הטור השבועי של עמית לביא עם הידיעות המעניינות והחשובות שאולי פספסתם.

רוצים פרטיות באינטרנט? נו באמת

שערוריית השבוע היא ללא ספק מערכת PRISM הקיימת לכאורה, ומאפשרת לכאורה לסוכנות לביטחון לאומי (NSA) לשלוף כל מידע, בכל זמן וללא הגבלה משרתי גוגל, פייסבוק, מיקרוסופט, אפל, דרופבוקס ואחרים על כל מי שהם רוצים בעולם.

נערות עם סלולרי (צילום: Arun Nevader, GettyImages IL)
רוצים פרטיות? תתנתקו מהאינטרנט|צילום: Arun Nevader, GettyImages IL

הרשת געשה וכעסה במהלך סוף השבוע, אחרי שהפרשה נחשפה, ואלפי מילים נכתבו על הסכנה באובדן הפרטיות ועל היכולת של הממשלה לרגל אחרי הפעילות שלנו ברשת בצורה כל כך קלה. גוגל מיהרה להכחיש ופייסבוק שלחה את התותחים הכבדים. בסטטוס שכבר זכה ללמעלה  מ-300 אלף לייקים, מארק צוקרברג בעצמו טען שלא רק שפייסבוק לא ידעה בכלל על התוכנית הזו, הרי שהחברה נותנת מידע רק על פי צו בית משפט ונאבקת בצווים לא חוקיים. 

בואו לפייסבוק של נקסטר

הדבר המפתיע ביותר בסיפור הזה הוא ההפתעה עצמה. האם מישהו עדיין מצפה לפרטיות באינטרנט? בכל שבוע או שבועיים הבלוגים מלאים בכתבות המתריעות מפרצה חדשה המאיימת על הפרטיות שלנו ברשת אבל אנשים אינם נוטשים בהמוניהם את האינטרנט. הסיבה היא פשוטה – כאנשים, רובינו לא באמת חוששים מעולם שבו אין פרטיות. אנחנו מעלים תמונות שלנו לאינטרנט, רושמים באימייל את פרטי הכניסה לחשבונות הבנק שלנו ושולחים אימיילים והודעות בפייסבוק עם הפרטים האישיים ביותר שלנו. בין אם אנשים מודעים לכך או בוחרים שלא להיות מודעים לכך, הרי שאין כאן הפתעה.

כאשר האקרים סיניים פורצים לחברות אמריקניות וסוכני ביון ישראלים משתקים כור אטומי עם וירוס מחשבים, האם מישהו באמת מופתע שהמידע עלינו חשוף לכל דורש? האם זה באמת מפחיד כבר מישהו או שמדובר בעוד הפחדה שבסופו של דבר מיועדת למכור עיתונים? אגב ישראלים, כמובן ששתי חברות ישראליות מעורבות בפיתוח המערכת, איך לא?!

לא תאמינו כמה סוגי פרסומות יש לפייסבוק

הכרזת השבוע (לגיקים של פרסום אונליין לפחות) היא של פייסבוק. פלטפורמת הסושיאל הגיעה למסקנה, שאם היא רוצה לגרום לבעלי עסקים קטנים ובינוניים לפרסם בה צריך להפוך את הפרסום בה לפשוט יותר ומהיר.

הפרסום בפייסבוק החל באופן פשוט עם פורמט אחד של מודעה – המודעות המוכרות בצד ימין, אבל מהר מאוד התפתח והסתעף. נכון לעכשיו יש לפייסבוק 27 סוגי מודעות שונים! פייסבוק הודיעה שהיא תבטל כחצי מסוגי המודעות וביניהן המודעות השנואות על המשתמשים – מודעות הסיפורים הממומנים.

הסיבה לשינוי הדרסטי הזה היא פשוטה – השוק הגדול הבא של פלטפורמות הפרסום הוא העסקים הקטנים והבינוניים. החברות הגדולות מעסיקות אנשי מקצוע המתמחים בקניית מדיה אבל העסקים הקטנים והבינוניים, לא מפרסמים במקרים רבים מכיוון שאין להם את היכולת ללמוד ולהבין כיצד להוציא את המיטב מכלי הפרסום הקיימים. פייסבוק עובדת קשה להפוך את הפרסום לפשוט יותר – פשוט בחרו מה היעד אותו אתם מנסים להשיג, ופייסבוק כבר תדריך אתכם לבנות את המודעות ולהתחיל לפרסם.

וגם לא תאמינו כמה כסף הרוויחה השנה אמזון

אמזון היא לא רק הקניון הווירטואלי הגדול בעולם אלא גם, מסתבר, רשת פרסום גדולה שהרוויחה בשנה האחרונה 600 מיליון דולר, מה שהופך אותה לרשת פרסום גדולה יותר מטוויטר (שלא מצליחה להרשים בהכנסות שלה מפרסום). לאמזון יש הרבה מאוד דפים ניצפים שהיא יכולה להגיש עליהם פרסומות אך היתרון הגדול ביותר של הרשת הוא המידע העצום שיש לה על כוונות הרכישה של המשתמשים בה. מידע זה הופך את אמזון לרשת פופלורית מאוד בקרב קמעונאים.

הפינים של פינטרסט

פינטרסט
עכשיו אפילו יותר קל לעשות שופינג

ואם כבר מדברים על קניונים, פינטרסט השיקה את האפשרות לחפש בפינים שאהבתם בעבר. המהלך נועד להדגיש את המיקוד של פינטרסט במסחר אלקטרוני. רוב המשתמשים, או יותר נכון המשתמשות, בפינטרסט עושות לייק למוצרים אותן הן תרצנה בעתיד. החיפוש החדש מחזק משמעותית את פינטרסט כפלטפורמה לשמירת המוצרים אותם אנחנו רוצים לרכוש ברשת לרכישה בעתיד. פינטרסט עובדת קשה על מנת למצב את עצמה כרשת חברתית למסחר אלקטרוני. אם היא תצליח, פוטנציאל הרווח יהיה גדול יותר משמעותי משל פייסבוק או טוויטר.

הסוליה של הנעל מטעינה את הסלולרי

עזבו אתכם מהמצאות שוליות כמו לספק מים נקיים ליישובים נידחים באפריקה ובאסיה או תרופות זולות, יש אנשים שעובדים על הדברים החשובים באמת. כמו למשל, מטען לטלפון נייד מהסולייה של הנעל שלכם. 


גוגל יודעת האם הסרט יצליח בקופות

גוגל טוענת שהיא יכולה לחזות האם סרט יצליח או לא על פי נפח החיפושים והעניין של אנשים בו בתקופה לפני שהוא יוצא. עכשיו גוגל רק צריכה לנחש האם הסרט יצליח לפני שעושים אותו ואז המידע הזה באמת יהפוך לשימושי.

ובינתיים בסין: משלמים על גאדג'טים בכבשים

מחירון גאדג'טים מול כבשים
לא רק נשים, אפשר לקנות בכבשים גם גאדג'טים

יזם השבוע הוא הואנג ג'י מסין אשר מצא את הדרך הנכונה ביותר (לטענתו) למכור גאדג'טים באזורים היותר נידחים של סין. הפתרון שהואנג מצא הוא, כבשים. היזם המוכשר הפיץ מחירון בו ניתן לראות בברור מה המחיר של כל גאדג'ט בכבשים. לא ברור האם מדובר בגימיק שיווקי או באלטרנטיבה למכירה תמורת מזומן אבל המחירון בהחלט מעלה את השאלה, האם טאבלט באמת שווה שני כבשים?

משחקי הכס שולטתתתת!!!1

הפרק האחרון של "משחקי הכס" גרם לרבים להיכנס להלם קל עקב (זהירות ספוילר) הטבח הלא צפוי. זאת אומרת, לא צפוי לרוב הלא חנונים. הלא חנונים זעמו על הפרק ונשבעו שיפסיקו לצפות תוך שהם שולחים אלפי ציוצים. החנונים לעומת זאת, אלה שקראו את הספרים, מצאו סיבה טובה לצחוק על הנדהמים והפציצו בחזרה באלפי ציוצים משלהם. התוצאה, 700 אלף אזכורים ברשתות החברתיות, המוני אוהדים זועמים, באז עצום ו- HBO אחת שמחה.

הדוב הוא חברו הטוב של האדם 

ולסיום, הווידאו הבא מיועד לבעלי כלבים שבטוחים שהחבר הכי טוב שלהם הוא גם החיה הכי חכמה בעולם. צפייה בסרטון הבא תגרום לכם לחשוב שהכלב שלכם הוא, איך לומר, לא חכם כמו שחשבתם. לפחות לא לעומת הדוב המצולם בסרטון שעושה דברים מדהימים שגורמים לי קצת לחשוד שמדובר בבן אנוש בתחפושת. תחקירים נמרצים בנושא לא העלו מסקנה חד משמעית.

 

>> בשבוע שעבר: אימות חזיתי: פייסבוק תסמן פרופילים של מפורסמים

>> לכל הטורים של עמית לביא

*הכותב, עמית לביא הוא דירקטור לשיווק  ב-Slidely ומייעץ לעסקים בתחומי שיווק אונליין. עמית עבד בעברו בחברות פייסבוק וגוגל והקים את קבוצת השיווק בפייסבוק הגדולה בישראל Social Media Observer. כמו כן, הוא מנהל עמוד פייסבוק פופולרי העוסק בתחום הסושיאל.