אין תמונה
פרופיל הפייסבוק הופך לבלוג אישי

בשנת 2006 כשנרשמתי לפייסבוק לראשונה, היא הייתה המקום הראשון באינטרנט שבו שמתי את התמונה שלי, את הפרטים האישיים שלי ואת מה שאני חושב על העולם.

למדתי באוניברסיטה בלונדון וכל החברים שלי בפייסבוק היו אנשים שלמדו איתי כי לאף אחד אחר עוד לא היה פייסבוק. פייסבוק הייתה מיוחדת ויותר חשוב מכך – משהו אישי ואינדווידואלי.

עם השנים פייסבוק הפכה לעוד אתר, היום בכל מקום אנחנו רושמים את שמינו האמיתי ומעלים תמונות בכל שניה מהנייד. שום דבר לא ביטא את זה יותר מהרצון לעבור לגוגל פלוס לפני שלושה חודשים שהפלטפורמה שוחררה.

לפתע אנשים חיפשו משהו חדש, משהו שאליו יכלו להתחבר. לפייסבוק אין דבר יותר מסוכן מלהפוך לעוד אתר אחד מרבים ומהסיבה הזו השיקה החברה ביום חמישי האחרון את ה-Timeline- קו הזמן שלנו.

הטיימליין הוא ההיסטוריה שלנו בפייסבוק, הוא מי שאנחנו ומה שאנחנו עושים. הוא מוסיף מימדים נוספים שפשוט לא היו קיימים עד עכשיו. לדוגמא, יש סוג אירועים חדשים שאנחנו יכולים להגדיר כמו מעבר דירה או שבירת רגל.

אין תמונה
ה-TIMELINE של מארק צוקרברג בכיכובו של הכלב שלו ביסט

אם שברנו את הרגל לפני כמה שנים ורק עכשיו אנחנו מעלים תמונות פשוט נעדכן את התאריך והנה לפייסבוק תהיה היסטוריה עתיקה שלנו.

דוגמא נוספת, אם בטיול בר מצווה שלי הייתי באנגליה, אני יכול להעלות עכשיו תמונות ולשייך אותן לתאריך מלפני שנים. פייסבוק תציג לי מפה של המקומות שהייתי בהם. אם זה מזכיר לכם סוג אחר של שירותי רשת – בלוגים, זה לא במקרה.

עם הבלוג שלנו יש לנו קשר רגשי, אנחנו כותבים בו המון תוכן, אנחנו מעצבים אותו לפי רצוננו, ורק המחשבה על לעבור בלוג או להחליף פלטפורמה של בלוגים מעבירה בנו צמרמורת קרה.

 ובכן – הנה הטיימליין של פייסבוק. ביום אחד, מבלי שעשינו כלום יש לנו בלוג. ולא סתם בלוג אלא המתעד את כל ההיסטוריה שלנו.

בקו הזמן החדש, פייסבוק מאפשרת לנו להוסיף פרטים שמעולם לא יכולנו להוסיף לפני זה. יכולנו להעלות תמונות על החתול החדש שלנו אבל מעולם לא היה מקום לציין שיש לנו חתול ולכן רק מי שראה את התמונות במקרה באותו היום שהעלנו את זה או הסתכל אחורה בפרופיל שלנו יודע שיש לנו חתול.

מהיום פייסבוק מאפשרת להוסיף לפרופיל את העובדה שיש לנו חתול בדיוק כמו את העבודה החדשה שלנו או את האוניברסיטה בה למדנו. או לדוגמא להוסיף מתי שברנו רגל או אפילו מתי נולדנו, האירועים יסוכמו לנו בצורה מאורגנת, לא נצטרך לקרוא את כל הפעילות על מנת להבין מה היה לנו בשנה מסויימת.

אין תמונה
2008 היתה שנה מצוינת
 

אם הפרופיל החדש, קו הזמן, הוא כמו בלוג, אנחנו נשארים עם הבעיה עתיקת היומין – לרובינו אין ממש כח ליצור או לעדכן בלוג. מרבית האנשים יעדכנו שיש להם בעל חיים או ילד ושם יפסיקו. על מנת שהקשר הרגשי עם פייסבוק יישמר, פייסבוק חייבת לדאוג לכך שקו הזמן שלנו יישאר מעודכן תמיד.

 ופה למעשה המהפכה האמיתית של השינויים שהוכרזו אתמול בפייסבוק : מעכשיו נוכל באופן כמעט אוטומטי להזין מידע על כל מה שאנחנו עושים בתוך פייסבוק.

החיים שלנו מורכבים לא רק מאירועים אלא גם מפעולות יומיומיות, מהמוזיקה שאנחנו שומעים, מהפעילות הפיזית שאנחנו עושים, מהחדשות שאנחנו קוראים ולמעשה מכל דבר שאנחנו עושים במהלך היום ומגדיר את היותנו אנחנו. כפתור הלייק, לא מאפשר לנו לבטא באמת מה אנחנו עושים באותו הרגע ולכן פייסבוק הייתה צריכה לתת לנו סוג חדש של אמצעי לבטא את עצמינו: כפתורי פעולות.

אין תמונה
שברת רגל לפני 10 שנים? זה עלול להופיע בפייסבוק

בחודשים הקרובים אנחנו נראה עשרות ומאות כפתורי פעולות שונים בתוך פייסבוק וברחבי האינטרנט. מתחת לווידאו שנצפה בו לא יהיה כפתור לייק אלא "צפיתי", ליד שיר שנקשיב לו יהיה כפתור  "האזנתי" וליד כתבה יהיה כפתור "קראתי". כשנצא לריצה נלחץ על כפתור "רצתי" ולאחר מכן שנאכל ארוחת ערב נוכל לשתף את העולם בכך על ידי לחיצה על כפתור "אכלתי".

כל הפעולות האלו יופיעו בקו הזמן (בהתאם להגדרות הפרטיות שלנו כמובן) וישפיעו על מה שאנחנו מספרים לעולם על עצמינו.

וזה אפילו יותר מזה, יהיו אתרים ואפליקציות שברגע שנתקין אותם, ידווחו אוטומטית לעולם על מה שאנחנו קוראים, אוכלים או שומעים. המידע הזה יפורסם לפייסבוק ללא מעורבות שלנו. בטווח הרחוק, הכפתורים עצמם יהיו מיותרים – הפעולות שאנחנו עושים יופיעו אוטומטית בפייסבוק.

אין תמונה
כמו תמיד חתולים ותמונות של חתולים זוכים לפופולריות ברשת החברתית

כל הדיווחים האלו על מה אנחנו עושים עכשיו ואיזה מדיה אנחנו צורכים, לא יופיעו לרוב בזרם העדכונים הראשי אלא ב"טיקר" החדשות החדש בצד הדף ולכן לא נהיה מוצפים במידע כל הזמן על מה חברים שלנו עושים אלא אם כן הרבה חברים שלנו ביחד עשו אותה הפעולה.

גם בקו הזמן לא ניראה כל שיר ששמענו או כל ארוחה שהכנו. פייסבוק תאגד דיווחים דומים ובמקום להראות לנו את כל השירים ששמענו היא תראה לנו שהחודש הקשבנו הרבה לרפי פרסקי ולאמיר לב ושאכלנו הרבה אוכל איטלקי. נוכל כמובן עדיין לראות בדיוק מה אכלנו אבל היופי בקו הזמן הוא שלא נצטרך לעשות זאת על מנת להכיר יותר טוב את החברים שלנו.

אין תמונה
הטיקר מימין מקבל תפקיד משמעותי

השלב האחרון ביצירת קשר עמוק יותר ביננו לבין קו הזמן שלנו בפייסבוק הוא התאמה אישית. מכיוון שאנחנו רוצים לבטא את עצמינו בבלוג שלנו, אנחנו רוצים גם לשלוט על איך הוא ייראה.

פייסבוק מבינה את זה ומאפשרת למפתחים להוציא אפליקציות לקו הזמן.  אם יש לנו בטלפון אפליקציית בישול ונתקין אותה גם בפייסבוק, כל פעם שנבשל מתכון חדש זה יופיע בקו הזמן שלנו בחלון מיוחד של האפליקציה. למעשה הפעולות שעשינו באפליקציות יהפכו לחלק מקו הזמן שלנו וזה לא משנה אם בישלנו, רצנו, קראנו ספר, הקשבנו למוזיקה, או בנינו חווה מדהימה בפארמוויל – הכל ישמר בצורה ויזואלית וברורה בקו הזמן שלנו. 

אתמול בלילה קיבלתי את 'קו הזמן' שלי והסתכלתי 4 שנים אחורה. פתאום ראיתי בצורה ברורה אנשים ותמונות שלא חשבתי עליהם שנים וחייכתי חיוך נוסטלגי. בדקה של מעבר, פייסבוק פתאום הפכה לכל כך שלי וכל כך מייצגת אותי כמו ששום שירות אחר באינטרנט לא נותן לנו.

ההימור שפייסבוק לוקחת הוא גדול מאוד, רוב האנשים לא באמת מבינים גדולים בממשקים והשינוי יקשה עליהם להבין בדיוק מה קורה שם.

אנשים מתעצבנים על העדכונים בטיקר ורוצים יותר מכל מנוחה מכל השינויים. אם ההימור הזה יצליח לפייסבוק, היא תהפך לחלק אפילו עוד יותר גדול מהחיים שלנו ולמה שלמעשה מגדיר אותנו במידה רבה. אם היא תכשל? אני בטוח שגוגל תשמח לקבל את כל המשתמשים האבודים ותמצא מה לעשות איתם.

מה שבטוח הוא שבעולם של עדכונים ומוצרים חדשים, פייסבוק מצליחה להתבלט, להפתיע והכי חשוב לרגש. אז מה אומר עליכם קו הזמן שלכם?

הכותב, עמית לביא הוא מנהל התחום החברתי בחברת Abagada המתמחה בשיווק באינטרנט. לפני עבודתו ב-Abagada עמית עבד בחברת פייסבוק בה היה אחראי על מפרסמים גדולים בשוק הישראלי והנורדי ובחברת גוגל בדבלין. כמו כן, הוא מנהל עמוד פייסבוק פופולרי העוסק בתחום הסושיאל.

 >> בטור הקודם, עמית לביא ניתח לעומק את גוגל פלוס

>> כך תתקינו את הטיימליין בפרופיל שלכם בחמש דקות