נפלתם קרבן להונאה באינטרנט? אתם אולי חושבים שחברות מבינות את זה ומוכנות לתקן את הנזק, אבל אתם טועים. כך לפחות גילה בימים האחרונים בן סמית', גיימר בריטי שחשבונו בשירות המשחקים של סוני נפרץ לפני כחודשיים.
לפי דיווח ברג'יסטר, לפני חודשיים נפרץ חשבון ה-PlayStation Network של סמית' וההאקר הספיק לרכוש על חשבונו תכנים ב-50 ליש"ט (קרוב ל-300 שקל) לפני שיצר קשר עם חברת האשראי והחליף כרטיס. לאחר שקישר את החשבון שלו עם כרטיס האשראי החדש, גילה כי סוני עדיין דורשת ממנו את 50 הליש"ט, ולכן התקשר לחברת האשראי והורה לה לחסום את החיוב לסוני.
בתגובה, חסמה החברה היפנית את חשבונו - מה שאומר שהקונסולה וכל המשחקים שרכש עבורה, ששוויים הכולל כ-1,000 ליש"ט (כ-5,850 שקל), הפכו לבלתי שמישים עבורו, והכל בגלל חוב קטן שהחברה כלל אינה מכחישה כי אינו שלו.
אך מסתבר שההודאה כי לא סמית' הוא שביצע את הרכישות אינה מפריעה לחברה לטעון כי עליו לשלם עליהן. "התמיכה של סוני ייעצה לי בטלפון שכל השימוש, כולל השימוש במרמה שהתבצע על ידי גורם שלישי, הוא באחריותי", אמר סמית' לרג'יסטר. "הוא אמר לי שסוני אינה לוקחת כל אחריות על השימוש במרמה בפרטי כרטיס האשראי שלי. נראה שתנאי השימוש של סוני מענישים גיימרים תמימים ומונעים מצרכנים ליהנות מהזכות להגנה מתרמיות".
סוני, מצידה, מסרה בתגובה לכתבה כי "אנחנו אכן מתעקשים שכל בעל חשבון פלייסטיישן אחראי לכל הפעילות והחיובים המבוצעים בחשבונו - בשל טבעו של תוכן דיגיטלי, שמועבר מיידית ואינו ניתן להחזרה. לנהוג אחרת יפתח פתח לצרכנים אחרים שאינם אחראים על רכישות מחשבונותיהם ולקבל החזר בעוד התוכן נשאר אצלם".
החברה אף המשיכה וטענה כי אם ההאקר הצליח להיכנס לחשבונו של סמית' מקונסולה אחרת - הרי שזו אשמתו שלא אבטח את החשבון כראוי. היא אף רמזה כי סמית' עצמו מסר את שם המשתמש והסיסמה שלו: "איננו מנסים לשער היכן השיג (ההאקר) את המידע, אך אנחנו יכולים להצהיר שזה לא היה ממאגר הנתונים שלנו, משום שהוא נפרץ".
תגובת סוני מעוררת זעם רב משלוש סיבות: ראשית, משום שהאבטחה הרעועה של חשבון המשתמש אינה יכולה להיות אשמתו - גם אם רצה סמית', לא היה באפשרותו לאבטח את החשבון באופן המקובל ברשת על ידי אימות משני (2nd Factor Authentication), משום שסוני אינה תומכת באפשרות הזו. שנית, טענתה של סוני כי מאגר המשתמשים שלה לא נפרץ היא שקר מוחלט - בשנתיים האחרונות נפרצו מאגרי משתמשי הפלייסטיישן לפחות פעמיים (וכנראה אף יותר), והחברה אף התנצלה על כך פומבית והבטיחה לגיימרים פיצויים בדמות משחקים חינם. שלישית, הטענה לפיה החברה מטילה אחריות על המשתמשים משום שאי אפשר לבטל את רכישת התכנים גם היא שקרית - הרי חסימת חשבון המשתמש מפקיעה את הגישה שלו גם לתכנים שכבר שילם עליהם.