מי יכול ליצור אתכם קשר ואיך נפטרים ממטרידנים. בסך הכל מדובר בשינוי קוסמטי שמוביל בלחיצה להגדרות פרטיות מורחבות יותר, אם כי להרבה מאוד משתמשים מבולבלים הוא יוכל להועיל מאוד. איך מגיעים לשם. שימו לב שפייסבוק הוספיה צלמית חדשה בסרגל הכלים (כמו גם בתמונה). קל נוח וידידותי להפליא.
2. טיימליין חדש
שינוי קל ואלגנטי במיקום הכפתורים שהפכו לטאביםמעל תמונת הקאבר. בקרוב יגיע לכלל המשתמשים. שינוי צפוי נוסף מהותי יותר שהובטח לנו בחודש נובמבר יסדר את הסטטוסים בצד אחד והמדיה השונה בצד אחר. נקי יותר, נעים יותר.
לביא מסביר: "המטרה של פייסבוק היא להפוך את הטיימליין לתעודת הזהות שלך ברשת. הטיימליין זה המקום שלך ברשת. פייסבוק רואה מה עובד יותר טוב ומה פחות טוב ומשנה כל הזמן. הטיימליין הוא שינוי מתמשך. מה שמעניין בטאבים שהכניסה זה שהיא רוצה להבליט אפליקציות. פייסבוק אומרת למפתחים - הנה יש לכם יותר נוכחות בעמוד של המשתמש. וזה יעזור לוויראליות של האפליקציות".
3. העלאת תמונה בגרירה
אחרי שהתרגלנו לגרור את התמונות ברוב השירותים האהובים עלינו, השירות הזה הגיע גם לפייסבוק. פייסבוק מאפשרת עכשיו להעלות תמונה על ידי גרירתה הישר לתוך החלון של פייסבוק, ממש כמו בכל השירותים של גוגל.
4. שינוי תנאי שימוש
גם פייסבוק וגם אינסטגרם הציגו תנאי שימוש חדשים. באינסטגרם הדבר הוביל ללא פחות מתביעה אזרחית כנגד פייסבוק על הפרת חוזה. התנאים האלה, אגב, קיימים אצל פייסבוק כבר די הרבה זמן, כשפייסבוק רשאית למכור מידע עליכם שהיא אוספת מתמונות וסטטוסים למפרסם צד שלישי.
5. הודעות בתשלום
פייסבוק עדיין מנסה להתמודד עם העובדה שהיא הפכה לאחד הצמתים המרכזיים לספאם. אחת הדרכים היתה יצירת ספריית ה-other באינבוקס ההודעות של פייסבוק. ועכשיו מגיע צעד נוסף ומאוד רדיקלי - הודעות בתשלום. רוצים לשלוח הודעה למישהו שלא במאגר החברים שלכם? בשביל שההודעה לא תגיע לתיבת הספאם שלו תוציאו את הארנק. זה יעלה לכם דולר אחד, ותוכלו לשלוח שלוש הודעות כאלה בחודש בלבד. האמת שזה רעיון לא רע בכלל, ואולי יפתור את בעית הספאם הקשה שיש בהודעות הפייסבוק. גם הרבה מאוד בחורות הולכות להיות מאוד מרוצות. הרעיון הזה מנוסה על קהל מצומצם של פייסבוק בימים אלה.
"בעיקרון זה משהו שלינקדאין עושה כבר הרבה זמן" מסביר לביא. " לינקדאין היא האיום הכי גדול לפייסבוק כי גם היא מספקת תעודת זהות של המשתמש ברשת. פייסבוק אומרת - מעכשיו אני אקח פיצ'רים מלינקדאין. יש כמה נקודות בעניין הזה - מדובר בניסוי שיהיה מאוד קטן. אני חושב שזה מיועד לכמה דברים - עיתונאים יתחילו לקבל יותר הודעות. אם אתה רוצה להכיר מישהו ואתה רוצה להכיר אותו, אתה משלם דולר אחד ונוחת באינבוקס שלו".
6. Poke - הודעות שמשמידות את עצמן
האפשרות לעשות למשהו poke קיימת מראשית ימיה של פייסבוק כאתר פומבי. המטרה היתה ברורה - לסמן למישהו לשים לב אליך מבלי להגיד לו מפורשות. אבל בעידן הלייק, לפוק אין באמת שימוש. בפייסבוק לקחו את האפוציה הישנה שלהם והפכו אותה למשהו חדש - הם השיקו השבוע את poke כאפליקצייה לאייפון שהיא גם, ממש במקרה, חיקוי בוטה לאפליקציה המאוד פופולרית snapchat.
האפליקציה מאפשרת לכל אחד לשלוח לחבר פייסבוק אחר תמונה, טקסט, וידיאו קצר או סתם פואוק. את המדיה מקבל החבר לזמן קצר של עד עשר שניות (וצילום מסך אינו פשוט כלל). אחר כך, ההודעה נעלמת לעד. טוב - לא בדיוק. פייסבוק שומרת הכל עדיין על השרתים שלה בדיוק כמו תמונות רגילות. פייסבוק מבטיחה שהמדיה ששלחתם לחברים שלכם מקודדת, ושהמפתח המקודד נמחק כעבור יומיים כך שגם אם לתמונה יקח זמן לרדת מהשרת של פייסבוק אין בה כל שימוש מאחר ואף אחד לא יכול לגשת אליה. בתמונות האלה שאתם מצלמים פייסבוק יכולה לעשות שימוש - לאיסוף נתונים.
"poke היא בעצם ההוכחה שצעירים פחות מתחברים לפייסבוק" אומר לביא. "הם מנסים לגרום להם להתמכר מגיל מאוד צעיר. נכון לעכשיו הפואוק הוא מוצר מאוד פופולרי לסטודנטים ולגיל התיכון והמטרה המוצהרת שפייסבוק עושה איזשהו צעד מאוד הצהרתי - אנחנו פה להתחרות ולא ניתן למישהו להתחרות בנו בשום תחום, גם לא בשוק המובייל אבל בעיקרון זה השינוי הכי פחות מעניין. זה משהו שמארק צוקרברג תיכנת בעשרה ימים".
7. אולי: פרסומות וידאו
אולי: בניגוד לשינויים המפורטים למעלה שחלקם נכנסו לתוקף ואחרים נמצאים בתקופת ניסוי, במקרה זה מדובר בשמועה בלבד שלא אושרה אך גם לא הוכחשה על ידי פייסבוק.
לפי דיווח של העיתון Ad Age, במחצית הראשונה של 2013 פייסבוק תציג בפיד החדשות של המשתמשים פרסומות וידאו. לפי העיתון הפרסומות האלה יכנסו גם לגרסת הדפדפן וגם גרסת המובייל של האתר. עוד מציינים כי אורך כל פרסמות לא יעלה על 15 שניות.