דיווח
המנגנון הבסיסי ביותר למניעת הפצה של תכנים פוגעניים בפייסבוק הוא המקום שצריך להתחיל בו תמיד. ראיתם פוסט שפוגע בכם או באדם קרוב? לחצו על החץ שבפינה העליונה (שמאלית בממשק העברי, ימנית באנגלי) ובחרו ב"דווח על הפוסט" (Report this post).
אם אתם רוצים לנסות לשכנע את המפרסם לחזור בו ולהסיר את הפוסט, בחרו ב"הוא מרגיז או לא מעניין" (It's annoying or boring) ואז ב"שלח הודעה אל (שם) כדי לפתור את זה" (Send message to *** to solve this).
אם אתם בטוחים שהאדם לא יסיר את הפוסט בעצמו, תוכלו לפנות לפייסבוק ולבקש שיסירו אותו בכוח על ידי בחירה באפשרות "אני חושב שזה לא צריך להיות בפייסבוק" ובחרו ב"הוא מאיים, אלים או אובדני" ולאחר מכן באפשרות המתארת איזה סוג של אלימות מכיל הפוסט. בסיום לחצו על "שלח לפייסבוק לבדיקה" ואז על "סיום".
במקרה של פוסט אובדני של חבר, ניתן לנסות לעזור לו במגוון דרכים: "הצע עזרה או תמיכה" מאפשר לפנות למשתמש בהודעה אישית ולהציע לו תמיכה, "קבל עזרה עבור ***" מאפשר לפנות לחבר משותף ולבקש ממנו סיוע, ו"בקש מאיתנו לבדוק את הפוסט" מאפשר לבקש מפייסבוק לבדוק את הפוסט ובמקרה הצורך להפנות ארגוני סיוע למשתמש.
נציין כי לדברי פייסבוק, כל דיווח על פוסט נבדק על ידי בני אדם, ולא על ידי מחשב. לצורך כך מחזיקה החברה צוותי בדיקת דיווחים במנלו פארק (ארה"ב), אוסטין (ארה"ב), דבלין (אירלנד) והיידרבאד (הודו), העובדים מסביב שעון. צוותים אלו כוללים דוברי שפות שונות, כולל עברית, כך שהבדיקה לא מתבססת על מספר המדווחים כפי שנהוג לחשוב, אלא על קריאה של הטקסט על ידי אדם היכול להבין אותו. עם זאת, מספר מדווחים גדול מזרז את הטיפול בפוסט מסוים. בכל מקרה, רוב הפוסטים נבדקים תוך 72 שעות.
יצירת קשר
אמנם, כולנו כבר קראנו ונהנינו מטיעוניו של עו"ד גיא אופיר, שטוען כי פייסבוק מקשה בכוונה על יצירת קשר איתה. הוא כנראה צודק בעניין הקושי, אך בכל זאת, יצירת קשר עם החברה אינה בלתי אפשרית. ניתן לשלוח לחברה הודעה מטופס המוסתר ב"מרכז העזרה", אליו ניתן להגיע באמצעות לחיצה על חץ התפריט בקצה כותרת האתר -> "עזרה" "בקר במרכז העזרה" -> "דווח על בעיה" -> בחירה ב"תן לנו משוב" ואז "תן את המשוב שלך כאן", או באמצעות הקישור הזה.
פנייה לגורמים מקצועיים
אם אתם חושבים שהטיפול של פייסבוק לא מהיר מספיק למקרה המדובר (ובואו נודה בזה: זה בדרך כלל המצב), יש מי שיכול לעזור. במקרה של פוסט פוגעני, ניתן לדווח עליו לעמותת הכפתור האדום, באמצעות התקנת התוסף של העמותה לדפדפן הכרום של גוגל ולחיצה עליו ללכידת התוכן המדובר. מכיוון שהעמותה הינה שותפה של פייסבוק, דיווח דרכה מזרז את הטיפול בתלונה.
במקרים בהם דיווח לפייסבוק עצמה אינו מספיק, ניתן לפנות למרכז לאינטרנט בטוח של איגוד האינטרנט הישראלי, בטלפון 03-9700911, בוואטסאפ 054-8858911 או באתר.
על פוסטים אובדניים רצוי לדווח גם לער"ן באמצעות תיבת המייל info@eran.co.il.
תביעה
אנחנו הישראלים אוהבים לאיים אחד על השני בתביעות. לשון הרע הוא אחד התחומים בהם המעשים הכי קטנים יכולים להיגרר לתביעות הכי גדולות. אבל רגע לפני שאתם מתקשרים לעורך דין המתמחה בדיני אינטרנט כדי לתבוע על פוסט פוגעני נגדכם בפייסבוק, כדאי שתנשמו עמוק: "לא מתעשרים מזה", אומר ל-NEXTER עו"ד גיא אופיר, שמעורב כידוע בלא מעט תביעות נגד פייסבוק. לדבריו, תביעות לשון הרע נועדו להזיק לנתבע לא פחות מאשר להועיל לתובע - מעין תגמול על הפגיעה.
בעיקרון, מסביר אופיר, ניתן לתבוע על לשון הרע פיצוי של עד 150,000 שקל ללא הוכחת נזק (כלומר: טענה לפיה הפרסום גרם להפסדים כספיים וכדומה), ולהוסיף עד 120,000 שקל במקרה של פגיעה בפרטיות ועד 100,000 שקל במקרה של הפרת זכויות יוצרים.
עם זאת, לא תמיד נפסקים בסוף התהליך סכומים כאלה לטובת הנתבעים, וגם כשכן - עורך הדין עשוי לקבל נתח משמעותי מהסכים שנפסק. כמו כן, המשפט הוא תהליך ארוך, שעשוי לקחת שנתיים-שלוש נגד אדם פרטי, וארבע שנים אם תובעים גם את פייסבוק על התרשלות בטיפול בבקשה - מה שניתן לדעת אופיר לטעון בכל מקרה שבו לקח לפייסבוק יותר מיממה לטפל בפנייה.
בכל מקרה, אומר אופיר, כדאי לתעד את תהליך בקשת הסרת הפוסט מתחילתו ועד סופו, לצרכי הוכחות בבית המשפט - החל מצילום מסך ושמירת הדף של הפוסט הפוגעני (על ידי כניסה לפוסט בהקלקה על שעת פרסומו, לחצן עכבר ימני ובחירה בשמירת העמוד), צילום רשימת הגולשים ששיתפו, הגיבו או לחצו לייק ואף צילומי מסך של האישורים על בקשות ההסרה מפייסבוק.
לסיום, מבקש אופיר להדגיש כי "לא כל ביקורת היא לשון הרע. מותר להביע דעה על התנהלות. רק במקרים קיצוניים הבעת דעה תהיה לשון הרע". הוא מציין כי בתי המשפט בישראל נותנים חופש גדול להבעת דעה, ומקבלים תביעות לשון הרע רק במקרים של עובדות לא נכונות והבעת דעה בחוסר תום לב.